ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرمیتا عباسی؛ «دختر آبرنگی» و نسلی که قربانی خشونت سازمان‌یافته حکومتی است

دادگاه آرمیتا عباسی در حالی برگزار شد که تنها یک شب قبل از با ورود وکیل تعیینی به پرونده موافقت شد. از آرمیتا عیاسی، معترض ۲۰ ساله‌ای که به «دختر آبرنگی» معروف شد جه می‌دانیم؟

نام آرمیتا عباسی، دختر ۲۰ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌های مردمی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» دستگیر و در شبکه‌های اجتماعی به «دختر آبرنگی» معروف شده، با مجموعه‌ای از کلمات ناخوشایند تداعی می‌شود از جمله ناپدیدسازی قهری، خشونت جنسی و دست آخر دادگاهی که وکیل انتخابی یک شب قبل از برگزاری دادگاه توانست وکالت او را به عهده گرفت.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرمیتا عباسی یک‌شنبه ۹ دی برگزار شد. حمید عباسی، پدر آرمیتا عباسی بعد از برگزاری دادگاه در اینستاگرام خود نوشت «روند دادرسی عادلانه و قانونی بود، به طوری که وکلا توانستند دفاعیات مورد نظر خود را به درستی انجام دهند، اما رأی قاضی هنوز صادر نشده است.»

پدر این بازداشت شده شنبه ۸ دی نیز در حساب اینستاگرام خود خبر داد که شهلا اروجی، به عنوان وکیل انتخابی دخترش توسط شعبه یک انقلاب پذیرفته شده است. وکیل انتخابی آرمیتا عباسی در حالی یک شب قبل از برگزاری دادگاه توانست وکالت او را به عهده بگیرند که پیش‌تر دو وکیل دیگر پرونده استعفا داده بودند.

دادگاه‌هایی که برای معترضان بازداشت شده بزگرار می‌شود، به باور بسیاری از فعالان حقوق بشر به دلایل مختلف به یک «بی‌دادگاه» شبیه است.

یکی از مواردی که درباره آرمیتا در افکار عمومی مطرح شده، موضوع تجاوز است. آن طور که فعالان حقوق بشر می‌گویند و در گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان هم بازتاب داشته است؛ در چند ماه گذشته نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از «تجاوز و آزارهای جنسی» به عنوان ابزاری برای تحقیر معترضان زن و حتی مرد بازداشتی استفاده کرده‌اند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، جمهوری اسلامی از آسیب‌زدن به بدن معترضان و به ویژه زنان به عنوان یک ابزار سرکوب استفاده می‌کند و بر همین اساس در خیزش زن، زندگی، آزادی تعداد زنان معترضی که در خیابان با گلوله ساچمه‌ای مورد هدف قرار گرفته بیش از همیشه گزارش شده است. درباره آرمیتا عباسی هم به موارد مشابه اشاره شده است.

آرمیتا، زندان کچویی و شعبه یک دادگاه انقلاب کرج

درباره زندگی شخصی و کاری آرمیتا عباسی اطلاعات زیادی در دست نیست. بر پایه آنچه از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آرمیتا دختری امروزی است که علاقه زیادی به حیوانات خانگی دارد و به خاطر عکس‌هایی که از لباس‌ها و موهای رنگی خودش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، به «دختر آبرنگی» معروف شده است. 

آرمیتا عباسی یک ماه پس از کشته شدن مهسا امینی در روز ۲۶ مهر ماه در کرج ناپدید شد. او پیش از بازداشت در شبکه‌های اجتماعی پست‌های انتقادی علیه جمهوری اسلامی منتشر می‌کرده است. حمید عباسی، پدر آرمیتا در صفحه اینستاگرام خود روایتی از بازداشت او منتشر کرده است. به گفته او نهادهای امنیتی پس از هشت روز با آنها تماس می‌گیرند و به او می‌گویند باید درباره پرونده آرمیتا با او دیداری داشته باشند. 

پدر آرمیتا به ماموران امنیتی می‌گوید پیش از دیدار با آنها باید صدای دخترش را بشنود. فردای آن روز آرمیتا با پدرش تماس می‌گیرد و او تقریبا مطمئن می‌شود که دخترش در زندان کچویی کرج نگهداری می‌شود. 

زندان کچویی یا همان فردیس کرج یکی از زندان‌های بد نام ایران است که زندانیان سیاسی از شرایط نامطلوب آن روایت‌هایی را منتشر کرده‌اند، از جمله پروین محمدی‌نائب، رئیس اتحادیه آزاد کارگران که در سال ۹۷ سه روز در بند ۳ قرنطینه این زندان محبوس بود و به گفته او در آنجا از زندانیان «بیگاری» هم می‌کشند.

حمید عباسی می‌گوید پس از تماس با دخترش دیدارهایی با ماموران امنیتی داشته، اما اشاره‌ای به جزئیات آن نمی‌کند. 

پدر آرمیتا می‌گوید در حالی که منتظر بودند پرونده او از دادسرا به دادگاه ارسال شود، متوجه می‌شوند پرونده آرمیتا به شعبه یک دادگاه انقلاب کرج ارجاع شده و قرار است در ششم بهمن ماه به آن رسیدگی شود. البته دادگاه با اطلاعیه‌ای این تاریخ را به ۹ بهمن ماه تغییر داد.   

شعبه یک دادگاه انقلاب کرج همان شعبه‌ای است که برای محمدمهدی کرمی یکی دیگر از معترضان بازداشت شده حکم اعدام داده بود و این حکم غیر انسانی در تاریخ ۱۷ دی ماه اجرا شده بود.  

