ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حرف‌های کلی خامنه‌ای برای حل مشکلات بزرگ اقتصادی: وضعیت خوب نیست اما باید رشد اقتصادی کرد

این روزها رهبر جمهوری اسلامی یاد گرفته است که در میان سخنان خود اشاره‌ای هم به مشکلات معیشتی مردم بکند و چنین وانمود کند که به فکر مردم‌ است اما راه حل‌های او در حد شعارهای کلی است و عملاً چیزی تغییر نمی‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۰ بهمن در دیدار با گروهی از سرمایه‌داران و تولیدکنندگان همچون سخنرانی‌های اخیر خود گواهی داد که مردم «مشکل معیشت» دارند، «از لحاظ بهره‌وری خیلی وضعمان بد است» و «عقب‌افتادگی داریم». او حتی تلویحاً به کاهش شدید ارزش پول ملی هم اشاره کرد و گفت:

«وقتی یک کشوری پولش ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌اش پایین می‌آید اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا می‌کند.»

راه حلی که رهبر جمهوری اسلامی برای حل مشکلات بی‌پایان اقتصادی کشور ارائه می‌دهد تنها این جمله است:

«به رشد اقتصادی احتیاج داریم.»

او در سخنان روز دوشنبه خود تکرار می‌کرد که:

«ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور، بدون این امکان ندارد.»

این‌که «رشد اقتصادی» چگونه به‌دست می‌آید در حالی‌که نبض اقتصاد کشور در دست رانت‌خواران و نهادهای پرقدرت نظامی است و جمهوری اسلامی با سیاست‌های خارجی خود بر اقتصاد کشور نیز تأثیرات منفی گذاشته، همچنان ناروشن است.

خامنه‌ای در صحبت‌های خود از توسعه بخش خصوصی حمایت کرد و گفت:

«کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد. اشتباه مهمی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد و آثارش همین‌طور ماند، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه‌ی کارها را، حتی فروش مثلاً اجناس خرد را به مسئولان، دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند. خطای بزرگی بود که انجام دادیم ما.»

او در همین حال از اصل ۴۴ قانون اساسی که نظام اقتصادی کشور را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم کرده است نیز دفاع کرد و ضمن انتقاد از دولت‌های قبلی گفت:

«این‌که ما سیاست‌های اصل ۴۴ را مطرح کردیم برخلاف تصور بعضی از برادران خوب، می‌بینم بعضی از عناصر خوب و خوش‌نیت اعتراض می‌کنند به سیاست‌های اصل۴۴، این اعتراض درست نیست، این سیاست‌ها با دقت انتخاب شد، با فکر انتخاب شد، افرادی که وارد بودند در مسائل اقتصادی و علاقمند به عدالت اجتماعی و به‌جد دنبال عدالت اجتماعی بودند همه تأیید کردند این را، منتها خب عمل نشده متأسفانه دولت‌ها درست عمل نکردند. خیلی کم عمل شده. چندین دولت این‌جور پشت سر هم عمل نکردند. به این سیاست‌های اصل۴۴ باید عمل بشود.»

بخشی از مشکلات اقتصادی کشور نیز به همین وضعیت نظام اقتصادی کشور مربوط است. از یک سو خصوصی‌سازی‌ها در چارچوب نیروهای خودی انجام می‌شود و از سوی دیگر دولت‌ها حتی در بورس هم دخالت می‌کنند.

در تیرماه ۱۳۸۵ نیز رهبر جمهوری اسلامی بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ کرد و دولت را موظف نمود تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

آن‌چه که اکنون به‌عنوان اجرای اصل ۴۴ پیش برده می‌شود خصوصی‌سازی یا «خصولتی‌سازی» (ترکیبی از خصوصی و دولتی) است که از آن به‌عنوان «تفسیر جدید اصل ۴۴ قانون اساسی» یاد می‌شود.

علی خامنه‌ای راه حل «رشد اقتصادی» را استفاده از «نیروی انسانی متخصص» عنوان کرد و گفت:

«ما نیروی انسانی متخصص زیاد داریم خوشبختانه در کشور یکی از افتخارات ما و امتیازات ما این است که ما نیروی متخصص خیلی داریم.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی از این «افتخار» سخن می‌گوید که هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان مردادماه گذشته گفته بود دست‌کم ۹۵ هزار دانشجو جلای وطن کرده‌اند.

