ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار کشته‌‌شدگان غیرنظامی در جنگ قدرت میان ارتش و شبه‌نظامیان سودان افزایش یافت

اختلاف بر سر زمان ادغام نیروهای شبه‌نظامی در ارتش، امضای توافق‌نامه برای گذار به حکومت غیرنظامی را به تأخیر انداخته است. درگیری‌های ارتش و شبه‌نظامیان ادامه دارد.

جنگ قدرت در سودان بین ارتش و گروه شبه‌نظامی «نیروی واکنش سریع» (RSF) به قیمت جان‌های بیشتر تمام شده است. شمار تلفات غیرنظامیان همچنان در حال افزایش است. به‌گفته پزشکان، دست‌کم ۹۷ نفر کشته شده‌اند. ظاهراً پس از چند ساعت درگیری، توقف جنگ برای کمک‌های بشردوستانه نادیده گرفته شد. شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل می‌خواهد در مورد وضعیت سودان به شور بنشیند.

رویترز به نقل از کمیته پزشکان سودانی نوشته است که ۳۶۵ نفر غیرنظامی نیز مجروح شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی شامگاه یکشنبه از ۸۳ کشته و حداقل یک‌هزار و ۱۲۶ زخمی خبر داده بود.

وضعیت نامشخص در خارطوم

در این میان درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد. ساکنان خارطوم، پایتخت سودان همچنان از تیراندازی و انفجارهای مداوم گزارش می‌دهند. درگیری در سایر نقاط کشور از جملخ در شهر بندری «بور سودان» در دریای سرخ و در شهر «مروی» که یک فرودگاه اصلی دارد نیز جریان دارد.

شاهدان و ساکنان محلی به رویترز گفتند به نظر می‌رسد ارتش حملات خود را بر پادگان‌ها و پایگاه‌ها متمرکز کرده است. گفته شد که حملات هوایی بوده است. ارتش همچنین در تلاش است تا کنترل بخش بزرگی از کاخ ریاست جمهوری در خارطوم را به دست گیرد.

با توجه به وضعیت منطقه در مورد این‌که کدام طرف درگیری دست بالا را خواهد داشت، دشوار است. هم نیروهای مسلح سودان تحت فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و هم گروه شبه‌نظامی «نیروی واکنش سریع» به رهبری معاون او، محمد حمدان داگالو، گزارش‌هایی از پیروزی‌های خود منتشر می‌کنند که تأیید آن‌ها دشوار است.

توقف درگیری‌ها نقض شد

به‌گفته نمایندگی سازمان ملل در سودان، طرفین درگیری روز گذشته یکشنبه ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل ابتدا بر سر توقف سه ساعته جنگ به توافق رسیدند تا امکان تخلیه بشردوستانه پیشنهادی سازمان ملل را فراهم کنند. با این حال، پس از مدت کوتاهی این توافق تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این حملات را محکوم کرد و در توئیتی نوشت که مسئولان باید فوراً مورد بازخواست قرار گیرند:

درگیری‌های جاری در سودان منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، از جمله سه نفر از همکاران ما در برنامه جهانی غذا شده است که در حین انجام وظیفه کشته شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برنامه جهانی غذا به‌طور موقت فعالیت خود در سودان را به حالت تعلیق درآورد. سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی جدید برنامه جهانی غذا سازمان ملل گفت آن‌ها متعهد به کمک به مردمی هستند که با کمبود شدید مواد غذایی مواجه‌اند. او اما افزود: «ما نمی‌توانیم کار نجات جان مردم را بدون ایمنی تیم‌ها و شرکای خود انجام دهیم.»

فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان نیز اعلام کرد که از گزارش‌هایی مبنی بر گلوله‌باران و غارت‌هایی که فعالیت‌های نیروهای سازمان ملل و و سایر نهادهای بشردوستانه را تحت تأثیر قرار داده، وحشت زده شده است.

بیمارستان‌ها پُر شده‌اند

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در آخر هفته به دلیل درگیری شدید در خارطوم بیمارستان‌های پایتخت شش میلیون نفری کاملاً پُر شده‌اند.

بیشتر ۹ کلینیکی که غیرنظامیان مجروح را پذیرفته‌اند فاقد تجهیزات پزشکی مانند کیسه‌ها و وسایل انتقال خون هستند. قطع آب و برق و کمبود سوخت برای ژنراتورهای برق در بیمارستان‌ها سبب محدود شدن بیشتر فعالیت‌های این بیمارستان‌ها شده است. کمبود متخصصانی مانند متخصصان بی‌هوشی نیز وجود دارد.

درخواست مذاکره

درخواست‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی در سراسر جهان در حال افزایش است. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ آنتونی بلینکن وزیر دفاع آمریکا و اتحادیه عرب همگی از وضعیت سودان ابراز نگرانی کردند. قطر، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی از ارتش سودان و نیروهای «واکنش سریع» خواسته‌اند که بر سر آتش‌بس توافق کنند و به میز مذاکره بازگردند.

شورای امنیت اتحادیه آفریقا در آخر هفته نشست اضطراری برگزار کرد. دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که مصر و سودان جنوبی پیشنهاد کرده‌اند میانجی‌گری کنند.

رد مذاکره

محمد حمدان داگالو، رهبر گروه شبه‌نظامی «نیروی واکنش سریع» به الجزیره گفت هدف نیروهای او تصرف همه پایگاه‌های ارتش است. شبه‌نظامیان از مردم خواستند تا علیه حکومت نظامی قیام کنند. داگالو در مصاحبه با اسکای نیوز عربی خواستار تسلیم «البرهان جنایتکار» شد.

ارتش نیز به نوبه خود داگالو را «جنایتکار تحت تعقیب» و «نیروی واکنش سریع» را «شبه‌نظامیان شورشی» نامید. به گفته ارتش، تا زمانی که این گروه منحل نشود، «هیچ مذاکره یا گفت‌وگویی وجود نخواهد داشت».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.