ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انجمن بین‌المللی قلم خواهان آزادی مطیع‌الله ویسا فعال آموزش دختران و پسران در افغانستان شد

مطیع‌الله ویسا بنیانگذار مؤسسه «راه قلم» که در راه بهبود سطح تحصیلات دختران در افغانستان فعالیت می‌کرد دو هفته پیش در کابل بازداشت شد. او با کتابخانه سیار خود به سراسر افغانستان سفر می‌کرد و بین کودکان کتاب توزیع می‌کرد.

انجمن بین‌المللی قلم با انتشار بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از بازداشت مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش دختران و پسران در افغانستان ابراز کرد و خواهان آزادی فوری او شد.

انجمن بین‌المللی قلم در بیانیه خود آورده است:

بازداشت مطیع‌الله آخرین نمونه از عدم تحمل طالبان در مورد هر کسی است که تلاش‌های این گروه برای محروم کردن زنان و دختران از حق تحصیل را به چالش می‌کشد.

رومانا کاچیولی، مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی قلم، گفت: «ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مطیع‌الله ویسا هستیم و از طالبان می‌خواهیم که نقض وحشتناک حقوق زنان و دختران برای تحصیل را متوقف کند.»

 انجمن بین‌المللی قلم همچنین گفته است:

ما از طالبان می‌خواهیم که در سیاست‌های محدودکننده‌ خود، از جمله تمام اقداماتی که دسترسی زنان و دختران به آموزش را تضعیف می‌کند، تجدید نظر کند و به سرکوب زنان و دختران را فوراً پایان دهد.

طالبان ۱۴ روز پیش در ۷ فروردین / ۲۷ مارس، مطیع‌الله ویسا را در کابل بازداشت کردند. ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دادند که خانه ویسا روز بعد مورد حمله قرار گرفت و کتابخانه‌اش ویران شد.

انجمن بین‌المللی قلم گفته است: «دستگیری خودسرانه مطیع‌الله ویسا به دلیل فعالیت فداکارانه‌اش در حمایت از تحصیل دختران، نمونه تکان‌دهنده‌ای از تحقیر طالبان نسبت به حقوق زنان و دختران است.»

به‌گفته این انجمن، مطیع‌الله ویسا در سال ۲۰۰۹ با برادرش بنیادی به نام «راه قلم» را تأسیس کرد که به بهبود سطح تحصیلات و سواد دختران در افغانستان اختصاص دارد. مطیع‌الله ویسا برای بیش از یک دهه با کتابخانه سیار خود به سراسر افغانستان سفر و برای کودکان کتاب توزیع می‌کرد و در مناطق آسیب‌دیده از جنگ برای ایجاد کتابخانه‌ و مدرسه تلاش و فعالیت کرد. او پس از بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، به سفرهای خود در سراسر کشور ادامه داد و به‌منظور بازگشایی مدرسه‌های دخترانه با رهبران قبیله‌ها ملاقات کرد. ویسا تنها چند هفته قبل از دستگیری به بلژیک سفر کرد و در آن‌جا با مقام‌های اروپایی درباره تحصیل دختران در افغانستان گفت‌وگو کرد.

در ۲۸ مارس ۲۰۲۳، عبدالحق حماد، یکی از مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، خواهان بازداشت ویسا شد و اقدامات او را مشکوک خواند.

بازداشت مطیع‌الله ویسا در پی دستگیری‌های فزاینده‌ فعالان جامعه مدنی و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان صورت می‌گیرد. از وضعیت نگهداری این فعالان و محل بازداشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

سازمان ملل متحد نیز پیش از این خواهان توضیح طالبان درباره‌ بازداشت مطیع‌الله ویسا شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.