براساس نتایج نظرسنجی که توسط شرکت تحلیل داده‌های استاسیس در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه سال جاری ارائه شد، یک‌سوم ایرانی‌ها اگر این فرصت برای‌شان فراهم شود از کشور مهاجرت می‌کنند. این رقم در میان جوانان ایرانی (افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال) برابر با ۴۹ درصد است. افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر از کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند از تمایل خود به مهاجرت از ایران و زندگی در یک کشور خارجی خبر می‌دهند.

در شرایطی که تورم نقطه‌ای دی ۱۴۰۱ بالاتر از ۵۰ درصد اعلام شده و و دلار در روز دوشنبه ۱۰ بهمن به ۴۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است، علی خامنه‌ای وعده «رشد اقتصادی متوسط هشت درصد» را که در برنامه هفتم توسعه آمده است تکرار کرد و گفت: «ما به این رشد احتیاج داریم».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یکی از مهمترین دلائل شکست انقلاب مشروطه شکست مصدق و امروز ورشکستگی خامنه ای و جمهوری اسلامی عدم توجه به مشارکت انباشت تولید در بازتولید اجتماعی ثروت است و در این بین خامنه ای برخلاف انقلابیون مشروطه و ملی شدن صنعت نفت بدلیل سیستم ارتجاعی عقب مانده کودن و بی کفایت دچار این شکست از این زاویه شده است انقلابات باید خیلی زود از سرمایه ی اجتماعی چنان استفاده کنند که کمبود یا بهتر است بگوئیم نبود انباشت سرمایه را جبران کنند که تامین کننده ی سرمایه ی لازم برای روند مداوم بازتولید اجتماعی باشند خمینی و خامنه ای نه تنها سرمایه ی اجتماعی انقلاب را از دست دادند بلکه صدها و هزاران میلیارد دلار در آمدهای کشور را صرف اهداف جاه طلبانه ای کردند که نه تنها سرمایه ی مادی و درامدهای کشور را نابود کرده است بلکه چنان سرمایه ی اجتماعی را از دست داده که در آستانه ی یک انقلاب عظیمی قرار گرفته که دنیا را لرزانده است و قطعا سرنگونی این حکومت را خیلی زود دامن خواهد زد . بطوریکه که حتی اپوزسیون راست این حکومت هم از این وحشت دچار پریشانی گشته است و دائم برای بدست گرفتن عنان این انقلاب بازیهای و طرحهای زیادی را امتحان کرده است که تا کنون ناموفق بوده است خامنه ای خیلی دیر به فکر جبران اقتصادی پرداخته است که آه در بساط نداشته و هزینه های نظامی امنیتی و بوروکرتیش بیش از حد بر گرده ی اقتصاد بی رمق فشار می آورد و خلاصی از این هزینه ها اولین اصل برای جبران است که از خامنه ای بی کفایت و مافیاهای درونش برنخواهد آمد جمهوری اسلامی از همان روز اول محکوم به شکست بود فقط وسطی بازی کردنش در تضادهای داخلی و جهانی تا اینجا او را رسانده است اما امروز ناقوس مرگ این حکومت به صدا درآمده و جمهوری اسلامی را برای همیشه از تاریخ پاک خواهد کرد

  • فرهاد - فرهادیان

    این حکومت چنان گیج و منگ است که بعد از 44 سال هنوز نفهمیده است که مشکل اصلی توهماتی ست که بعنوان ایدئولوژی برساخته است و این توهمات است که هنوز حکومت می کند همان جمله ی معروف خمینی که گفت «اقتصاد مال خره » . نمی شود برای کاهش تعهدات دولتی بخشی از اموال دولت را فروخت و نقد کرد و آنها را به دولتی پرداخت که از زور تورم و افزایش هزینه هایش ناکارآمدترین دولتی شده است که همه ی عرصه های سودآوری کشور را می بلعد این تناقض است که این حکومت را دچار انحطاط کرده است سرفصل بودجه هایش هم نشان می دهد که هدف این حکومت اداره ی جامعه نیست بلکه سرکوب جامعه بوده و درآمدهایش را خرج نظامی ها امنیتی ها مساجد حوزه های علمیه حسینیه ها مداحان و آیت الله ها و سرداران مفتخوار و فرصت طلب .... می کند . لذا این گیجی و منگی خامنه ای نوعی بیماری در جمهوری اسلامی و درمان ناپذیر است