ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران: با تعطیلی مدرسه‌ها به خاطر حمله‌های شیمیایی مخالفیم

محمد حبیبی به زمانه می‌گوید: «جنبش مهسا دستاورد بزرگی داشته که آن مساله آزادی پوشش و حجاب بوده و حاکمیت به‌راحتی از کنار آن عبور نمی‌کند و تلاش می‌کند این دستاورد را پس بگیرد. در نتیجه ناامن‌سازی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دخترانه یکی از تلاش‌ها در راستای بازپس‌گیری این مطالبه اصلی و ارزشمند است».

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، با اشاره به بیانیه کانون صنفی و دعوت به فراخوان سه‌شنبه ۱۶ آذر برای پیگیری مسمومیت دانش‌آموزان، می‌گوید ما با تعطیلی مدارس مخالفیم و تاکید داریم فعالیت مدارس باید ادامه پیدا کند.

روزبه‌روز بر تعداد این مسموم‌سازی‌های سریالی افزوده می‌شود. در روزهای چهارشنبه، ۱۰ اسفند و یک‌شنبه ۱۴ اسفند دانش‌آموزان بیش از ۷۰ مدرسه مسموم شدند. اولین مسمومیت‌های گزارش شده مربوط به ۹ آذر ۱۴۰۱ در هنرستان دخترانه نور واقع در یزدان‌شهر قم بود که ۱۸ دانش‌آموز دختر را راهی بیمارستان کرد؛ پس از آن در ۱۳ آذر در ساری ۵۰ دانش‌آموز از مدرسه شبانه‌روزی امام حسین مسموم شدند و این چرخه مسمومیت دانش‌آموزان ادامه پیدا کرد.

این مسمومیت‌ها سپس در مناطق مختلفی شامل وردنجان چهارمحال‌وبختیاری، ساری، اردبیل، قوچان، تربت جام، تهران، بروجرد، کرمانشاه، سمنان، شاهین‌شهر اصفهان، لرستان، قزوین، البرز و استان فارس گزارش شده‌اند که براساس این گزارش‌ها، بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز را درگیر کرده است، همچنین در میان آسیب‌دیدگان تعدادی معلم و کار درمان هم هستند.

کانال صنفی معلمان ایران این مساله را با تیتر «تروریسم شیمیایی علیه دانش‌آموزان دختر» و «تروریسم دینی» پوشش داده است و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در بیانه اخیر خود نوشته است که «ضمن محکوم نمودن هر نوع نگاه جنسیتی در سطح جامعه، به آمران و عاملان این رفتارهای عصرحجری اعلام می‌دارد، به زودی مشخص خواهد شد که چه افرادی پشت این اعمال شوم، خود را پنهان کرده‌اند، این افراد باید بدانند که در زمانی نزدیک، مورد قضاوت عموم مردم ایران قرار خواهند گرفت.»

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود همچنین به یادداشتی با عنوان «نیروهای مذهبی تندرو با دیدگاه‌های طالبانی» از نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی اشاره می‌کند که در سایت محلی قم‌نیوز منتشر و سپس حذف شده بود. 

نفیسه مرادی در این یادداشت، منع دختران از تحصیل در افغانستان را با توجیهات دینی و علاقه برخی تندروهای مذهبی در ایران به منش طالبانی با استدلال اجرای اسلام واقعی را تقویت‌کننده‌ی این ظن دانست که هدف از این مسمومیت‌ها، «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» باشد.

در اعتراض به مسمومیت‌های پی‌درپی و نگرانی خانواده‌ها و تردیدها برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه، گروهی در شبکه‌های اجتماعی خواهان تعطیلی مدارس دخترانه و پسرانه شدند و برخی از خانواده‌ها نیز در روزهای گذشته خواسته‌اند به‌صورت هماهنگ کودکان‌شان را از رفتن به مدرسه منع کنند.

معلمان خودشان را مسئول می‌دانند تا در پیگیری حقوق دانش‌آموزان و دفاع از آن فعالیت کنند. تا جایی که می‌دانم در مدارس مختلف برای محافظت از دانش‌آموزان، اقداماتی از طرف معلمان و مدیران صورت گرفته اما این مساله امنیتی است و حتی بسیاری از خانواده‌ها که درگیر آن بوده‌اند، تهدید شده‌اند.

