ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیاتی از پرونده مجید کاظمی؛ ۱۵ بار اعدام مصنوعی برای اسلحه‌ای که بررسی کارشناسی نشد

طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار زمانه قرار داده است، این شهروند بازداشت شده به منظور اعتراف مورد شکنجه و اعدام مصنوعی قرار گرفته است.

بعد از انتشار فایل صوتی مجید کاظمی، متهم محکوم به اعدام حادثه «خانه اصفهان» درباره شرح شکنجه‌های خود، اکنون یک منبع آگاه، جزییات تکان دهنده دیگری از آن چه بر او گذشته به زمانه گفته است.

مجید کاظمی شیخ شبانی، متهم ردیف دوم حادثه روز ۲۵ آبان سال جاری در محله «خانه اصفهان» در شهر اصفهان به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشنیکف» به اعدام، و به اتهام «عضویت در دسته‌جات غیر قانونی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

در دادگاهی سه جلسه‌ای، که مجموعاً شش متهم داشته و دو متهم ردیف اول و سوم آن «صالح میرهاشمی» و «سعید یعقوبی» هم با همین اتهام با حکمی مشابه مجید کاظمی روبه‌رو شده‌اند.

مجید کاظمی، به همراه چند متهم دیگر این پرونده روز ۳۰ آبان، ۵ روز بعد از حادثه خانه اصفهان، در خانه برادر خود حسین به همراه او با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خانواده آن‌ها تا بیش از ۴۰ روز، نه از دلیل بازداشت، و نه حتی از محل نگهداری فرزندان خود خبر نداشتند.  

دست‌کم ۱۵ بار اعدام مصنوعی 

به گفته یک منبع آگاه به زمانه، دو برادر را بعد از دستگیری به بازداشتگاه مخفی سازمان اطلاعات سپاه اصفهان منتقل کردند:

«با چشمان بسته به جایی احتمالاً در منطقه دولت آباد اصفهان منتقل شدند، که احتمالاً بازداشتگاه اطلاعات سپاه است. حدود سه یا چهار روز در این مکان نگهداری، و بعد به زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند. در تمام این یک هفته، آن‌ها در سلول انفرادی با چشم بند و پابند بودند. در بازجویی چشم‌بند هم به این وسایل اضافه می‌شد. برای غذا خوردن مجبور بودند با دو دست قاشق را بردارند. با همین شرایط هم به دست‌شویی می‌رفتند. غذایی که می‌دادند هم بیشتر نان و پنیر بود.» 

مجید و حسین کاظمی، ۴۰ روز در سلول انفرادی بدون پنجره که باعث می‌شد از گذر روز و شب بی‌اطلاع بمانند، هر روز ساعت‌ها، برای اعتراف به آن چه بازجویان می‌خواستند، شکنجه شدند:

«مجید را در این ۴۰ روز حداقل ۱۵ بار برای اعتراف، اعدام مصنوعی کردند. یعنی حداقل ۱۵ بار، او را بردند، گفتند می‌خواهیم اعدامت کنیم. طناب را به گردنش انداختند. صندلی را زیر پایش گذاشتند، ولی لحظه آخر او را پایین کشیدند.» 

دندان‌ها و دنده‌های مجید کاظمی را شکستند، و در روزهای نزدیک به برگزاری دادگاه، او را تهدید کردند که اگر اعتراف نکند، برادرش حسین هم اعدام خواهند شد:

«به مجید گفتند اتهامات خود را بپذیرد تا حسین از زندان آزاد شود. گفتند اگر اعتراف نکنی، حسین را هم اعدام می‌کنند. بعد از این بود که مجید حاضر به اعتراف اجباری علیه خود شد.» 

بعد از ۴۰ روز، مجید کاظمی در «تماسی یک دقیقه‌ای» به خانواده خود خبر داد: «ما سالم هستیم. یک جا هستیم. دست‌گردیم. چند روز دیگر دادگاه است.» 

