ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرومیت ۷ استاد برجسته مجسمه‌سازی از تدریس در دانشگاه هنر تهران

در اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱، دانشگاه هنر تهران با هنرهای نمایشی و تصویری از خیزش مردمی حمایت می‌کرد. در جریان سرکوب اما بسیاری از دانشجویان و استادان این دانشگاه ممنوع‌الورود یا تعلیق شدند.

هفت استاد مطرح رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران از تدریس در این دانشگاه محروم شدند. بیژن غنچه‌پور، رسول اکبرلو، پویا آریان‌پور، حمید شانس، محمدحسین عماد و ایمان افسریان، در کنار کوروش گلناری، مدیر گروه مجسمه‌سازی، از هنرمندان برجسته مجسمه‌سازی ایران هستند که تقریباً از دی ماه سال گذشته از فعالیت در دانشگاه هنر تهران محروم شده‌اند.

به جز کوروش گلناری، هر ۶ استاد محروم‌شده از استادان حق‌التدریسی این دانشگاه هستند که بدون هیچ حکمی از ادامه فعالیت در این دانشگاه برای ترم جاری تحصیلی محروم شده‌اند. تعداد کل استادان تعلیقی و محروم از تدریس دانشگاه هنر تهران از آغاز اعتراضات مهر ماه سال گذشته تا امروز به ده‌ها نفر می‌رسد.

کوروش گلناری، مدیر پیشین گروه مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران، در حکمی که ماه گذشته تصویر آن را در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد، به اتهام «تلاش در جهت اخلال در روند آموزشی» این دانشگاه به مدت یک ترم از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ یعنی ترم جاری از کلیه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تعلیق شد.

حکم تعلیق کوروش گلناری که در صحفه اینستاگرام شخصی‌اش منتشر کرده است.

هم زمان در روزهای نخست بهمن ماه سال گذشته نیز، «محمد خدادادی مترجم‌زاده» با حکم «محمدرضا حسنایی»، رئیس دانشگاه هنر تهران از ریاست دانشکده هنرهای تجسمی این دانشگاه برکنار شد.

تهدید خانواده دانشجویان، به خاطر اجرای یک اثر هنری

به گفته یک منبع آگاه، موج برکناری و محرومیت استادان برجسته مجسمه‌سازی این دانشگاه به دنبال اجرای اثر هنری ۲۴ قبر با ابتکار دانشجویان این رشته در روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ آغاز شد. در این روز دانشجویان مجسمه‌سازی، با مشارکت دانشجویان بقیه رشته‌ها، ۲۴ قبر را «به نشانه کشتار و سرکوب ۲۴ ساعته معترضان» در صحن دانشگاه هنر تهران اجرا کردند.

درست کردن ۲۴ مزار خونین در محوطه دانشکده هنر تهران در اعتراض به سرکوب معترضان - ۲۵ مهر ۱۴۰۱

به دنبال آن مأموران حراست دانشگاه با حمله به دانشجویان و تهدید آن‌ها، از ادامه اجرای این اثر جلوگیری کردند. مأموران در ادامه درهای دانشگاه را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج آن‌ها را تا ساعت‌ها ندادند.

بعد از آن بود که محمد حسین مترجم‌زاده، رئیس پیشین دانشکده هنرهای تجسمی با دفاع از حق قانونی دانشجویان برای خلق آثار هنری، خواستار پایان دادن به این حرکت تهدیدآمیز حراست دانشگاه هنر تهران شد.  

ممنوع الورودی شماری از دانشجویان مجسمه‌سازی به دانشگاه و احضار آن‌ها به کمیته انضباطی گام بعدی برای این دانشجویان، تنها به دلیل اجرای اثر ۲۴ قبر بود.

تنها دو روز بعد از اجرای این اثر هنری نمادین در صحن دانشگاه هنر تهران، احضار دانشجویان مجسمه‌سازی به «حراست کل» این دانشگاه آغاز شد. منبع آگاهی که با زمانه گفت‌وگو کرده است، حراست کل دانشگاه هنر تهران را ساختمانی بدون پلاک و عنوان در نزدیکی بیت خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خیابان فلسطین این شهر معرفی می‌کند:

درست روز ۲۷ مهر ماه، دو روز بعد از اجرای اثر هنری ۲۴ قبر در صحن دانشگاه، احضار تلفنی دانشجویان به این ساختمان آغاز شد. در این ساختمان رئیس و معاون حراست دانشگاه هنر تهران، با تهدید دانشجویان به اخراج از دانشگاه، ممنوع الخروجی از کشور و حتی بروز مشکلات امنیتی برای خانواده‌های آن‌ها در محل کار، از این دانشجویان خواستند که به اقدامات اعتراضی خود ادامه ندهند.

