ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخص بورس نزدیک به ۵۸ هزار واحد ریخت

بورس تهران برای سومین روز پیاپی ریزش کرد. شاخص کل این بار نزدیک به ۵۸ هزار واحد فرو ریخت و بازهم بیش از یک هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد: نشانه‌ای از روزهای پر تلاطم اقتصاد گرفتار شده در رکود تورمی ایران.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران تا ظهر نهم بهمن ماه به وقت تهران نزدیک به ۵۸ هزار واحد سقوط کرد تا تالار تهران باردیگر قرمز پوش شود. منابع خبری ایران از خروج سرمایه‌داران حقیقی از بازار سهام خبر می‌دهند.

سقوط بورس و صعود دلار و طلا در همه سال‌های گذشته روایت‌گر یک وضعیت بوده است: تبدیل دارایی‌های اندک به دارایی قابل اطمینان که در تلاطم بازار از دست نرود. اقتصاد ایران چند سال است که متلاطم شده است اما نه به اندازه امسال. در روزی که دلار و یور به پیشروی ادامه دادند و دولتی‌ها از «فواید» مولدسازی اموال مازاد سخن سر دادند، شاخص سهام بورس بیشتر از ۵۷ هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحد تنزل پیدا کرد.

یک روز قبل‌تر، در هشتم بهمن رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده بودند سهامداران حقیقی خرد بخشی از دارایی‌هایشان را از بورس خارج کرده‌اند. بر بنیاد این گزارش‌ها در روز شنبه یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. در آخرین روز کاری هفته قبل (چهارشنبه پنجم بهمن) هم هزار و ۳۰ میلیارد تومان پول از بورس خارج شده بود تا مجموع پول حقیقی خارج شده از بورس طی دو روز به بیش از دو هزار میلیارد تومان برسد.

خروج پول از بازار سهام به تنهایی نمی‌تواند توضیح‌گر خوبی برای وضعیت بازار باشد چرا که ممکن است در روزهای آتی دوباره برای خرید و فروش سهام دیگری هزینه شود اما تکرار آن در چند روز نشانه خوبی نیست برای بازاری که بیشتر از یک سال است در مسیر نزولی و پر نشیب و فراز قرار دارد.

خبرگزاری مهر به نقل از علی فراقی «کارشناس بازار سرمایه»، ابهام در سرمایه‌گذاری را عامل اصلی سقوط بورس در سه روز اخیر دانست. او مدعی شد که سهامداران خرد به دلیل اینکه ثبات در تصمیم‌گیری ندارند، تحت تاثیر خبرها و وقایع از بورس خارج می‌شوند.

البته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت، تصمیم این شورا مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش خودرو در بورس را موجب زیان صد هزار میلیارد تومانی بورس‌بازان دانسته است. عشقی هشتم بهمن تصمیم شورای رقابت را خلق‌الساعه دانست که «موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار، باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد».

او خطاب به رئیس شورای رقابت نوشت: «اثر این خبر به گونه‌ای بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار براساس قیمت‌های لحظه‌ای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه گردید و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت. همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود.»

ریزش بورس جدا از تاثیرپذیری از سیاست‌های داخلی، واکنشی به بدتر شدن وضعیت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی نیز هست. در چهار ماه اخیر به واسطه همکاری نظامی ایران با روسیه، دایره تحریم‌ها تنگ‌تر شده است و انتقال ارز از عراق به ایران سخت‌تر. چین هم برای کاهش و قطع کامل واردات نفت از ایران زیر فشار قرار دارد. در این وضعیت حکومت ایران که با کسری بودجه بزرگ روبرو است بازار ارز را بی‌ثبات کرده تا بتواند بخشی از کسری بودجه را جبران کند. همین تصمیم دلار و یورو را به دو «کالا»ی مطمئن‌تر برای تبدیل دارایی‌های خرد بخشی از بورس‌بازان و سهامداران خرد بدل کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.