ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه تحقیق وزارت اطلاعات درباره حمله‌های شیمیایی به مدارس ایران: «تمارض بوده است»

در بیانیه وزارت اطلاعات مسئولیت این حملات تماما به گردن دانش‌آموزان و «دشمن» افتاده بدون اینکه روشن شود سازماندهی چنین حملاتی در این ابعاد گسترده چطور از سوی دانش‌آموزان «بازیگوش» ممکن بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای درباره حملات شیمیایی به مدارس ایران این حملات را «بدحالی» دانش‌آموزان نه به علّت‌های پیچیده، و نه به دلیل استفاده از انواع سموم، که ناشی از «مواد، ابزار و انگیزه‌های بسیار بسیط» خواند. این وزارت‌خانه مدعی شده که در هیچ یک از یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور، هیچ‌گونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشده است.

از آذر ماه ۱۴۰۱، صدها مدرسه هدف حمله قرار گرفتند. این حملات ابتدا در استان قم گزارش شد و از آن زمان به استان‌های دیگر سرایت کرده است. بر اثر این حملات دختران دانش‌آموز با علائمی از جمله سرفه، مشکل در تنفس، سوزش بینی و گلو، تپش قلب، سردرد، تهوع، استفراغ و بی حسی در اندام‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند و برخی از والدین از ترس امنیت دختران خود را به مدرسه نمی‌فرستند.

در حالی که در بیش از چهار ماه گذشته صدها مدرسه در ایران هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند و هزاران دانش‌آموز با علایم مسمومیت در بیمارستان‌ها بستری شدند، وزارت اطلاعات ایران «تمارض» دانش‌آموزان را «یکی از عواملِ اثبات شده به تعداد قابل توجه» در این جریان خوانده است. به ادعای وزارت اطلاعات انگیزه‌های تمارض، «بازیگوشی، فرار از درس و امتحان» بوده و «در موارد اندکی انگیزه‌های القایی دیگران، به‌منظور ایجاد التهاب و اغتشاش دخیل بوده است.» این بیانیه همچنین به نقش «عامل هراس جمعی» در این حملات به طور مفصل پرداخته است.

مقامات جمهوری اسلامی از زمان آغاز این حملات که از پاییز گذشته آغاز شد این ادعاها را تکرار کرده و اقدام جدی برای پیگیری عوامل این حملات به مدارس و محافظت از دانش‌آموزان انجام نداده بودند.

اکنون با بیانیه وزارت اطلاعات مسئولیت این حملات تماما به گردن دانش‌آموزان افتاده بدون اینکه روشن شود سازماندهی چنین حملاتی در این ابعاد گسترده چطور از سوی دانش‌آموزان «بازیگوش» ممکن بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین در بیانیه خود معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی را به تلاش برای به تعطیلی کساندن مدارس متهم کرده است. در این بیانیه آمده «همزمان با پروژه‌ی اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، نشانه‌هایی از تلاش عوامل دشمن برای هدف قرار دادن دانش‌آموزان (به‌ویژه دختران) و به تعطیلی کشاندن مدارس ملاحظه شد. به‌عنوان مثال در تاریخ ششم آذر ماه ۱۴۰۱ و سه روز پیش از ادعای مسمومیت در مدارس قم، یکی از حساب‌های کاربری فعال ضدانقلاب، چگونگی تعطیلی مدارس از طریق تولید و انتشار بوی نامطلوب را ذیل پروژه‌ای به نام «راهکاری برای به اعتصاب کشاندن مدارس و ادارات» آموزش داده است. 

وزارت اطلاعات همچنین رسانه‌های خارج از ایران را با عنوان «امپراطوری رسانه‌ای جریان سلطه» مسوول این حملات دانسته که «از همان آغاز، با شیوه و حجمی که بیانگر آمادگی قبلی می‌باشد، به صحنه ورود نموده و به موج‌آفرینی کم سابقه پیرامون موضوع و متهم‌سازی نظام به ناکارآمدی پرداختند و در نهایت نظام را به‌عنوان عاملِ ایجاد مسمومیت در مدارس دخترانه معرفی کردند.» در این بیانیه نامیدن این حملات به عنوان «حملات شیمیایی و بیولوژیک به مدارس» تحریف خوانده شده است.

این نهاد امنیتی در نهایت نتیجه‌گیری کرده که  مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده است؛ اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌طور سهوی یا تعمدی در برخی از محیط‌های گزارش شده استعمال شده است.

وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده که «افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوق‌الذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.» بنا بر ادعای این وزارت‌خانه «شبکه‌ انتشار مواد مسموم کننده در کشور، وجود نداشته اما شبکه‌های متعدد در فضای مجازی (از داخل یا خارج از کشور) به تولید و انتشار شایعات، دامن زدن به مدرسه‌هراسی، تلاش برای تعطیلی مدارس، به اعتراض کشاندن اولیاء دانش‌آموزان، متهم‌سازی تعمدی نظام جمهوری اسلامی و افراد و جریانات معتقد به نظام، به تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند که جملگی آن‌ها تحت تعقیب قرار گرفته یا خواهند گرفت.»

