ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل: بحران سودان «فیوز بمبی را روشن کرده که در خارج از مرزهایش منفجر خواهد شد»

کشوری که بخش بزرگی از جمعیت آن پیش از آغاز درگیری‌ها به کمک‌های بین‌المللی برای تأمین غذا متکی بودند حالا با جنگ هم روبه‌رو شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید وضعیت بحرانی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و این درگیری تبعات خطرناکی برای سراسر قاره آفریقا خواهد داشت.

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده است که روند نقصان در عرضه غذا در اطراف پایتخت سودان در حال بدتر شدن است و قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته است.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «پس از ۱۰ روز درگیری، کمبود غذا، آب، دارو و سوخت به ویژه در خارطوم و مناطق اطراف آن بسیار حاد شده است.»

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین به گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت که قیمت‌ بطری‌های آب آشامیدنی دو برابر شده است و پول نقد کمیاب و دسترسی به آن دشوار است.

در رویدادی دیگر مرتبط با بحران جنگ داخلی در سودان، آژانس پناهندگان سازمان ملل در حال برنامه‌ریزی برای صدها هزار نفری است که برای فرار از خشونت‌ها از مرزهای سودان عبور می‌کنند.

مقام‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در نشستی در ژنو گفتند که آماده ارائه خدمات اولیه برای ۲۷۰ هزار نفر آواره‌ای هستند که از مرزهای سودان خارج می‌شوند.

این برآورد ۲۷۰ هزار نفری آوارگان تاکنون تنها دو کشور از هفت همسایه سودان را پوشش می‌دهد، زیرا پیش‌بینی‌های متفاوتی از موج حضور آوارگان و پناهجویان در مصر، اریتره، اتیوپی، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی هم وجود دارد که هنوز ابعاد آن روشن نیست.

همزمان نماینده سازمان ملل متحد در سودان گفت:

هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی طرف‌های متخاصم در سودان برای مذاکره جدی به منظور پایان دادن به درگیری وجود ندارد. گرچه آتش‌بس متزلزل ۷۲ ساعته تا حدی برقرار بود، اما درگیری‌های مسلحانه در مکان‌های استراتژیک مانند خارطوم هم گزارش شد.

فولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در سودان، روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در شهر نیویورک گفت هر دو طرف درگیری معتقدند که می‌توانند بر دیگری غلبه کنند.

پرتس گفت: «هنوز هیچ نشانه واضحی مبنی بر آمادگی هر یک برای مذاکره جدی وجود ندارد، که نشان می‌دهد هر دو فکر می‌کنند که دستیابی به یک پیروزی نظامی بر دیگری امکان‌پذیر است».

او که از سودان و به صورت ویدئویی در این نشست صحبت می‌کرد، گفت: «این یک اشتباه محاسباتی است.»

پرتس در مورد آتش‌بس موقت و متزلزل بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) که از روز سه‌شنبه اجرایی شد، گفت که این آتش‌بس «تاکنون در برخی نقاط برقرار بوده است»، اما درگیری‌ها در نقاط کلیدی کشور ادامه داشته است.

او گفت: «ما همچنین گزارش‌های زیادی از جنگ و جابجایی نیروها می‌شنویم.»

پرتس همچنین آنچه را که به عنوان «بی توجهی به قوانین و هنجارهای جنگ» خواند، محکوم کرد. از زمان آغاز نبردها در روز  ۱۵ آوریل، خارطوم به منطقه جنگی تبدیل شده است و تاکنون صدها کشته و هزاران زخمی و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها حاصل این نزاع بوده است.

نماینده سازمان ملل گفت: «هر دو طرف متخاصم هیچ توجهی به قوانین و هنجارهای جنگ ندارند و حمله به مناطق پرجمعیت، بدون توجه به حضور غیرنظامیان، یورش به بیمارستان‌ها یا حتی وسایل نقلیه انتقال مجروحان و بیماران در هر دو سوی نزاع دیده شده است».

پرتس گفت که این جنگ «یک فاجعه انسانی را ایجاد کرده است که بیشترین بار آن را غیرنظامیان به دوش می‌کشند.»

هم‌اکنون مناطق مسکونی در خارطوم به میدان‌ جنگ تبدیل شده‌اند و در نتیجه شلیک گلوله و یورش تانک‌ها، حملات هوایی و بمباران توپخانه‌ای، دست‌کم ۴۵۹ نفر کشته و بیش از ۴ هزار نفر زخمی شده‌اند. همچنین این نزاع منجر به قطع برق و آب و محدودیت دسترسی به غذا در کشوری شده است که یک سوم از ۴۶ میلیون نفر آن قبلاً به کمک‌های غذایی متکی بودند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خشونت و هرج و مرج در سودان را «دلخراش» توصیف کرد و در نشست روز سه‌شنبه سازمان ملل هشدار داد که درگیری‌ها ممکن است به دیگر کشورهای منطقه هم سرایت کند.

او گفت:

سودان با هفت کشور هم مرز است که همه آنها یا درگیر جنگ بوده‌اند یا در دهه گذشته شاهد ناآرامی‌های داخلی جدی بوده‌اند. جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می‌اندازد بلکه در حال روشن کردن فیوز بمبی است که می‌تواند در آن سوی مرزها منفجر شود، سال‌ها رنج زیادی را به بار آورد و توسعه را ده‌ها سال به عقب براند.

یک خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت، با وجود آتش‌بس، در اواخر روز سه‌شنبه صدای تیراندازی و انفجار بارها شنیده شد. به گزارش رویترز، ارتش سودان همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین برای عقب راندن ستیزه‌جویان از یک پالایشگاه سوخت در بحری، سومین شهر در محل تلاقی نیل آبی و نیل سفید استفاده کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.