سنگ‌اندازی مقابل پای وکلای انتخابی

پدر آرمیتا پس از اینکه متوجه ارسال پرونده او به این شعبه شده است، با دو وکیلی که از روز اول بازداشت آرمیتا با آنها در تماس بوده، صحبت می‌کند تا وکالت دخترش را قبول کنند، اما دادگاه با این استدلال که وکیل انتخابی نمی‌تواند در این دادگاه حضور داشته باشد، وکالت آنها را نمی‌پذیرد.

در فرایندی که چندان مشخص نیست، در نهایت دادگاه در تاریخ ۲۸ دی ماه، یعنی ۱۰۰ روز پس از بازداشت آرمیتا می‌پذیرد که او وکلای انتخابی داشته باشد و محمد اسماعیل‌بیگی و سونیا محمدی وکالت او را به عهده می‌گیرند. این دو وکیل نیز اما در تاریخ ۲ بهمن اعلام کردند که به علت عدم اجابت درخواست‌شان برای ملاقات حضوری با آرمیتا و همچنین «ضیق وقت تا جلسه رسیدگی که باعث عدم امکان دفاع مطلوب از موکل می‌شود» از سمت خود استعفاء داده‌اند.

 پیش از این استعفاء و به گفته پدر و مادر آرمیتا، او از ۱۲ دی ماه به همراه تعدادی از هم‌بندی‌های خودش در اعتراض به بی‌اطلاعی خود و وکلایش نسبت به محتویات پرونده و عدم موافقت با حق قانونی او مبنی صدور قرار وثیقه چند روز اعتصاب غذای خشک کرده بود. 

پس از آغاز اعتصاب غذای آرمیتا، پدر و مادر او به دلیل ممنوع کردن ملاقات و تماس او مقابل در زندان کچویی تحصن می‌کنند. مادر آرمیتا روز ۱۹ دی ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خودش نوشت که پس از ۶ روز بی‌خبری و تحصن به آنها اجازه ملاقات حضوری آرمیتا داده شده است.

درباره اتهامات حکومتی آرمیتا چه می‌دانیم؟

درباره اتهامات آرمیتا عباسی، حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز اتهام سنگینی به او بسته است. به گفته این مقام قضایی جمهوری اسلامی «با توجه به گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲ نفر در شهرستان ساوجبلاغ دستگیر شدند که در اقاریر خود اعلام کردند فردی که به عنوان سر شبکه این دو نفر را برای انتشار فراخوان‌ها و مطالب در فضای مجازی هدایت و تغذیه می‌کرده است، خانمی به نام آرمیتا عباسی است.»

به ادعای این مقام قضایی این افراد قصد داشتند تا با استفاده از کوکتل مولوتوف به پایگاه‌های بسیج، کانکس‌های انتظامی و کلانتری‌های این منطقه حمله و اقدام به آشوب کنند و در بازرسی از منزل آرمیتا چند بطری ۱.۵ لیتری بنزین، ۱۰ عدد کوکتل مولوتوف آماده و تعدادی فندک کشف شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفته بود «این خانم به دلیل نوع اتهام و جرایم و اینکه لیدر اغتشاشات بوده و اقلام و تجهیزات آشوبگرانه از منزل او کشف شده، با صدور قرار تعقیب بازداشت موقت در زندان فردیس به سر می برد.»

خشونت جنسی علیه آرمیتا

یکی از مواردی که درباره پرونده آرمیتا مطرح شده، موضوع تجاوز جنسی است. پدر آرمیتا گفته به دلیل اینکه وکلای انتخابی حق دسترسی به پرونده را نداشته‌اند، او نمی‌تواند نظری درباره این موضوع بدهد. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز دوشنبه ٢۱ نوامبر / ۳۰ آبان گزارشی منتشر کرد با عنوان «چگونه نیروهای امنیتی ایران از تجاوز جنسی برای سرکوب اعتراضات استفاده می‌کنند» و نوشت آرمیتا عباسی از معترضانی بوده که مورد تجاوز قرار گرفته است.

به نوشته سی‌ان‌ان آرمیتا در ۲۶ مهرماه با همراه ماموران لباس شخصی به بیمارستان امام علی کرج منتقل شده در حالی که موهای سر او تراشیده شده بود و به شدت می‌لرزید. در گزارش سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه آمده بود، هنگامی که آرمیتا وارد بیمارستان شده، نشانه‌های تجاوز در او دیده شده است.

قوه قضاییه، در واکنش به این اخبار، مطالبی همراه با مدرک پزشکی ارائه کرد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز مشکل روده آرمیتا و اعزام او به بیمارستان را تایید کرد، اما مدعی شد ادعای تجاوز دروغ است. او گفت پس از انجام معاینات پزشکی مشخص شده آرمیتا از گذشته دارای مشکلات گوارشی مربوط به بیماری هموروئید بوده است.

این اطلاعات به یک فرآیند بسیار محرمانه اشاره دارد که نیروهای امنیتی ایران آن را به شدت کنترل می‌کنند. یکی از پزشکان در رسانه‌های اجتماعی گفت که پلیس از صحبت کارکنان بیمارستان با آرمیتا جلوگیری کرده است و گزارش بیمارستان از وضعیت پزشکی او مدام تغییر می‌کند. هنگامی که سی‌ان‌ان با بیمارستان امام علی تماس گرفت، یکی از کارکنان بیمارستان گفت که هیچ سابقه‌ای از او در این بیمارستان وجود ندارد.

بر پایه گزارش‌های فاش شده، نیروهای امنیتی آرمیتا را درست قبل از ورود خانواده‌اش برای ملاقات با او از در عقب بیمارستان خارج کردند.

البته بابد افزود که سی‌ان‌ان در گزارش خود ۱۱ مورد خشونت جنسی علیه زنان و مردان بازداشت‌شده در اعتراضات جاری را منتشر و نیمی از آن‌ها را تأیید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.