ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن غافلگیرانه به کی‌یف رفت

رئیس جمهوری آمریکا برای اولین بار پس از حمله روسیه به خاک اوکراین به کی‌یف رفت. او بر حمایت آمریکا از اوکراین تأکید کرد و وعده ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی بیشتر داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه یکم اسفند / ۲۰ فوریه به‌شکل غیرمنتظره‌ای وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد. گفته می‌شود که به دلایل امنیتی این سفر از پیش اعلام نشده بود. بایدن در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس گزارش‌های منتشرشده، رهبران دو کشور با وجود هشدار حمله هوایی در کی‌یف قدم زدند.

این نخستین سفر بایدن به اوکراین از تقریباً یک سال پیش به این سو، زمان حمله روسیه به این کشور است. بایدن فردا به لهستان سفر خواهد کرد.

او در توئیتر نوشت که «نزدیک به سالگرد تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین» او در کی‌یف است تا بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده «به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» تأکید کند.

بایدن همچنین از شجاعت مردم اوکراین تمجید کرد و نوشت «یک سال بعد کی‌یف ایستاده است، اوکراین ایستاده است و دموکراسی پابرجاست».

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به اوکراین متعهد شد که به این کشور ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی بیشتری بکند. به‌گفته کاخ سفید، این کمک‌ها شامل مهمات توپخانه‌ای، سامانه‌های ضدتانک و رادارهای نظارتی برای محافظت از مردم در برابر حملات هوایی خواهند بود.

افزون بر این، رئیس جمهوری آمریکا در کی‌یف تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه روسیه را اعلام خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی دیدار بایدن را «نشانه بسیار مهم پشتیبانی از همه اوکراینی‌ها» توصیف کرد. او همچنین گفت با بایدن درباره تسلیحات دوربرد صحبت کرده است اما اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

بایدن و زلنسکی همچنین با هم یاد کشته‌شدگان اوکراینی را گرامی داشتند.

در همین حال، دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بروکسل سفر نکرد. توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد بدون اشاره به جزئیات گفت: «آقای کولبا وظایف دیگری نیز دارد».

خود کولِبا نیز درباره دلایل این اقدام اظهار نظری نکرد. با این حال او در توئیتر تأیید کرد که نمی‌تواند شخصاً در این نشست حضور داشته باشد. در بروکسل گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر این‌که لغو این سفر به دیدار بایدن از کی‌یف مرتبط است.

در هفته‌های اخیر گفته می‌شد که احتمال دارد بایدن سفر خود به لهستان را با سفر به اوکراین ترکیب کند. کاخ سفید بارها اعلام کرد که این کار برنامه‌ریزی نشده است.

شمار زیادی از سران دولت‌ها و همچنین وزیران کشورها در ماه‌های پس از آغاز جنگ اوکراین به این کشور سفر کرده‌ و برخی نیز چندین بار به اوکراین رفته‌اند. تعدادی از اعضای دولت آمریکا و همچنین جیل بایدن، همسر رئیس جمهوری آمریکا هم در آن‌جا حضور داشته‌اند. بایدن هیچ‌گاه به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین سفر نکرده بود.

ولودیمیر زلنسکی دی‌ماه گذشته به آمریکا رفت و با جو بایدن درباره راهبردهای جنگ، نیازهای اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه تبادل نظر کرد. او همچنین در جریان سخنرانی در جلسه مشترک کنگره آمریکا - مجلس و سنا - از قانون‌گذاران آمریکایی خواست تا علاوه بر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهند.

محمد حسین سلطانی‌فرد، رئیس دفتر جمهوری اسلامی ایران در قاهره، دوشنبه یکم اسفند درباره سفر غیرمنتظره جو بایدن به اوکراین در صفحه شخصی خود نوشت: «دیدار بایدن از کی‌یف در این مقطع از نظر سیاسی بر دو موضوع گواهی می‌دهد: رویارویی مستقیم واشنگتن و مسکو و دیگر بیانگر نگرانی آمریکا از شکست اوکراین در این جنگ است. به‌طور سنتی آمریکا پس از پایان جنگ برای چیدن محصول حاضر می‌شود اما در این جنگ مهم بایدن برای نجات اروپا سنت‌شکنی کرده است.»

آمریکا حامی اصلی اوکراین در جنگ علیه روسیه است. از آغاز جنگ، واشنگتن به کی‌یف تسلیحاتی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار (۲۸ میلیارد یورو) وعده داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.