ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سلمان رشدی در مراسم معرفی رمان جدید خود حاضر نخواهد بود

دوستان نزدیک سلمان رشدی می‌گویند او با شجاعت و پایداری پیامدهای سوءقصد را تحمل می‌کند و در مجموع حال او که یک چشم خود را هم از دست داده رو به بهبودی است. «شهر پیروزی» در غیاب او و در مراسمی بزرگ رونمایی می‌شود.

به گزارش گاردین، نماینده سلمان رشدی اعلام کرد حال نویسنده «آیات شیطانی» بعد از سوءقصدی که پنج ماه قبل به او انجام شد رو به بهبودی‌ست اما نه بدان حد که او بتواند در مراسم رونمایی تازه‌ترین رمان‌اش حضور داشته باشد.

 سلمان رشدی جمعه ۱۲ اوت/۲۱ مرداد در غرب ایالت نیویورک در یک برنامه ادبی با چاقو مورد حمله قرار گرفت. بنا به اعلام خانواده رشدی جراحاتی که به این نویسنده وارد شده به حد و به گونه‌ای است که «زندگی او را تغییر خواهد داد».

اندرو ویلی، نماینده سلمان رشدی در آمریکا که علاوه بر او نویسندگان بزرگی مانند سائول بلو و روبرتو بولانو را هم نمایندگی می‌کند در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس گفته بود رشدی پس از سوءقصد، بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او هم از کار افتاده است.

«شهر پیروزی» تازه‌ترین رمان رشدی روایتی حماسی از زندگی زنی است در قرن چهاردهم در مکانی که بخشی از هند امروز است. انتشارات پنگوئن رندوم هاوس این اثر را منتشر می‌کند. این کتاب اولین اثری است که بعد از سوءقصد از او منتشر می‌شود.

 قرار است انتشارات پنگوئن رندوم هاوس با مشارکت انجمن قلم آمریکا و کانادا، «شهر پیروزی» را در ۹ فوریه در مراسمی با حضور مارگارت اتوود و نیل گیمن رونمایی کند.

این رمان ۲۵۰ سال را در بر می‌گیرد. در این گستره زمانی نیروهایی در تلاش هستند که با اتکا به یک آیه مجعول  به زبان سانسکریت به رسالت خود که همانا بازگرداندن عاملیت زنان به آنان در یک دنیای مردسالار هستند عمل کنند و سلسله‌‌ای را بنیان بگذارند که در قلمرو آن پادشاهی زنان نه پوشیده‌اند و نه پستونشین. گاردین از این رمان به عنوان یک اثر جادویی، مملو از ماجراجویی و موقعیت‌های طنزآمیز که نمایانگر قدرت تخیل و تسلط رشدی بر داستان‌نویسی‌ست یاد کرده است.

رشدی که اکنون ۷۵ سال دارد در توییتر تصاویری از جلد کتاب، چاپ آمریکا و بریتانیا را منتشر کرده است. حساب کاربری رشدی در توییتر بعد از حمله به او مدتی غیرفعال بود.

هاری کونزرو  یکی از دوستان رشدی که به تازگی به ملاقات او رفته است، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است:

«او بسیار انعطاف‌پذیر و همچنان همان سلمانی است که بود.»  

حنیف قریشی، نویسنده سرشناس پاکستانی – بریتانیایی و از دوستان رشدی هم در توییتی نوشته بود:

«دوستم سلمان رشدی، یکی از شجاع‌ترین مردانی‌ست که می‌شناسم، مردی که در مقابل اهریمنی‌ترین شکل فاشیسم اسلامی ایستاده است، برای من نامه می‌نویسد هر روز و مرا تشویق به صبر می‌کند. او به من شجاعت می‌دهد.»

در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ آیت‌الله روح‌الله خمینی تحت تاثیر اطرافیانش از جمله عطاءالله مهاجرانی، وزیر اسبق ارشاد اسلامی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد. متهم به حمله به رشدی، هادی مطر یک جوان ۲۴ ساله لبنانی‌تبار ساکن نیوجرسی در دادگاه اتهاماتش را نپذیرفت و اعلام «بی‌گناهی» کرد.  مطر بعد از بازداشت در مصاحبه‌ای با نیویورک پست گفته بود به آیت‌الله روح‌الله خمینی احترام می‌گذارد اما نمی‌گوید پیروی فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است. او همچنین به نیویورک پست گفته بود تنها چند صفحه از رمان «آیات شیطانی» رشدی را خوانده است.  مطر در ادامه این مصاحبه گفته بود: «رشدی به اسلام و به اعتقادات مسلمانان حمله کرده.» و در همان حال هرگونه ارتباط با سپاه پاسداران ایران را تکذیب کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.