ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم درگیری‌ها در سودان: ۷۵ هزار نفر آواره شدند

وزارت بهداشت سودان می‌گوید از شروع درگیری‌ها بیش از ۵۰۰ تن کشته و بالغ بر چهار هزار نفر مجروح شده‌اند. سازمان ملل هم از آواره شدن ۷۵ هزار سودانی خبر داده است.

درگیری‌ها در سودان ادامه دارد. ارتش و نیروهای واکنش سریع یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند. هزاران نفر از سودان به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان امیدوار است که با تغییر نگرش طرفین گفت‌وگوها آغاز شود.

جنگ میان ارتش و نیروهای واکنش سریع برای سومین هفته ادامه دارد. هرچند که به روایت رسانه‌ها در روز شنبه از شدت درگیری‌ها کاسته شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت سودان از آغاز درگیری‌ها در خارطوم ۵۲۷ نفر کشته و ۴۵۹۹ نفر مصدوم شده‌اند. احتمال این‌که شمار قربانیان بیشتر باشد وجود دارد. در دافور نیز حداقل ۲۰۰ تن کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

شبکه الجزیره از آواره شدن هزاران تن از شهروندان سودانی و پناه بردن آن‌ها به کشورهای همسایه چون مصر، چاد، سودان جنوبی و اتیوپی خبر داد. سازمان ملل متحد برآورد کرده است حداقل ۷۵ هزار تن از مردم سودان به کشورهای همسایه پناه برده باشند.

آتش‌بس ۷۲ ساعته در شامگاه یکشنبه به پایان می‌رسد. پیش از آن نیز هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش در روز جمعه گفت با رهبر شورشیان به گفت‌وگو نمی‌نشیند.

محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای واکنش سریع هم مذاکره را به پایان جنگ موکول کرد. با این حال نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان نسبت به شروع گفت‌وگو میان طرفین امیدوار است. فولکر پرتس گفت طرفین نمایندگانی را برای گفتگوها در عربستان یا در سودان جنوبی معرفی کرده‌اند. اما این سوال جدی وجود دارند که آیا آنها می‌توانند به این مرحله برسند که پای یک میز بنشینند یا نه؟

ارتش پیشتر گفته بود که نیروهایش کار را برای پایان‌دادن به شورش ادامه می‌دهند.

اتباع ایران از سودان به عربستان سعودی رفتند

در ادامه خروج اتباع خارجی از سودان در روز شنبه نیز یک کشتی حامل بیش از ۱۹۰۰ تن به جده رفت. ۶۵ شهروند ایرانی ساکن در سودان هم مسافر این کشتی بودند. همزمان امارات متحده عربی هم پذیرای یک فروند هواپیما با ۱۲۸ سرنشین عمدتا بریتانیایی و آمریکایی بود که سودان را ترک کرده بودند.

پیش از این نیز بسیاری از کشورها اتباع و کارکنان سفارت خود را از سودان به عربستان سعودی یا کشورهای دیگر منتقل کرده بودند.

درگیری‌ها در سودان از روز ۱۵ آوریل آغاز شد. ارتش و نیروهای واکنش سریع که پس از کودتا قدرت را در اختیار گرفته و معترضان سودانی را سرکوب کردند بر سر ادغام شبه‌نظامیان در ارتش اختلاف دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.