به دنبال این احضارها بود که جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده هنرهای تجسمی، در ابتدای آبان گذشته، در نامه‌ای خطاب به محمدرضا حسنایی، ریاست دانشگاه، نسبت به سرکوب دانشجویان و ورود نیروهای امنیتی به صحن دانشگاه به دلیل برگزاری تجمعات اعتراضی و اعتصاب دانشجویان اعتراض کردند؛ نامه‌ای که نه تنها به حل مشکلات امنیتی دانشگاه منجر نشد، که خشم حسنایی رئیس دانشگاه را از دانشجویان معترض و استادان حامی آن‌ها شدت بخشید.  

دانشجویان و استادان دانشکده هنرهای تجسمی و از جمله آن رشته مجسمه‌سازی در این نامه از رئیس دانشگاه هنر تهران خواستند به ممنوع‌الورودی و ضبط کارت دانشجویان و برگزاری جلسات کمیته‌های انضباطی به صورت غیرقانونی برای آن‌ها پایان داده و مقدمات جلسه تریبون آزاد و گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه فراهم شود.  

درخواست مدارای استادان و دانشجویان، مشت آهنین مدیران 

از آغاز نیم‌سال اول تحصیلی سال ۱۴۰۱ در دانشگاه هنر تهران، اخبار متعددی از تعلیق و ممنوع‌الورودی دانشجویان و حضور نیروهای لباس شخصی داخل و بیرون دانشگاه منتشر شد.  

برای نمونه، اوایل آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ و تقریباً یک ماه بعد از آغاز اعتراضات موسوم به جنبش زن، زندگی، آزادی، یک کانال تلگرامی منتسب به دانشجویان معترض دانشگاه هنر تهران به نام «رسانه مستقل دانشگاه هنر» درباره جو امنیتی داخل و بیرون این دانشگاه نوشت:

پس از راه ندادن دانشجو، نیروی انتظامی و گارد ویژه در مقابل (پردیس) باغ ملی حضور یافتند. نیروهای لباس شخصی از چهره دانشجویان عکس‌هایی ضبط کرده‌اند. در حال حاضر یک نیروی لباس شخصی در اتاق حراست ورودی باغ ملی حضور پیدا کرده.

در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱، جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران در بیانیه‌ای، از «تعلیق چندین دانشجوی مجسمه‌سازی» این دانشگاه به دنبال اجرای «سنگ قبرهای نمادین» خبر داده و اعلام کردند از اعتصاب جمعی اساتید و دانشجویان مجسمه‌سازی حمایت می‌کنند.  

دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران در کل نیمه نخست سال تحصیلی ۱۴۰۱ و به دنبال برخوردهای گسترده امنیتی و بی‌توجهی مسئولان دانشگاه به خواسته‌های خود، از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. این اعتصاب با حمایت گسترده اساتید مجسمه‌سازی و از جمله ۷ استادی روبه‌رو شد که در همان ترم تحصیلی به جرم همراهی با دانشجویان از تدریس محروم شدند.  

غیر از بیانیه‌های منتشر شده دانشجویان مجسمه‌سازی و دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، اساتید این دانشگاه در روزهای ابتدایی جنبش زن، زندگی، آزادی، در نامه دیگری که در رسانه‌ها منتشر نشد، از مقامات دانشگاه خواسته بودند که از ادامه سرکوب دانشجویان خودداری کنند. تلاش ما برای به دست آوردن نسخه‌ای از این نامه هم به نتیجه نرسید.

شمار کل استادان تعلیقی، اخراجی و محروم از تدریس‌شده در دانشگاه هنر تهران بسیار بیش از این ۷ استاد دانشکده هنرهای تجسمی است. چنان که کانال تلگرامی رسانه مستقل دانشگاه هنر تهران، اسفند ماه سال گذشته، از نامه حراست این دانشگاه به دانشکده‌های مختلف برای محرومیت ۳۰ تا ۴۰ استاد حق التدریسی از تدریس در ترم جاری، و تعلیق ۶ عضو هیات علمی غیر از امیر مازیار، عضو هیات علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر خبر داده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.