ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حمله به مدارس دخترانه ــ رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در حال رواج روایت «تلقین و هراس جمعی» اند

مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران بیش از پیش وارد عمل شده‌اند تا مسمومیت دختران را «تلقین»، و واکنش روانی جامعه نگران و عصبانی را «هراس اجتماعی» و دلیلی بر رد مسمومیت‌ها القا کنند. دو پزشک متخصص در تهران اما می‌گویند دانش‌آموزان با گاز سمی مسموم شده‌اند و با توجه به شواهد استفاده از گازهای ترکیبی در فضای آزاد، حمله به مدارس دخترانه حساب‌شده و هوشمندانه انجام شده است.

حمله به دختران دانش‌آموز ادامه دارد.

روز شنبه بیش از ۲۳۳ دختر دانش‌آموز در نقاط مختلف ایران با گازهای سمی دچار مسمومیت شدند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های رسمی ایران و گزارش شهروندان روز یکشنبه ۱۴ اسفند هم تعداد زیادی از مدارس - درحالی‌که یک مدرسه هم زیاد است - در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، همدان، کبودرآهنگ، مشهد، نیشابور، بجنورد، اسفراین، اهواز، هفتکل خوزستان، گیلانغرب کرمانشاه، زنجان، ابهر، آبیک قزوین، رشت، لاهیجان، شیراز، سروستان فارس، یاسوج، یزد، کاشان، خلخال، بوشهر و تهران مورد حمله قرار گرفته و دختران دانش‌آموز در این مدارس دچار مسمومیت شدند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) صبح یکشنبه حمله به مدرسه فاطمیه تبریز را گزارش کرد. تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده مشخص نیست. این خبرگزاری همچنین از دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از دانش‌آموزان مسموم‌شده در مدارس همدان و کبودرآهنگ خبر داد. به نوشته ایلنا به دستور رئيس دانشگاه علوم پزشکی تیم سم‌شناسی و اپیدمیولوژی دانشگاه تحقیق درباره مسمومیت دانش‌آموزان را آغاز کرده‌اند.

ایلنا روز یکشنبه حمله «افراد ناشناس» به دو مدرسه در استان خراسان رضوی را نیز گزارش و اعلام کرد در این مدارس که در مشهد و نیشابور قرار دارند دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز مسموم شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران به نقل از امیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از مسمومیت دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه صداقت مشهد خبر داد، اما آن‌را احتمالاً «تلقینی» خواند. تسنیم نوشت:

نمی‌دانیم منشأ این مسمومیت گاز بوده است یا خیر؛ ممکن است دانش آموزان به صورت تلقینی این موضوع را مطرح کرده باشند و در حال پیگیری هستیم.

امیر شوشتری تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده را اعلام نکرد اما گفت آن‌ها به بیمارستان امام رضای مشهد انتقال پیدا کرده‌اند و «حال عمومی آن‌ها مساعد است».

رواج روایت «تلقین»، اضطراب و بیماری

تسنیم در ادامه پا را از «تلقین» فراتر گذاشت و به نقل از جواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نوشت:

تعدادی از دانش آموزان علائم شبیه کرونا و آنفولانزا داشتند و  هنوز اینکه مسمومیت باشد قابل تأیید نیست و باید بررسی بالینی شود.

به گفته محسن داوری، فرماندار مشهد حداقل شش مدرسه در این شهر هدف حمله قرار گرفته‌اند. او تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده را که به اذعان او علائمی همچون تنگی نفس و حالت تهوع داشته‌اند، اعلام نکرد اما گفت نیروهای امنیتی و پزشکی برای بررسی این مسمومیت‌ها وارد عمل شده‌اند.

ابوطالب جوان، فرماندار نیشابور اما در مصاحبه با تسنیم تعداد دختران مسموم‌شده در روز یکشنبه را ۵۰ نفر اعلام کرد که به گفته او تنها ۱۰ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. تسنیم به نقل از فرماندار نیشابور هم نوشت:

بیشتر این جریان حالت روانی دارد و دانش‌آموزان بدحال نیستند‌.

