ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج کارگر پارس جنوبی در ارتباط با فراخوان تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث دستگیر شدند

نهادهای امنیتی و انتظامی دو تن از اعضای «کانون صنفی کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی» را شب پیش از تظاهرات و سه تن دیگر را دوشنبه یکم اسفند در محل تجمع دستگیر کرده‌اند. به این ترتیب تعداد کارگران بازداشت شده در ارتباط با تجمعی که برگزار نشد به پنج تن رسیده است.

تجمع از پیش اعلام شده کارگران "ارکان ثالث" مجتمع گاز پارس جنوبی که قرار بود دوشنبه اول اسفند برگزار شود با ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد. یک روز پیش از برگزاری تجمع، نهادهای امنیتی تعدادی از کارگران را احضار و تهدید کردند.

روزنامه اعتماد سه شنبه دوم اسفند در ارتباط با دستگیر شدگان نوشت:

علیرضا میرغفاری، رییس کانون صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی و حجت رضایی، نماینده کارگران پالایشگاه ۶ مجتمع گاز پارس جنوبی، یکشنبه شب دستگیر شده‌اند و ذبیح‌الله میرزایی، بازرس کانون صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی هم صبح دیروز و بعد از احضار به دفتر پلیس امنیت، بازداشت شده و بهداد غلامی از اعضای انجمن صنفی پالایشگاه ۶ و یکی از کارگران عضو در انجمن صنفی پالایشگاه ۵ هم دیروز در محل برگزاری تجمع دستگیر شده‌اند.

پیش تر اعلام شده بود علیرضا میرغفاری به دلیل عدم تمکین به خواست نهادهای امنیتی و لغو تجمع اعتراضی دستگیر شده است.

اعتماد به نقل از «فعالان کارگری» نوشته است، استانداری و شورای تامین استان بوشهر تا کنون سه بار درخواست «کانون صنفی کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی» برای صدور مجوز تجمع را رد کرده‌اند. بنا بر این گزارش، مقامات امنیتی و انتظامی استان تا روز ۲۵ بهمن، هیچ پاسخی به درخواست کتبی و رسمی کانون صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی نداده‌اند. ۲۶ بهمن نشست شورای تامین استان و مقامات اطلاعات و حراست کنگان با برگزاری تجمع مخالفت کردند.

تلاش ناموفق برای قانونی کردن اعتراض کارگران ارکان ثالث

«کانون صنفی کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی» در پی اعتصاب کارگران موقت نفت پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی در تیر تا شهریور ۱۴۰۰ و با همکاری خانه کارگر و هدایت وزارت کار و این هدف تشکیل شد که اعتراضات کارگران موقت نفت را به مجرای تشکل‌های قانونی و مورد تایید وزارت کار هدایت کند.

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ اکبر آذرگون رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان عسلویه در جریان تشکیل انجمن صنفی کارگران پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی تاکید کرد هدف از ایجاد این تشکل‌ها هدایت مطالبات کارگران به مجاری قانونی است. او گفت:

در جریان این انتخابات بر توجه به خواسته‌های به حق و قانونی اقشار کارگری شاغل در پروژه‌های بزرگ صنعتی پارس جنوبی و هدایت این مطالبات از مجاری رسمی و قانونی تاکید شده و برنامه آن اداره را در ارتباط با تشکیل انجمن‌های مشابه در سایر پالایشگاههای مجتمع گاز پارس جنوبی کاملا تشریح شده است.

رئیس اداره کار عسلویه اظهار امیدواری کرد این تشکل‌ها «بتوانند مسائل، مشکلات و چالشهای کارگری رادر کارگاهها رصد نموده و به مسئولین منعکس نمایند».

دست اندرکاران این تشکل‌ها در اسفند ۱۴۰۰ اعلام کردند در ۱۱ پالایشگاه در محدوده کنگان و عسلویه انجمن‌های صنفی کارگران قرارداد موقت تشکیل شده و قرار است «کانون انجمن‌های صنفی» به عنوان ارگان بالادستی این تشکل‌ها مطالبات حدود ۱۳ هزار کارگر قرارداد موقت صنعت گاز کشور را نمایندگی کنند.

پایان یک توهم

ادعای نمایندگی ۱۳ هزار کارگر قرارداد موقت صنعت گاز در حد حرف باقی ماند. کانون‌های صنفی که قرار بود اعتراضات کارگری را به مجاری قانونی هدایت کنند، در گیر برسمیت شناخته شدن از سوی کارفرمایان بودند اما اعتراض و اعتصاب کارگران موقت پالایشگاه‌ها برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، بهبود وضعیت کمپ‌ها و خوابگاه‌ها، تغییر سیستم اقماری کارگران ستادی و اداری و مطالبات رانندگان استیجاری مستقل از آنان ادامه یافت.

۱۸ شهریور ۱۴۰۱ رپیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران پالایشگاه دهم عسلویه اعلام کرد انجمن‌های صنفی بعد از گذشت شش ماه از آغاز سال هنوز امکان نیافته‌اند کار خود را آغاز کنند. علیرضا میرغفاری گفت برخی مدیران پالایشگاه‌ها به صراحت می‌گویند انجمن‌های صنفی را به رسمیت نمی‌شناسند.

پنج ماه گذشت اما گشایشی در کار انجمن‌های صنفی کارگران گاز ایجاد نشد. علیرضا میرغفاری رئیس هیئت مدیره  انجمن صنفی کارگری پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ناامیدانه اعتراف کرد:

«برای حل مشکلات کارگرها بارها پیگیری و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما تنها یک جمله شنیده‌ایم: بار مالی دارد!»
او افزود: «بیش از یک سال از طریق انجمن صنفی و کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه گاز استان بوشهر برای حل این مسائل و اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل مکاتبه کرده اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. به این نتیجه رسیدیم که عزمی برای انجام درست طبقه‌بندی مشاغل در مجموعه وزارت نفت وجود ندارد هر مسئله‌ای که پیش می‌آید را به بهانه‌ی بار مالی کنار می‌گذارند.»

روزنامه اعتماد درباره تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث مجتمع گاز پارس جنوبی که قرار بود اول اسفند به فراخوان کانون انجمن‌های صنفی برگزار شود اما به دستگیری پنج تن منجر شد، نوشته است:

«تمام اعضای شورای تامین، با برگزاری تجمع صنفی و مسالمت‌آمیز کارگران با قاطعیت مخالفت کرده و مجوز برگزاری تجمع نداده‌اند. مخالفت مسوولان استانی با برگزاری تجمع صنفی کارگران در حالی بود که مسوولان کانون صنفی، برای اطلاع حدود ۱۵ هزار کارگر شاغل در این مجتمع هم سه اطلاعیه در روزهای سوم، ۲۳ و ۲۸ بهمن ماه منتشر و به طور مفصل درباره نحوه مطالبه قانونی حقوق صنفی کارگران اطلاع رسانی کردند در حالی که هر سه اطلاعیه تاکید می‌کرد که کارگران باید فقط بر مطالبه حقوق صنفی متمرکز شده و از ورود به بحث و طلب‌های سیاسی خودداری کنند.»

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.