محمد حبیبی

در همین احوال، کمپینی با عنوان «من نیز در "زنجیره انسانی" برای حفاظت از مدارس دخترانه شرکت می‌کنم» در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر آغاز شد.

در ادامه اعتراض‌ها، کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است «بنا بر تعریف پلیس بین‌الملل ‌این حمله‌های سمی از جنس بیوتروریسم است. یک فرض قوی این است که در پی بازپس‌گیری دستاوردهای جنبش "زن، زندگی، آزادی" از طریق ایجاد هراس اجتماعی بین دختران و خانواده‌های آن‌هاست.»

کانون صنفی معلمان تهران در ادامه بیانیه خود، از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته تا «اگر بناست افکار عمومی باور کند که این اقدامات متحجرانه منشائی غیر از نیروهای خودی دارد، لازم است دستگاه‌های مسئول» اقداماتی را انجام دهند؛ محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران درباره چرایی مطرح شدن چنین درخواستی از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی در بیانیه، توضیح می‌دهد که:

از آنجایی که کانون، تشکلی صنفی و مدنی است، طبیعی است که مخاطبانش در چارچوب مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مقامات بالاتر باشد، اما آنچه صراحتا در بیانیه کانون منتشر شده این است که مسئولیت این اتفاقات بر عهده مسئولان جمهوری اسلامی است. در این بیانیه با اشاره به وقایع اسیدپاشی در اصفهان می‌گوید که نیروهای امنیتی، انتظامی و مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت دارند در برابر این اتفاقات موضع‌گیری کنند تا مشخص شود که پیگیر آن هستند.

محمد حبیبی در پاسخ به انتقادات به معلمان و مدیران مدارسی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، چنین توضیح می‌دهد:

معلمان خودشان را مسئول می‌دانند تا در پیگیری حقوق دانش‌آموزان و دفاع از آن فعالیت کنند. تا جایی که می‌دانم در مدارس مختلف برای محافظت از دانش‌آموزان، اقداماتی از طرف معلمان و مدیران صورت گرفته اما این مساله امنیتی است و حتی بسیاری از خانواده‌ها که درگیر آن بوده‌اند، تهدید شده‌اند که مصاحبه نکنند و اطلاعاتی منتشر نشود. طبیعتا، معلمانی هم درگیر این مساله هستند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند و خواهند گرفت. با توجه به شرایط کاری و ناامنی که گریبان معلمان را گرفته است، آن‌ها منفعل نبوده‌اند و وظیفه اول خود را محافظت از جان دانش‌آموزانشان در مدرسه می‌دانند.

این عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز با تاکید بر اقدامات پیگیرانه از سوی کانون، به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان جهت تجمع سراسری در محکومیت حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در تاریخ سه‌شنبه ۱۶ اسفند اشاره کرد و گفت:

دلیل عمده این فراخوان مساله مسمومیت دانش‌آموزان و دفاع از حق آن‌ها و تاکید بر پیگیری این مساله است. علاوه‌بر آن، با توجه به شرایط سخت معیشتی معلمان به‌عنوان طبقه متوسط فرودست جامعه، مطالبات معیشتی و فرامعیشتی معلمان را نیز پیگیری می‌کنیم.

ناامن‌سازی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دخترانه یکی از تلاش‌ها در راستای بازپس‌گیری این مطالبه اصلی و ارزشمندی است که در جنبش مهسا به‌دست آمده است. اگر مقاومتی در برابر این اقدامات نیروهای امنیتی و حاکمیتی صورت نگیرد، این ایجاد هراس در فضاهای اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

محمد حبیبی به زمانه می‌گوید وظیفه کانون‌های صنفی معلمان و شورای هماهنگی واکنش نشان دادن نسبت به این مساله در قالب فراخوان‌ها و بیانیه‌های اعتراضی است و این امر از سوی این تشکل‌ها تاکنون انجام شده است: «از سوی دیگر، وظیفه سایر جنبش‌های اجتماعی است که از این فراخوان‌ها حمایت کنند و با صدور بیانیه ضمن اعتراض به شرایط کلی جامعه به ویژه ناامن‌سازی فضاهای اجتماعی مدارس و دانشگاه‌ها، از فراخوان شورا حمایت و از اقشار دعوت کنند در این تجمع حضور داشته باشند.»