وزارت اطلاعات افراد، کانون‌ها، گروهک‌ها و حساب‌های کاربری و رسانه‌های جریان مسلط رسانه‌ای غربی (به‌ویژه فارسی زبان‌ها) و نیز تعدادی از سیاسیون بیگانه و نهادهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی را حلقه‌های زنجیره‌ یک جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

این بیانهی در حالی منتشر شده که هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی برای اقدام فوری، اعلام کرده بود که از زمان انتشار خبر این حملات، مقامات به دنبال پنهان کردن شدت و مقیاس آنها بودند و هنوز تحقیقات مؤثر و مستقلی صورت نگرفته یا اقدامات معناداری برای پایان دادن به آنها انجام نداده‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل مقامات همچنین تلاش کرده‌اند تا با تهدید و ارعاب والدین مضطرب، دختران مدرسه‌ای، معلمان، روزنامه‌نگاران و... به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز، گزارش‌ها در مورد کوتاهی مقامات در توقف مسمومیت‌ها، فراخوان‌های عمومی برای پاسخ‌گویی را خاموش کنند.

عفو بین‌الملل نوشته اطلاعاتی را از یک پزشک در داخل ایران دریافت کرده مبنی بر اینکه وزارت بهداشت پروتکلی را برای مراکز درمانی در کشور صادر کرده که به کادر پزشکی دستور می‌دهد علائمی را که دختران دانش‌آموز در اثر حملات گاز شیمیایی متحمل می‌شوند به «استرس» نسبت دهند. مقامات همچنین یک خبرنگار را که در مورد مسمومیت‌ها گزارش می‌داد دستگیر کرده و چندین نفر دیگر را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

    شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شش ماه از جنایت حملات شیمیایی مداوم به مدارس غالبا دخترانه‌ی کشور می‌گذرد. با وجود واکنش‌های گاه و بیگاه مقامات، این حملات بارها از سوی مردم، والدین، معلمان و نهادهای بین‌المللی محکوم شده است و همگی خواهان دستگیری آمران و عاملان این سلسله جنایات هستند در حالی شاهد تداوم این جنایت هستیم که ظن سازمان‌یافتگی و حمایت هدفمند حکومتی بیش از هر عامل دیگری نمود دارد. کتمان و توجیهات مسئولین بی‌کفایت، خاک در چشم حقیقت  می‌پاشد. فرماندهی نیروی انتظامی کشور ناتوان از تامین امنیت کودکان این مرز و بوم است. اما در همان حال اهتمام خود را صرف تهدید زنان آزادی‌خواه کرده است؛ زنانی که برای انتخاب آزادانه‌ی نوع پوشش خود در برابر فشارها و سرکوب غیرقانونی مقاومت می‌کنند. در این شرایط شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران وظیفه‌ی خود می‌داند برای حفظ جان دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان شریف و زحمتکش مدارس از همه‌ی امکانات و ظرفیت‌های عملی خود استفاده کند. پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان، خانواده‌هایشان و معلمان دلسوز، دست در دست هم، آستین بالا زده و کمیته‌های حفاظت از دانش آموزان را در مدارس و محلات سازماندهی کنند. اگر آمران و عاملان این جنایات فاجعه‌آمیز معرفی، محاکمه و مجازات نشوند، معلمان ناگزیر و برای حفظ جان دانش‌آموزان، کلاس‌های درس را در خیابان برگزار کرده و از کمیته‌های حفاظت مردمی والدین خواهند خواست  که با زنجیره ی انسانی از حریم دانش‌آموزان در خیابان محافظت کنند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، از سربازان و افسران پلیسی که دست‌شان به خون مردم آلوده نشده و بویی از شرف و انسانیت در وجودشان هست، می خواهد به‌جای چشم‌پوشی از بازداشت عاملان مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز، به وظیفه‌ی قانونی خود در حفاظت از فرزندان و دانش‌آموزان این کشور همت گمارند و به جای اتلاف وقت و توان خود در پیگیری منویات غیرقانونی و ناموجه حاکمان، از حریم مدارس محافظت کنند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، برای دفاع از جان و روان دانش‌آموزان ایران  خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته‌های مستقل و مردمی حفاظت از مدارس به ابتکار والدین در ارتباط با معلمان و دانش آموزان می‌باشد. همان گونه که پیش تر هم گفته ایم : مسئولان بدانند دانش آموزان خط قرمز ما معلمان هستند و هرگونه آسیب به جسم و روان ایشان، اقدامی علیه آینده‌ی ایران و مردم این سرزمین است. اراده جامعه معلمان بر اصلاح آموزش است.  سلامت روانی و جسمی دانش‌آموزان در محیط امن مدارس  از اولویت‌های اصلی شورای هماهنگی و فعالین صنفی است و تلاش ما قبل از معیشت معلمان برای ارتقای آموزش کودکان است. از این رو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در صورتی که  حملات شیمیایی بلافاصله متوقف نشود و  با امرین و عاملین این جنایت هولناک برخورد قضایی عادلانه نشود از تمام پتانسل خود برای مقابله استفاده خواهد کرد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، به نمایندگی از معلمان، در خصوص سناریوی مسمومیت‌سازی دانش‌آموزان سکوت نخواهد کرد و در صورت ادامه‌ی این فاجعه‌ی غیرانسانی در هفته های آتی به همراه معلمان سراسر کشور، در کف خیابان‌ها پاسخ مناسبی به این تفکر غلط و متحجرانه ی مغزهای پوسیده خواهد داد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در پایان اعلام می‌دارد که بیانیه‌های تکمیلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این خصوص به زودی صادر می‌شود. ***