ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره تحت تحریم فیلم فجر در انحصار نهادها و ارگان‌های وابسته به سپاه و دولت

هنرمندان سینما جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده‌اند. از بین ۲۴ فیلم این دوره از جشنواره، تنها شش فیلم جزو فیلم‌های مستقل است که آن‌ها هم طبعاً زیر سقف سانسور تولید شده‌اند. سایر فیلم‌ها به نهادها و ارگان‌های وابسته به سپاه پاسداران و حاکمیت تعلق دارد.

بنیاد سینمایی فارابی که وابسته به دولت است و بازوی اجرایی دولت‌ها در جمهوری اسلامی برای جاانداختن سیاست‌های فرهنگی در سینما به شمار می‌آید با ۹ فیلم رکوردار بیشترین فیلم در جشنواره تحریم شده فجر است. «جنگ پرتقال»، «سینما متروپل» «بعد از رفتن»، «روایت ناتمام سیما»، «شماره ۱۰»، «هوک»، «گل‌های باوارده»، «کت چرمی» و «کاپیتان» از فیلم‌هایی هستند که با بودجه فارابی ساخته شده‌اند و در این دوره از جشنواره فجر حضور دارند. علاوه بر این «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی نیز با سرمایه‌گذاری این سازمان در بخش رزرو قرار دارد.

یکی از چهره‌های نام آشنا در میان تهیه‌کنندگان این ۹ فیلم، مجیدرضا بالا، تهیه‌کننده فیلم «روایت ناتمام سیما» است. او معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و از همکاران فرج‌الله سلحشور، فیلمساز حزب‌اللهی و سازنده سریال یوسف به شمار می‌آید.

سازمان اوج، وابسته به سپاه پاسداران با فیلم‌های «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلا عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در جشنواره تحریم شده فیلم فجر حضور دارد. این دو کارگردان از همکاران بازوی فرهنگی سپاه پاسداران‌اند.   

فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و فیلم «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری از تولیدات حوزه هنری است. یوسف منصوری، داماد علی اصغر پور محمدی مدیراسبق شبکه سه است.   

 فیلم «اخت الرضا» از تولیدات حوزه هنری هم در بخش رزرو این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با فیلم «های پاور»، به کارگردانی هادی محمد‌پور و مهدی عظیمی و اباذر جوکار به عنوان تهیه‌کنندگان این فیلم، در جشنواره امسال حضور دارد.

اعلام برائت برخی هنرمندان

شش فیلم مستقل از ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی هم عبارت‌اند از «استاد»، «پرونده باز است»، «یادگار جنوب»، «آن‌ها مرا دوست داشتند»، «هفت بهار نارنج» و «چرا گریه نمی‌کنی؟»

کیومرث پوراحمد، کارگردان فیلم «پرونده باز است» چهارشنبه گذشته با انتشار متنی در اینستاگرام تلویحاً از حضور در جنشواره فیلم فجر اعلام برائت کرد. او نوشته بود:

«جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست، جشن دو سه ارگان خاص است، در این چندساله جشنواره برای من هیچ ارزش و اهمیتی نداشته به خصوص در این سال خونبار و دردناک، با این همه داغی که بر دل داریم دیگر چه جشنی چه جشنواره‌ای؟»

کیومرث پوراحمد در ادامه نوشته خود در اینستاگرام یادآوری کرده بود که فیلم بعد از تهیه از اختیار کارگردان خارج است و تهیه‌کننده درباره حضور فیلم در جشنواره‌های سینمایی تصمیم می‌گیرد.

پس از انتشار فهرست فیلم‌های جشنواره حکومتی فیلم فجر، هانیه توسلی، بازیگر سرشناس نیز پنجشنبه ۶ بهمن اعلام کرد حضور فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» با بازی او «در هر رویدادی» تصمیم او نیست و «نخواهد بود».

 توسلی در اینستاگرامش نوشت بازی او در نقشی کوتاه در این فیلم مربوط به اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ بوده است. او نوشت:

«در چند ماه گذشته برخلاف نام فیلم خیلی گریه کرده‌ام و توان روحی و روانی شرکت و حضور در جشنواره را ندارم.»

 سیدرضا محقق، با تهیه دو فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» و «آه سرد»، پرکارترین تهیه‌کننده این دوره از جشنواره است. او داماد عدل هاشمی‌پور نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی است.

در راستای اهداف حاکمیت یکدست

از لحاظ محتوا و مضمون هم فیلم‌های جنگی موسوم به «دفاع مقدس» حضور چشم‌گیری در فیلم‌های این دوره از جشنواره دارد. «گل‌های باوارده»، «سینما متروپل»، «غریب»، «اتاقک گلی»، «های پاور» و «شماره ده گریخت» از این فیلم‌ها هستند. فیلم «سرهنگ ثریا» هم به سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف می‌پردازد.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی همزمان با اعلام فیلم‌های جشنواره فیلم فجر گفته بود این فیلم‌ها «کاملا با شعار جشنواره در یک راستا است.». شعار جشنواره هم در سال خونین سال جاری «اخلاق، امید، آگاهی» اعلام شده است.

خانه سینمای ایران اوایل آذر سال جاری در اعتراض به ادامه خشونت‌ها علیه مردم ایران و به دلیل احضار و بازداشت پی در پی اعضا خود هشدار داد چنانچه تهدید‌ها و بازداشت‌ها علیه سینماگران پایان نیابد و سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند، از اعضای خود خواهد خواست دست به اعتصاب زده، از همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند. این تحصن با تهدید وزارت ارشاد اسلامی برگزار نشد. به گزارش روزنامه شرق بیش از یکصد تن از هنرمندان سینما و تئاتر و موسیقی در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت یا ممنوع‌الخروج شده‌اند. شمار ممنوع‌الکارها معلوم نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.