عضو کانون صنفی معلمان تهران در پاسخ به این‌ پرسش که آیا فکر نمی‌کنید نیازمند واکنش تندتری نسبت به وضعیت رو به افزایش مسمومیت‌ها در مدارس هستیم و آیا تعطیلی مدارس را قابل قبول می‌دانید، می‌گوید:

قطعا ما مخالف تعطیلی مدارس هستیم و به نظرم چنین امری، به‌نوعی تلاشی است که از طرف بخشی از حاکمیت، نیروهای تندروی حاکمیت یا نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد. چرا که ناامن‌سازی فضای اجتماعی را چه در حوزه مدارس و چه دانشگاه‌ها دنبال می‌کنند. به هر حال، جنبش مهسا دستاورد بزرگی داشته که آن مساله آزادی پوشش و حجاب بوده و حاکمیت به‌راحتی از کنار آن عبور نمی‌کند و تلاش می‌کند این دستاورد را پس بگیرد. در نتیجه ناامن‌سازی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دخترانه یکی از تلاش‌ها در راستای بازپس‌گیری این مطالبه اصلی و ارزشمندی است که در جنبش مهسا [ژینا] به‌دست آمده است. اگر مقاومتی در برابر این اقدامات نیروهای امنیتی و حاکمیتی صورت نگیرد، این ایجاد هراس در فضاهای اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

محمد حبیبی با بیان این دلایل تاکید می‌کند که آنها با تعطیلی مدارس مخالف هستند و فعالیت مدارس باید ادامه پیدا کند، در عوض نیروهای امنیتی، نظامی و حاکمیتی باید مسئولیت حفظ جان دانش‌آموزان و دانشجویان را بر عهده بگیرند.

محمد حبیبی می‌گوید:

همچنین جنبش‌های اجتماعی همگی روی این مساله باید حساسیت بیشتری داشته باشند. مسئولیت اصلی ما علاوه‌بر حفاظت از جنبش مهسا، حفاظت از این نسل‌های جوان‌تر نیز هست، چرا که بار اصلی جنبش‌ها و خیرش‌های آینده برعهده این دانش‌آموزان خواهد بود.

پس از انتشار بیانیه و فراخوان سه‌شنبه ۱۶ اسفند، تشکل «دانش‌آموزان انقلابی ـ تهران» در بیانیه‌ای از این فراخوان حمایت کرده و در متنی که منتشر کرده نوشته است:

«ما می‌خواهیم همبسته و سراسری روزهای سه‌شنبه ۱۶ اسفند همگام معلمان باشیم و چهارشنبه ۱۷ اسفند روز جهانی زن با فراخوان بزرگ ۵۲ تشکل برای پیشبرد اعتراضات از ساعت ۶ عصر در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها اعتراضمان پیش ببریم و یکی از محورهای اعتراض ما در روز جهانی زن جنایت حمله شیمیایی حکومت اسلامی به دانش‌آموزان و دانشجویان است و بار دیگر اعلام کنیم حکومت بچه‌کش نابود باید گردد.»

این فراخوان تاکنون از سوی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و  شورای بازنشستگان ایران حمایت شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • با ج.ا یک نفس راحت نمیتوان کشید

  • یک ایرانی زار

    چقدر این آدم بی اطلاعه و متاسفانه چارچوب درست مفهومی نداره. چیزهایی شنیده و تکرار میکنه. حتی نمیدونه ما بلحاظ جنبشی هنوز نتونستیم خواسته کانونی رو تثبیت کنیم. ما در مرحله لرزانی هستیم..ایشون تصور کردند ما مین استریم شدیم. آدم بره این بدبختی ها رو به کی بگه!