ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران سخنان گروسی مبنی بر توافق برای نصب دوربین‌های نظارتی و بازدید از مراکز هسته‌ای را تکذیب کرد

تنها چند ساعت بعد از اینکه رافائل گروسی از توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی برای بازیابی‌ دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای ایران خبر داد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که این سخنان صحت ندارد.

به فاصله کوتاهی پس از اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق با ایران برای نظارت بر مراکز هسته‌ای خبر داد، «نور نیوز»، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی این موضوع را تکذیب کردند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت:

در مورد نصب دوربین‌ها در مراکز هسته‌ای صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.

او همچنین سخنان گروسی مبنی بر توافق برای بازدید از مراکز هسته‌ای را تکذیب کرد و گفت که در طول دو روز حضور مدیرکل آژانس انرژی اتمی و هیئت همراه او «هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است.»

به گفته کمالوندی حتی اگر چنین درخواستی هم مطرح می‌شد، ایران با آن مخالفت می‌کرد.

وبسایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شنبه ۴ مارس/۱۳ اسفند گزارش سفر دو روزه رافائل گروسی را منتشر کرد و نوشت او با ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷)، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و محمد اسلامی، معاون رئيسی و رئيس سازمان اتمی ایران درباره «اهمیت برداشتن گام‌هایی به منظور تسهیل همکاری‌های بیشتر، تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده» ملاقات و گفت‌وگو کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از توافق با سازمان انرژی اتمی ایران در موارد زیر خبر داد:‌

  • تعاملات بین آژانس و ایران با روحیه همکاری و با انطباق کامل با صلاحیت های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقنامه پادمان جامع انجام خواهد شد.
  • با توجه به مسائل پادمانی باقی مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر و دسترسی برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی مانده اعلام کرد.
  • ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می دهد تا فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت مناسب بیشتری را اجرا کند. در جریان یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، درباره نحوه انجام کارها بین دو طرف توافق خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه افزایش دسترسی بازرسان آژانس به سه مرکز هسته‌ای مورد مناقشه را هم تکذیب به‌کل رد کرد و گفت:

هیچ بحثی در مورد میزان دسترسی بدون محدودیت به سه مکان ادعایی مطرح نشده است و باتوجه به دسترسی قبلی به این مکان‌ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی‌شود و آژانس نیز تاکنون چنین درخواستی نداشته است.

رافائل گروسی بامداد شنبه ۱۳ اسفند/ ۴ مارس پس از بازگشت از ایران گفت: توافق کردیم تا فعالیت‌های نظارتی مربوط به دوربین‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ که کاهش یافته بود، بار دیگر فعال شوند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران هم در یک نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران را «سازنده» و «هموار کننده یک راه توافق خوب» توصیف کرده بود.

این ادعای او اما چند ساعت بعد از سوی «نور نیوز» رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی، تکذیب شد. حساب کاربری نورنیوز در توییتر «خبر دسترسی به افراد و اماکن سه‌گانه مورد ادعای آژانس و یا نصب دوربین‌های جدید» را کذب خواند و نوشت:

مهمترین نتیجه سفر مدیرکل آژانس به تهران، دستیابی به الگوی مشترک برای تسریع در همکاری‌های پادمانی در چارچوب وظایف ایران و اختیارات قانونی آژانس با رعایت قانون اقدام راهبردی بوده است.

گروسی پس از آن به ایران سفر کرد که مدعی شده بود نشانه‌هایی از غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۸۰ درصد یافت شده است. تهران به صورت رسمی این ادعا را تکذیب یا تایید نکرده است.

روابط ایران و آژانس انرژی اتمی پس از توافق مذاکرات احیای برجام کاهش یافت و تهران در راستای آنچه که اجرای قانون «صیانت از حقوق ملت ایران و لغو تحریم‌ها» خواند، دسترسی آژانس به مراکز هسته‌ای را محدود و سرعت غنی‌سازی را بیشتر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.