ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش سودان وعده گذار به دموکراسی می‌دهد

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتای نظامی سودان، اعلام کرد با آغاز گفت‌وگوها درباره اصلاحات نظامی در روز یکشنبه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین به عنوان بخشی از فرآیند انتقال قدرت، ارتش سودان تحت امر یک دولت غیرنظامی قرار خواهد گرفت.

به گزارش الجزیره، البرهان که سابقه نظامیگری او به سه دهه در دوران حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان می‌رسد در سخنرانی خود در جمع سربازان گفت:

در طول تاریخ ما، نیروهای مسلح از دولت‌های دیکتاتوری حمایت کرده‌اند و ما اکنون می‌خواهیم به آن پایان دهیم.

پس از برکناری البشیر در سال ۲۰۱۹  البرهان در کودتای ۲۰۲۱  دولت دموکراتیک را سرنگون کرد. ارتش و احزاب سیاسی در دسامبر ۲۰۲۲ توافقی را امضا کردند که بر اساس آن می‌بایست یک دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان با وظیفه برگزاری و نظارت بر انتخابات آزاد در مدت دو سال تشکیل شود. گروه‌های معترض طرفدار دموکراسی با این توافق مخالفت کردند و خواستار گنجاندن عدالت انتقالی و اصلاحات امنیتی شدند.

اصلاحات نیروهای امنیتی نقطه کلیدی تنش در بحث‌ها در مورد روند سیاسی است که در ماه دسامبر آغاز شد و خروج ژنرال‌ها از سیاست را پس از روی کار آمدن یک دولت غیرنظامی پیش‌بینی می‌کند. البرهان گفت:

فرایند اصلاحات امنیتی و نظامی یک فرآیند طولانی و پیچیده است و نمی‌توان از آن گذشت.

بحث بر سر ادغام نیروهای شبه‌نظامی قدرتمند موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) به رهبری محمد حمدان داگالو، معاون البرهان، معروف به همتی در ارتش است.

ارتش سودان سابقه طولانی در کودتای نظامی دارد و در این مدت دارایی‌های اقتصادی قابل توجهی را جمع آوری کرده است. الجزیره می‌نویسد در حالی که کارشناسان به رقابت‌های نگران‌کننده بین البرهان و داگالو اشاره کرده‌اند، این دو روز یکشنبه در سخنرانی‌های جداگانه‌ای در خارطوم از ادغام نیروهای شبه‌نظامی در ارتش منظم سودان حمایت کردند.

البرهان گفت یک نیروی نظامی متحد و یکپارچه ایجاد خواهد کرد که در سیاست مداخله نکند، چنانکه مردم سودان در مسیر ساختن یک کشور مدرن و دموکراتیک بتوانند به این نیروها  اعتماد کنند.

داگالو، فرمانده شبه‌نظامیان هم گفت خواهان «ارتش واحد» است و افزود که کودتای اکتبر ۲۰۲۱ «شکست خورد» زیرا به اهداف خود برای تغییر نرسید، بلکه صرفاً نیروهای وفادار به البشیر را تثبیت کرد.  

ادغام RSF و قرار دادن ارتش تحت حاکمیت غیرنظامی از مهم‌ترین خواسته‌های گروه‌های غیرنظامی است که در سرنگونی البشیر نقش مهمی را ایفا کردند.

توافق دسامبر پس از اعتراضات تقریباً هفتگی از زمان تصاحب البرهان در اکتبر ۲۰۲۱ که منجر به کاهش کمک‌های اقتصادی بین‌المللی و تحریم‌های غرب شد و به تشدید مشکلات سیاسی و اقتصادی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان افزوده بود شکل گرفت.

ارتش اعتراضات مردمی را سرکوب کرد و صدها فعال مدنی نیز توسط کودتاچیان بازداشت شدند.

انتظار می‌رود رهبران نظامی و غیرنظامی در تاریخ ۶ آوریل به طور رسمی به توافق نهایی دست یابند و در ۱۱ آوریل یک دولت غیرنظامی جدید در سودان تشکیل شود. علاوه بر اصلاحات امنیتی، عدالت انتقالی نیز از موضوعات مورد بحث است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.