ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا تانک‌های پیشرفته آبرامز را به اوکراین می‌فرستد

تجهیز اوکراین با این سلاح‌های پیشرفته به بحث میان متحدان غربی پایان می‌دهد و ممکن است در درازمدت راه را برای یک تغییر عمده در موازنه قدرت در میدان نبرد اوکراین هموار کند. فعلا اما در حد نشانه‌ای از همبستگی است.

دولت بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از توافق با آلمان برای تحویل تعداد زیادی تانک لئوپارد ۲ از سراسر اروپا، ۳۱ فروند تانک پیشرفته ام ۱ آبرامز معادل یک گردان زرهی را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از تماس با سران کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا گفت:

«ولادیمیر پوتین باور داشت که می‌تواند در یک جنگ فرسایشی ما را از تعهد به اوکراین خسته کند و ائتلاف ما را متلاشی کند. اما نتوانست این کار را انجام دهد.»

بایدن در ادامه سخنرانی کوتاه‌اش در کاخ سفید گفت:

«ما کاملاً و از هر جهت متحد هستیم. هدف ما هم کمک به اوکراین برای دفاع و محافظت از خاک خود است. اگر نیروهای روسیه به پشت مرزها به جایی که به آن تعلق دارند، برگردند، این جنگ هم‌امروز تمام خواهد شد.»

تنش و تشنج

اتحاد کشورهای غربی در چند هفته گذشته متشنج شده بود. آلمان از ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد ۲ به اوکراین خودداری کرده بود و به سایر کشورهایی که این جنگ‌افزار را در اختیار دارند، اجازه ارسال آن‌ها به اوکراین را نداده بود.

آلمان شرط گذاشته بود که چنانچه ایالات متحده هم تانک‌های پیشرفته آبرامز را به اوکراین بفرستد، با ارسال لئوپارد ۲ به کی‌یف موافقت می‌کند. وزارت دفاع آمریکا اما استدلال آورده بود که تانک‌های پیشرفته آبرامز برای استفاده در جنگ اوکراین بیش از حد پیچیده‌اند.

بایدن در ادامه سخنانش به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تبریک گفت و از او قدردانی کرد که در جهت حفظ اتحاد غرب گام برداشته است. نخست‌وزیر بریتانیا هم از تصمیم صدراعظم آلمان استقبال کرده است.  

اول لئوپارد بعد آبرامز

برنامه غرب این است که تا قبل از بهار تانک‌های پیشرفته لئوپارد ۲ که در سراسر اروپا پراکنده‌اند در اختیار ارتش اوکراین قرار بگیرند. تانک‌های آبرامز اما برای تسلیح ارتش اوکراین در بلندمدت‌ در نظر گرفته شده‌اند و ابتدا باید در صنایع نظامی آمریکا تولید شوند.

چند مقام دولت بایدن که نام آن‌ها افشا نشده به واشنگتن‌پست گفته‌اند هزینه تانک‌های آبرامز را اوکراین از محل کمک‌های مالی ایالات متحده می‌پردازد. هنوز معلوم نیست که چرا ارتش آمریکا از زرادخانه زرهی خود برای ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین استفاده نمی‌کند.

آموزش پرسنل ارتش اوکراین نیز در پایگاهی در آلمان انجام می‌شود. آلمان و لهستان از هم‌اکنون آموزش نیروهای اوکراینی را آغاز کرده‌اند.

در حد نشانه‌ای از همبستگی

تانک‌های لئوپارد و آبرامز شباهت‌ها و قابلیت‌های مشابهی دارند. این تانک‌ها با این هدف طراحی شده‌اند که در عملیات مشترک ناتو با هم در میدان نبرد همکاری کنند. با این‌حال به دلیلی پیچیدگی این جنگ‌افزارها، حمل و نقل سنگین، وسایل نقلیه بازیابی، وسایل نقلیه سوخت‌گیری و راه‌اندازی آن‌‌ها دشوارتر از آن است که بتوان گفت در بهار نقش تعیین‌کننده‌ای در میدان‌های نبرد ایفا کنند. تصمیم به ارسال این جنگ‌افزارهای تهاجمی پیشرفته اما از نظر سیاسی به معنای آن است که حمایت غرب از اوکراین بدون توجه به هر اتفاقی ادامه پیدا می‌کند.   

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.