حمیدرضا شعبانی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس هم از استنشاق «بوی نامطبوع» در دبیرستان ایرج کمالی شیراز خبر داد و مسمومیت دختران دانش‌آموز را با اشاره به اضطراب و استرس دانش‌آموزان زیر سوال برد. او گفت:

با حضور تکنسین‌های اورژانس در مدرسه تعدادی دانش آموز که عمدتاً دچار اضطراب و استرس و  تعدادی نیز دچار تنگی نفس شده بودند با آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران درباره مسمومیت تعدادی از دختران دانش‌آموز در لاهیجان و رشت که روز شنبه با علائم تهوع، استفراغ و بعضی موارد نیز با سردرد به بیمارستان‌ها منتقل شده بودند نوشت:

محمد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به گزارشات دریافت‌شده درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان استان اظهار کرده گزارش تأیید شده‌ای مبنی بر موارد خاص و مشکوک در این دانش‌آموزان وجود ندارد.

محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با بیان اینکه اکثر دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به بیمارستان بهبود یافته و مرخص شدند گفته: «چند نفر نیز با توجه به داشتن سابقه آسم و آلرژی تحت نظر قرار گرفتند و مرخص خواهند شد.»

ادامه حملات و ناامنی مدارس دخترانه

همزمان در نقاط مختلف ایران حمله به مدارس دخترانه بدون تمهیدات خاصی از سوی دولت یا دستگاه‌های امنیتی برای حفاظت از سلامت و جان دختران دانش‌آموز در حال تکرار است.

گزارش‌های روز یکشنبه حاکی از حمله به مدرسه راهنمایی دخترانه «معصومیه شاهد» در گیلانغرب در استان کرمانشاه است. شمار نامشخصی از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

در اهواز هم حبیب حی‌بر معاون درمان علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با ایسنا از مسموم‌کردن دست‌کم ۴۰ دانش‌آموزان مدرسه دخترانه در شهرک دانشگاه اهواز و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی خبر داد.

در هفتکل خوزستان حمله بیوشیمیایی به یک مدرسه دخترانه‌ ۷۰ دانش‌آموز را مسموم کرد. به نوشته ایلنا تعداد این دانش‌آموزان رو به افزایش است و در چهار بیمارستان بستری شده‌اند.

مسعود حمیدی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با ذکر این‌که حال عمومی دختران دانش‌آموز پایدار است و «مشکل خاص و حادی نیست» از جلسه با مدیران مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش شهرستان‌ها خبر داد. طبق گزارش‌های تأییدنشده آموزش و پرورش در عین «عذرخواهی» وزیر به‌خاطر بحران پیش‌آمده، جلساتی را با کارکنان آموزشی مدارس برگزار کرده و از آن‌ها خواسته علائمی را که به‌خاطر استنشاق گاز سمی در دختران دانش‌آموز بروز می‌کند به مسائل روانی و اضطراب نسبت دهند. پیشتر هم شاهدان عینی گفته بودند که پس از مسمومیت، در برخی از مدارس اجازه ورود والدین به مدرسه، فیلم‌برداری و عکس‌برداری از دانش‌آموزان بدحال یا انتقال بلافاصله آن‌ها به بیمارستان داده نشده است.

در زنجان و ابهر هم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دختران دانش‌آموز دو مدرسه در روز یکشنبه هدف حمله قرار گرفتند. حسن اسمخانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه عصمت ابهر و مدرسه ابتدایی شقایق/غنچه واقع در کوی فرهنگ زنجان را تأیید کرد و گفت مسمومان نیز در حال انتقال به مراکز درمانی هستند.

حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان درباره وضعیت دانش‌آموزان مسموم‌شده گفت:

کارشناسان معاونت بهداشت در حال بررسی موضوع هستند ولی آن چیز که مسلم است مسمومیت این دانش‌آموزان تنفسی و حاصل ترکیب چند گاز سمی است.

استفاده از گازهای سمی ترکیبی؛ «افراد عادی به این گازها دسترسی ندارند»

مسئله ترکیبی‌بودن گازهای استفاده شده در حمله به مدارس دخترانه را محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری هم روز مطرح کرد.