سه روز بعد از این تماس، پدر و مادر مجید و حسین کاظمی برای نخستین ملاقات به زندان دستگرد اصفهان رفتند؛ ملاقاتی که در آن تنها مجید حضور داشت:

«در ملاقات خبرنگارها و عکاس‌ها حضور داشتند و عکس گرفتند. ولی جز سلام و احوال پرسی مأموران اجازه هیچ صحبتی به مجید، و پدر و مادرش ندادند. در ملاقات آثار زخم و پارگی روی بینی مجید هنوز باقی مانده بود.» 

چند روز بعد، حسین کاظمی به قید وثیقه و به‌صورت موقت از زندان آزاد می‌شود. هفتم و هشتم و دهم دی ماه، سه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شش متهم پرونده «خانه اصفهان» برگزار شد:

«وقتی مجید را با دستبند و پابند وارد راهروی دادگاه کردند، برای پدر و مادرش قابل شناسایی نبود. به شدت وزن کم کرده بود و گیج بود. انگار قرص خورده بود. نمی‌توانست راه برود.» 

حکم دادگاه، کم‌تر از پنجاه روز بعد از بازداشت و به فاصله کمی بعد از جلسه سوم رسیدگی صادر شد. مجید کاظمی شیخ شبانی، به اتهام «محاربه از طریق کشیدن اسلحه کلاشنیکف» به اعدام، و به اتهام «عضویت در دستجات غیر قانونی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد:

«تازه قبل از جلسه آخر دادگاه به پدر و مادر مجید گفتند بروید وکیل بگیرید. در این وقت کوتاه وکلایی که به آن‌ها مراجعه کردند، گفتند به ما اجازه ورود به پرونده را نمی‌دهند و بعداً برای خود ما هم مشکل درست می‌کنند.» 

به گفته منبع آگاهی که با زمانه گفت‌وگو کرده، حتی وکیل تسخیری مجید کاظمی از رأی صادر شده برای او تعجب کرده و گفته، هم قاضی و هم بازپرس می‌دانند که مجید بی‌گناه است. به گفته همین منبع، مجید کاظمی در جریان دادگاه بر اجباری بودن همه اعترافات خود تأکید کرده است.

در ویدیوی تقطیع شده رسانه‌های حکومتی از دفاعیات مجید کاظمی، او درباره علت خرید اسلحه می‌گوید: «حدود یک سال و نیم پیش اسلحه را خریدم… کلت کمری ترکیه.» 

دو حادثه مشکوک در یک روز

منبع آگاهی که با زمانه گفت‌وگو کرده درباره علت خرید اسلحه در آن زمان توسط مجید کاظمی می‌گوید:

«هیچ بررسی کارشناسانه‌ای روی اسلحه مجید انجام نشد. مجید در دادگاه گفته اسلحه را به خاطر تهدیدهای جانی که یک سال و نیم پیش گرفته و همه پیامک‌های آن هنوز در تلفن همراه او موجود است، خریداری کرد. مجید به خاطر این تهدیدهای جانی در یکی از شعب دادگاه کیفری اصفهان شکایت کرده که این پرونده هنوز باز است. پارگی روی صورت او به خاطر حمله همین فرد با چاقو به مجید است. مجید بعد از این حمله تا دو روز در کما بود.» 

در فیلم‌هایی که در دو ماه گذشته از روز حادثه میدان نگهبانی خانه اصفهان منتشر شده، هیچ نشانی از تیراندازی و یا حمل سلاح دیده نمی‌شود. «کمیته پیگیری بازداشت شدگان اعتراضات» در یکی از گزارش‌های خود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، به نقل از یک شاهد عینی حادثه خانه اصفهان نوشته است:

«اون شب… عده‌ای از نیروهای بسیجی لباس شخصی موتور سوار، از یک خیابان فرعی به قصد محاصره معترضین به مردم نزدیک شدند… از کنار خیابان دیدم که این دسته از موتوری‌های بسیجی شروع کردند به سمت مردم تیراندازی کردن، بدون اینکه متوجه باشند درست در روبه‌روی آنها در سمت دیگر معترضین، گروهی از نیروهای امنیتی مستقر هستند. من ندیدم کسی تیر بخورد ولی همان موقع به دوستم که در کنارم بود گفتم این‌ها دارند به سمت نیروهای خودشان شلیک می‌کنند.» 

