ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افق آزادی در سال ۱۴۰۲ − در گفت‌وگو با شهلا شفیق

فرشته نزاکتی - سال ۱۴۰۱ سالی تاریخی بود، و مسیر پس از خود را با خیزش "زن، زندگی، آزادی" مشخص کرد. شهلا شفیق می‌گوید این خیزش یک انقلاب فرهنگی است با جنبه‌های خلاقانه‌ای که مرزهای قومی و جنسیتی را درمی‌نوردد.

شهلا شفیق، جامعه‌شناس و نویسنده که در زمینه زنان و اسلام سیاسی و توتالیتاریسم و حجاب تحمیلی پژوهش کرده است، انقلاب «زن، زندگی، آزادی» را به عنوان یک «تجربه هستی‌یانه» و یک «اتفاق یگانه» در تاریخ ایران و جهان معرفی می‌کند.

در نظر شفیق شعار «زن، زندگی، آزادی» پیوند دهنده است و بیانگر این معناست که بدون آزادی زنان، آزادی ملت میسر نیست. شفیق می‌گوید انقلاب «زن، زندگی، آزادی» به معنای بازگشت به مشروطه نیست، بلکه از آن رو که برخلاف مشروطه، ائتلافی با روحانیت شکل نگرفته، ما را لاجرم به فراتر از مشروطه می‌برد و در مجموع چشم‌انداز و افقی از آزادی را مقابل ایرانیان قرار داده است. به گفته شفیق این انقلاب یک انقلاب فرهنگی است با جنبه‌های خلاقانه‌ای که مرزهای قومی و جنسیتی را درمی‌نوردد.

این مصاحبه را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شناخته‌شده‌ترین اثر شفیق «زنان زیر حجاب» در سال ۱۹۹۵ در فرانسه به چاپ رسید. «زنان و اسلام سیاسی»، «توتالیتاریسم اسلامی، پندار یا واقعیت؟»، «زن و بازگشت اسلام»،«انسان جدید اسلامی، زندان سیاسی در ایران»،«اسلام، جامعه، مذهب، سیاست، جنس و جنسیت»، «اسلام سیاسی، جنسیت و جنس‌گونگی» از دیگر آثار پژوهشی اوست. از او داستان‌های به هم پیوسته «سوگ» و مجموعه داستان «جاده و مه» و رمان «از آینه بپرس» هم منتشر شده که از آن میان «سوگ» درباره عزا از آثار مهم ادبیات تبعید به شمار می‌آید. «کلمات باقی و باقی کلمات» نوشته شهلا شفیق تصویری‌ست از آخرین روزهای زندگی رضا دانشور.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.