ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصغر ایزدی: پرویز ثابتی کسی است که شکنجه را نظام‌یافته و به مهارت تبدیل کرد

گفت‌وگو با اصغر ایزدی، زندانی سیاسی دوران شاه، درباره پرویز ثابتی، نقش او و جایگاه او در تاریخ شکنجه و اعدام. ایزدی شرح می‌دهد که چرا مبارزه برای دادخواهی باید این نماد ستمگری را از نظر دور ندارد.

نهادهای امنیتی در تاریخ ایران، ابتدا با یک هدف مشخص تشکیل شدند: «مقابله با مخالفان سیاسی حکومت وقت».

در پس این شرح وظیفه است که طی دهه‌های گذشته، مبارزه سیاسی هزینه‌های سنگینی از جمله شکنجه‌های روحی و جسمی، حبس‌های طولانی مدت و اعدام را به همراه داشته است.

در هفته‌های گذشته با انتشار عکسی از پرویز ثابتی، از مقام‌های رده بالای ساواک در دوران حکومت شاه که بعد از سال‌ها در انظار عمومی ظاهر شده بود، بحث‌ها درباره اهمیت این حضور، تداوم دادخواهی و لزوم مقابله با شکنجه را به میان کشید.

در روزهای گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی دوران شاه بار دیگر با روایت‌گری از شکنجه‌های ساواک سخن گفتند و تعدادی دیگر نیز با انتشار دادخواستی خواستار قرار گرفتن پرویز ثابتی در برابر دادگاه شدند.

زمانه در همین رابطه با اصغر ایزدی، فعال سیاسی و از زندانیان سیاسی دوران شاه گفت‌وگو کرده است و اهمیت دادخواهی را به بحث گذاشته است.

◼️گفت‌وگوی زمانه با اصغر ایزدی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اصغر ایزدی توضیح می‌دهد که پرویز ثابتی نماد قدرت ساواک بود و از این جهت دادخواهی علیه او را دارای اهمیت می‌داند.

ایزدی می‌گوید در زمان ریاست ثابتی بر ساواک شکنجه نظام‌یافته و به یک مهارت تبدیل شد:

این ثابتی بود که پرونده‌سازی، شکنجه، سر به نیست کردن مخالفان، اعدام و نمایش اعتراف‌های تلویزیونی و غیره نقش داشت.

اصغر ایزدی به سه واقعه اعدام خسرو گلسرخی و کرامت دانشیان و حبس‌های طولانی مدت اعضای گروه آنها، حمله به یک خانه در شب یلدای سال ۱۳۵۵ و تیرباران هشت نفر و اعدام بیژن جزنی و هشت نفر دیگر در تپه‌های اوین اشاره می‌کند که به عنوان سندی مهم می‌تواند مورد توجه دادگاه قرار بگیرد.

اصغر ایزدی در پاسخ به این پرسش که چرا در تمام این سال‌ها دادخواهی زندانیان سیاسی دوران شاه پیگیری نشده است می‌گوید بعد از انقلاب جمهوری اسلامی به قدری مسیبت بر سر همه آوار کرده بودند که این مجال از قربانیان شکنجه ساواک گرفته شد.

ایزدی جنیش دادخواهی در ایران را نو پا می‌داند و می‌گوید بعد از کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت و به واسطه مادران خاوران، گفتمان دادخواهی در ایران ریشه دواند.

این فعال سیاسی معنای حضور سیاسی پرویز ثابتی را تلاش برای راه‌اندازی دوباره ساواک می‌داند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید روشنگر

    برای پاسداری از آرمانهای نسل مسا از تجربه تلخ رویداد ویرانگر ۱۳۵۷ بیاموزیم: To protect the aspirations of Mahsa Revolution, let us learn from the bitter experience of the devastating event of 1978: نه به پیوی از رهبان و قهرما نن ب برنمه در پروسه انقلب نه به هر شکل از حکومت غیر دموکراتیک و غیر سکولر No to any form of non-democratic or non-secular government نه به هر شکل از انتصاب یا امتیاز بر پایه دین، قومیت، اشرافیت No to any form of appointments or privileges based on religion, ethnicity, nobility نه به هر شکل از استبداد اکثریت و تعرض به حقوق اقلیت ها No to the tyranny of the majority and violation of the rights of minorities نه به هر شکل از محدود کردن آزادی اندیشه، بیان و سازماندهی مدنی No to any restriction freedom of thought, expression and civil organization نه به هر شکل از مداخله دولت مرکزی در امور محلی استانها و شهرها No to any form of central government interference in local affairs of provinces and cities. نه به هر شکل از مرکزیت غیر موجه اداری، مالیاتی و فرهنگی No to any form of unjustified concentration of governmental, taxation or cultural administration نه به هر شکل از خشونت، شکنجه و اعدام No to any form of violence, torture and execution آری به قوانین مبتنی بر منشور سازمان ملل Yes to laws based on UN charter of human rights آری به تغییررنگهای پرچم به رنگین کمان Yes to changing the national flag colors to a rainbow colors آری به سرود میهنی درستایش زندگی و آزادی وخالی از تقدس خاک ملت یا نژاد yes to national anthem praising life and freedom without sanctification of land, nation or race آری به پنج زبان رسمی و الفبای لتین yes to five official languages and latin alphabet آری به اعطای بخشودگی متناسب برای مجرمینی که خود را داوطلبانه معرفی و به جرم علیه بشریت، آدمربایی، شکنجه و کشتار سیاسی، سرقت از اموال عمومی و یا تخریب محیط زیست در گذشته اعتراف کرده باشند Yes to granting proportionate pardon for self-identified criminals who have confessed to their crimes against humanity, homicide, torture and murder, theft of public property or environmental destruction during the past

  • بهمن

    با تشکر از مقاله روشن گرتون. برای افرادی که از جنایات ایشون خبر ندارن باید بگم تجاوز با خرس در حین چرخیدن با پنکه سقفی تنها بخشی از جنایات ایشون بود. با تشکر