حادثه شامگاه ۲۵ آبان میدان نگهبانی خانه اصفهان، دقیقاً هم‌زمان با حادثه حمله مسلحانه به معترضان در شهرستان «ایذه» استان خوزستان رخ داد؛ حادثه‌ای که جمهوری اسلامی آن را «تروریستی» خواند و به معترضان نسبت داد. از آن‌سو، مستندات پر شماری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، این حمله از سوی حکومت انجام شده است.

در پرونده حادثه میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» شهر اصفهان هم، در شبکه‌های اجتماعی تناقضات و اخبار دروغ رسانه‌های حکومتی بارها افشا شد.  

تنها در مورد ادعای تیراندازی مجید کاظمی با کلاشینکف چند روایت وجود دارد. در حالی که او با وجود فشار شکنجه همچنان بر روایت خود مبنی بر شلیک تیر هوایی اصرار کرده، ادعای به رگبار بستن ماموران توسط او در حالی که سوار موتور بوده و متواری شده، ادعای اینکه او کلاشنیکف را به کاپوت یک ماشین تکیه داده و شلیک کرده و ادعای شلیک در حال راه رفتن هم مطرح شده است.

اعدام می‌شوند، سکوت کنید

تا امروز هم مقامات قضایی و انتظامی، به فایل صوتی منتسب به مکالمه بیسیمی فرماندهان فراجا در مورد حادثه خانه اصفهان واکنشی نشان نداده‌اند. فایلی که در آن، فردی از پشت بیسیم ابتدا دستور توقف خودروی عامل تیراندازی را صادر کرده و چند دقیقه بعد تأکید می‌کند این کار را متوقف کنند، چون پلاک خودرو حکومتی است.

علاوه بر مجید کاظمی، صالح میرهاشمی دیگر متهم محکوم به اعدام این پرونده هم در فایل صوتی که دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک منتشر کرده گفته دندان‌هایش را شکسته و شکنجه‌اش کرده‌اند و وقتی اعتراف نکرده، گفته‌اند که از دختر عمه و همسرش اعتراف می‌گیرند.

مادر سعید یعقوبی هم در یک ویدئو بر بی‌گناهی فرزند خود تأکید کرده و از مردم برای نجات جان او کمک خواسته است.

هنوز از بند محل نگهداری مجید کاظمی در زندان دستگرد اصفهان خبری در دست نیست. دادگستری اصفهان اعلام کرده وکلای سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی دفاعیات خود را برای درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور تحویل داده‌اند.  

به گفته خانواده مجید کاظمی هم، وکیل او در حال نوشتن این درخواست برای ارائه آن به این نهاد قضایی جمهوری اسلامی است. خانواده‌های هر سه زندانی تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت فرزندان خود، آن‌ها زودتر اعدام خواهند شد.

هفته گذشته همسر عمه و دختر عمه ۲۱ ساله مجید کاظمی تنها به خاطر استوری‌های اینستاگرامی خود احضار، بازجویی و بعد از کنترل شدن کامل گوشی تلفن همراه خود توسط مأموران آزاد شدند. بازجویان به صراحت به آن‌ها گفتند: «مجید بالاخره اعدام می‌شود. سکوت کنید.» 

تجربه چهار اعدام انجام شده برای شهروندان معترض در یکی دو ماه گذشته حالا نگرانی‌ها را در مورد سرنوشت سه متهم محکوم به اعدام حادثه خانه اصفهان دو چندان کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.