محمدرضا هاشمیان روز شنبه به روزنامه «هم‌میهن» گفت باوجود این‌که اوبه‌طور مستقیم درگیر معالجه مسموم‌شدگان در مدارس نبوده اما با استعلامی که از پزشکان دیگر گرفته اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد به ‌طرز هوشمندانه‌ای از گازهای ترکیبی برای حمله به مدارس دخترانه استفاده شده تا تشخیص پادزهر سخت‌تر شود. هاشمیان گفت:

با اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده این مسمومیت خفیف بوده، اما باید تاکید کرد که این مسئله جدی است. باید هرچه زودتر منبع این مسمومیت مشخص شود تا پزشکان بتوانند آنتی‌دوت (پادزهر) آن را استفاده کنند و بدانند برای درمان افراد مسموم‌شده از چه دارویی استفاده کنند.

او به گمانه‌زنی‌ها درباره نوع گازهای استفاده‌شده اشاره کرد و گفت:

گفته شد گاز منتشرشده N2 است یا همان نیتروژن، یا N2O که گاز مخصوص بیهوشی است. برخی دانش‌آموزان اعلام کردند موقع انتشار گاز، بوی تخم‌مرغ به مشام‌شان خورده که این بو در گازهای حاوی سولفور به مشام می‌رسد. در روزهای گذشته هم شنیده شد که دانش‌آموزان از بوی نارنگی گندیده یا وایتکس صحبت می‌کنند. هر کدام از این بوها نشان‌دهنده نوعی گاز است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که در این اتفاقات از گازهای ترکیبی برای مسمومیت استفاده شده و بسیار هوشمندانه در حال به‌کارگیری است.

این متخصص در مصاحبه خود تأکید کرد که «دسترسی به این گازها برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست. هرچند برخی گازها برای بیهوشی یا لاپاراسکوپی استفاده می‌شوند، اما اینطور نیست که در دسترس عموم باشند.»

محمدرضا هاشمیان گزارش‌ها درباره تأثیر گازهای استنشاق‌شده بر اعصاب را نیز تأیید کرد و گفت:

در برخی گزارش‌ها افراد دچار بی‌حسی عضلانی یا فلج موقتی شده‌اند. به هر حال ماجرا جدی است و می‌تواند حتی تاثیرات شدیدتری مانند مشکلات کلیوی و ریوی ایجاد کند. مسئولان وزارت بهداشت باید دراین‌باره گزارش دهند و نباید خیلی راحت از این موضوع گذشت. ما در شروع ماجرا هستیم و باید بدانیم چه اتفاقی افتاده است. وزارت بهداشت باید به ما بگوید که چه خبر است و چه گازی در حال انتشار است.

«هدف مسمومیت خفیف با جو روانی گسترده است»

هادی عبداللهی، پزشک اورژانس بیمارستان فیاض‌بخش تهران و جانباز ۵۰ درصد و شیمیایی در جنگ ایران و عراق، که در روزهای گذشته با دانش‌آموزان مسموم‌شده سر و کار داشته نیز به حساب‌شده بودن نوع حملات اشاره کرده است.

هادی عبداللهی با اشاره به این‌که اکثر دختران مسموم‌شده به فاصله کمی از بیمارستان مرخص شده‌اند و علائم آن‌ها به علائم ناشی از حملات شیمیایی در جنگ شباهت دارد، گفت:‌

نشانه‌های کلی این مسمومیت، همان علائم با احتمال ‌مسمومیت با ماده نامشخص است؛ علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و گرفتگی عضلات. اما به‌طورکلی مشخص است افرادی که عامل این اتفاقات هستند، در پی این بودند که مصدومیت خفیف با جو روانی گسترده‌ای ایجاد کنند. هدف این بوده که مسمومیت مشکل عمیقی ایجاد نکند. به‌نظر می‌رسد این اقدامات بیشتر در فضای باز صورت می‌گیرد و احتمالا براساس تجربه زمان جنگ، ماده‌ای به‌صورت نیمه‌جامد یا بخار یا یک ماده اسپری شده که در معرض هوا قرار گیرد، آزاد یا تبخیر و در هوا آزاد می‌شود.

