ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در حمایت از مصطفی نیلی: «جای وکیل زندان نیست»

این دو زندانی سیاسی در نامه خود یادآور شده‌اند که مصطفی نیلی به عنوان یک وکیل حقوق بشری همواره تلاش کرده مانع از پایمال شدن حقوق موکلانش شود. آنان خواسته‌اند نهادهای بین‌المللی قضایی برای آزادی او تلاش کنند.

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ طی نامه‌ای در حمایت از مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، از افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی قضایی و حقوق بشری خواستند برای آزادی این وکیل زندانی و دیگر وکلای حقوق بشری زندانی تلاش کنند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عالیه مطلب‌زاده روزنامه‌نگار و نائب رئیس کانون دفاع از آزادی مطبوعات که در حال حاضر دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کنند، هر دو موکل مصطفی نیلی هستند.

مصطفی نیلی دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در فرودگاه مهرآباد تهران از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. او در حال حاضر در زندان تهران بزرگ (فشافویه) زندانی است.

دو زندانی سیاسی، نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، در نامه خود ضمن تاکید بر اینکه جای وکیل زندان نیست، یاداور شدند:

«او در اعتراضات سراسری اخیر و در طی سال‌های گذشته برای سومین بار بازداشت شده، بازداشت قبلی او به دلیل تلاش برای شکایت از مسببین کشتار مردم در پی ممانعت رهبران جمهوری اسلامی از ورود واکسن به کشور بود. مصطفی نیلی در مسیر فعالیت وکالتش همانند استادش عبدالفتاح سلطانی عمل کرده، او پیش از وظیفه وکالت یک زندانی سیاسی بوده و با رنج زندانیان و ظلمی که در حق آنان می‌شود آشنایی دارد، بنابراین وکالت برای مصطفی، بیش از آنکه حرفه محسوب شود، راه و امکانی برای مبارزه با تضییع حقوق زندانیان و همراهی و یاری رساندن به آنها است. پرونده‌هایی که مصطفی نیلی وکالتش را پذیرفته به خوبی نشان می‌دهد که او فارغ از اتهام زندانی، با جان و دل برای همه آنها تلاش کرده است. موکلین او در سراسر کشور، از اعدامی‌های سیستان و بلوچستان تا جوانان آذربایجان و خوزستان و کردستان بر همت والای او برای پیگیری‌های پرونده‌های‌شان شهادت می‌دهند.»

مصطفی نیلی به همراه مهدی محمودیان، آرش کیخسروی، مریم افرافراز، محمدرضا فقیه و لیلا حیدری، جزو افرادی بودند که با حضور در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران، قصد داشتند یک شکایت‌نامه علیه علی خامنه‌ای و حسن روحانی به دلیل مدیریت نامطلوب بحران کرونا و جلوگیری از ورود واکسن خارجی به کشور تنظیم کنند که به دست مأموران امنیتی بازداشت شدند.

مصطفی نیلی ۲۵ مرداد سال جاری با انتشار تصویر حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حساب کاربری خود در توئیتر، از تأیید احکام زندان خود و دیگر فعالان مدنی هم‌پرونده‌ای در دادگاه تجدیدنظر در پرونده‌‌ای که به پرونده «دادخواهان سلامت» معروف شده است، خبر داد که بر اساس آن این وکیل دادگستری به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت و فعالیت رسانه‌ای محکوم شده است.

پس از بازداشت مصطفی نیلی در آبان ماه سال جاری، فاطمه نیلی، خواهر این وکیل زندانی در توییتر نوشت که مطلع شده از تاریخ ۲۰ آذرماه، حکم پرونده «دادخواهان سلامت» برای مصطفی نیلی به اجرا درآمده و همزمان در همان روز، برای پرونده جدید ۶۰۰ میلیون قرار وثیقه صادر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.