مجلس نماینده مخالف طرح موضوع مسمومیت دختران را عضو کمیته حقیقت‌یاب کرد

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به صرف ذکر مسئله حمله به مدارس دخترانه به تشنج کشیده شد. در حالی که غنی نظری، نماینده خلخال در جریان بررسی لایحه بودجه تذکر داد که مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به خلخال رسیده و مردم ناراحت و عصبانی از او درخواست پیگیری دارند، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد مانع ادامه صحبت درباره این مسئله شد و گفت: «نظام جمهوری اسلامی ایران صادق در برابر مردم و مقتدر در برابر دشمن است، نظامی است که توانسته پوزه ۴۷ سرویس اطلاعاتی دشمن را در جنگ ترکیبی اخیر به خاک بمالد پس آیا نمی‌تواند از پس چنین توطئه‌ای برآید؟ از همکاران تقاضا دارم که با فضایی که دشمن در پی ایجاد التهاب است آشنا باشند و بنزین در التهاب دشمن نریزند، کمیسیون امنیت ملی هم دغدغه دارد. اجازه ندهیم این موضوعات باعث ایجاد التهاب در جامعه شود».

ساعاتی بعد چندین نماینده مجلس از تشکیل «کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان» خبر دادند.

علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: مقرر شد کمیته مشترک میان چهار کمیسیون شوراها و امور داخلی، امنیت ملی و سیاست خارجی، بهداشت و درمان که از سوی رئیس مجلس ماموریت یافتند تا مسئله مسمومیت‌سازی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهند، تشکیل شود.

طبق گزارش‌ها جواد کریمی قدوسی از کمیسیون امنیت ملی به‌عنوان نایب رئیس این کارگروه انتخاب شده و قرار است این کارگروه عصر یکشنبه جلسه‌ای با «دستگاه‌های مختلف حوزه بهداشت و سلامت، امنیتی و انتظامی و مجموعه‌های مختلف» و در عرض چند ساعت «تا شب» به جمع‌بندی برسد.

موضع‌گیری چند مقام‌ امنیتی

روز یکشنبه چندتن از مقام‌های امنیتی و نظامی نیز درباره حمله به مدارس دخترانه سخن راندند. سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی نوشت که از روز اول در جریان این «رخدادها» بوده و مدعی شد:

دانش آموزان علایم بالینی مثل سرگیجه و سردرد داشتند اما هیچ یک از تیم‌ها نتوانستند در آن مقطع سرنخ قابل تاییدی از عامل مسمومیت پیدا کنند و چند نمونه‌هایی هم که به دست آمد قطعیت لازم را نداشت.

غلامرضا جلالی افزود:‌ «در کنار تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت مدارس باید بدانیم که امروز فضای عمومی و به ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده اند. این بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست بلکه نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.»

این مقام نظامی بدون اشاره به شواهد مشخصی مسئولیت را بر گردن گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و مجاهدین خلق انداخت و وعده دستگیری «شبکه نفاق» داد.

همزمان مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور هم مدعی شد: «طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ناامنی روانی خصوصا برای دختران دانش آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام زنی به نظام است تا بتوانند مجددا شعله خاموش شده اغتشاشات را روشن کنند.»

او حمله به مدارس را «اقدام غیرانسانی» و «رفتار ددمنشانه» خواند و تکرار کرد: «طراحان مسمومیت‌های دختران عزیز ما همان طراحان شعار زن، زندگی و آزادی هستند؛ آن‌ها در حالی که به کودکان و نوجوانان مردم ما رحم نمی‌کنند به نظام جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زنند.»

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور هم همسو با روایت‌‌هایی که به‌نظر می‌رسد به صورت هماهنگ و برای منحرف کردن افکار عمومی از به‌کارگیری گازهای سمی علیه دختران دانش‌آموز، در حال انتشارند گفت:

البته باید توجه کرد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان عزیز ما نیز براثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند که در نتیجه مسأله خیلی بزرگتر از اندازه واقعی آن جلوه می‌کند. در این حوادث اقداماتی که منشا عامدانه دارد کمتر از چند درصد است، و واقعیت مسأله بسیار کوچکتر از آن است که خودنمایی می‌کند. باید توجه داشت همراهی اولیا و حفظ آرامش در کنترل شرایط نقش بسیار موثری دارد.

نقشه زیر موارد حمله شیمیایی به مدارس در ایران را نشان می‌دهد (این نقشه تکمیل خواهد شد):

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردشیر

    سکوت غرب شگفت‌انگیز است! متاسفانه غرب و نهادهای حقوق بشری آن به حوادث کشورهای غربی و مستعمره‌های عزیزکرده‌شان مثل هند و پاکستان که همچون فرزند خود میپندارند توجه میکنند و سایر کشورها چون ایران و افغانستان را از بشر خارج میپندارند!