ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبر فارس درباره دستگیری تعدادی از پیمانکاران پارس جنوبی

زمینه سازی نهادهای امنیتی برای درهم شکستن اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت

در دومین هفته اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت که حدود ۱۰۰ مرکز در ۱۴ استان کشور را در بر گرفته است، خبرگزاری امنیتی فارس از دستگیری تعدادی از پیمانکاران متخلف تامین نیروی انسانی در پروژه‌های توسعه‌ای پارس جنوبی خبر داد. پیش از این مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس مطالبات کارگران را غیرقانونی خوانده و برای بازگشت کارگران اعتصابی به سر کار ضرب الاجل تعیین کرده بود.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت که اول اردیبهشت با خواست ۷۹ درصد افزایش دستمزد، ۱۰ روز مرخصی ماهانه، کاهش ساعت کار به ۸ ساعت و بهبود وضعیت ایمنی محیط کار و بهداشت خوابگاه‌ها و به رسمیت شناختن حق اعتراض به شرایط کار آغاز شد ادامه دارد.

در حالی که معمولاً خبری از اعتصاب هزاران کارگر پروژه‌ای نفت در رسانه‌های داخل منتشر نمی‌شود، خبرگزاری امنیتی فارس ساعت شامگاه سه شنبه ۱۲ اردیبهشت از دستگیری تعدادی از پیمانکاران منطقه پارس جنوبی اطلاع داد. به ادعای فارس، پیمانکاران دستگیر شده در راه اندازی اعتصابات در پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت در منطقه پارس جنوبی دست داشته‌اند و روند دستگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

فارس نوشته است:

با رصد اطلاعاتی و بررسی‌های صورت گرفته توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان بوشهر و با حمایت و اقدام قاطع دستگاه قضایی، تعدادی از پیمانکاران متخلف تامین نیروی انسانی پروژه‌های توسعه‌ای پارس جنوبی، احضار و بازداشت شدند.

اعتصاب کارگران پروژه ای- بزرگداشت اول ماه مه

فارس درباره علت دستگیری بازداشت شدگان نوشته است:

به گفته یک منبع آگاه دلیل اصلی بازداشت این پیمانکاران، تخلفات متعدد در حوزه کارگری، همراهی با فراخوان‌ها و اقدامات ضدانقلاب و ایجاد اعتصابات در پروژه‌های توسعه‌ای صنعت در منطقه پارس جنوبی بوده است.

فارس از ادامه روند احضار و بازداشت پیمانکاران متخلف در روزهای آینده خبر داده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم روز جهانی کارگر به همراه هیاتی از مقامات حکومتی و نظامی به مناطق نفتی رفت. او بدون اشاره به اعتصاب کارگران پروژه‌ای، گفت مسئولان باید برای قراردادهای چند ماهه کارگران موقت صنعت نفت فکری بکنند «به شکلی که هم معضل این قشر برطرف شود و هم در چرخه اقتصادی با چالش مواجه نشویم».

«کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» که اعتصاب کارگران پروژه‌ای با فراخوان آن آغاز شده است در چند روز اخیر تصاویر تعدادی قرارداد کار را منتشر کرده و نوشته است این قراردادها را پیمانکاران با پذیرش خواست اعتصاب و افزایش دستمزد با کارگران امضا کرده‌اند.

«کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» در واکنش به حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار صادر کرد نوشت شورای عالی کار را فاقد صلاحیت می‌داند و از این پس خود نرخ جدید افزایش دستمزد کارهگران پروژه‌ای نفت را تعیین خواهد کرد و دستمزد درخواستی اعتصاب را ۷۹ ددرصد اعلام کرد.

«خواست افزایش ۷۹ درصدی دستمزد غیرقانونی است»

در پی شکل گیری اعتصاب، تلاش برای مرعوب کردن کارگران اعتصابی آغاز شد. ابتدا با ارسال پیامک‌های ناشناس از کارگران اعتصابی خواستند به سر کار بازگردند. سپس مدیرعامل منطقه ویژه پارس، استاندار بوشهر و سایرین پا به میدان گذاشتند تا با تهدید و ارعاب کارگران را از ادامه اعتصاب بازدارند.

اعتصاب کارگران پروژه ای در نیروگاه برق اصفهان

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس، سخاوت اسدی، در هشتمین روز اعتصاب، تلاش کرد اعتصاب کارگران پروژه‌ای را محدود و بی اهمیت جلوه دهد. او ۸ اردیبهشت در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:

در تعدادی از پروژه‌های در حال احداث و پتروشیمی‌های در حال ساخت که کارگران فصلی مشغول کار هستند، در برخی بخش‌ها مانند جوشکاری و یا تاسیسات ترک کار از سوی برخی کارگران اتفاق افتاده است.

سخاوت اسدی در عین حال برای مرعوب کردن کارگران اعتصابی هشدار داد چنانچه در مهلت تعیین شده به سر کار بازنگردند، چهار هزار کارگر جدید را در منطقه پارس جنوبی به جای کارگران اعتصابی به کار می‌گیرد.

کارگران پروژه‌ای عسلویه در واکنش به سخنان مدیر عامل منطقه ویژه پارس گفتند او بلوف می‌زند. جایگزینی کارگران متخصص و با تجربه با کارگران جدید عملی نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس به شیوه معمول حکومت، کارگران اعتصابی را «تحریک شده توسط معاندان» خواند.

او درباره خواست بهبود وضعیت سرویس‌های حمل و نقل، خوابگاه‌ها و امکانات رفاهی مدعی شد در سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده و شرایط مناسب‌تر شده است.

سخاوت اسدی خواست افزایش ۷۹ درصدی دستمزد از سوی کارگران را غیر قانونی خواند و گفت امکان عملی شدن آن وجود ندارد.

ایرنا نوشته است:

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به اینکه در مواردی نیز درخواست افزایش حقوق بیش از سقف تعیین شده از سوی شورای عالی کار وجود داشت که به دلیل مغایرت با قانون امکان آن از سوی پیمانکاران وجود نداشت، افزود: بخشی از خواسته‌ها منطبق بر قوانین و مقررات نبود با این حال ادامه ترک کار از سوی تعدادی از کارگران با تحریک و تهدید برخی افراد معاند اتفاق افتاد.

سخاوت اسدی در مذمت اعتصاب کنندگان گفته است: «امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال رشد و رونق تولید نامگذاری شده و همه تلاش مسئولان در منطقه ویژه پارس این است که همه طرح‌ها با سرعت مطلوب به مدار تولید بیایند تا تولید حداکثری محقق شود.»

چند روز بعد از سخنان مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس، ابراهیم رئیسی از مناطق جنوبی دیدار کرد و مدیران کل، مسئولین ارشد وزارت کار و معاون وزیر کار نیز به مناسبت «هفته کارگر» به منطقه ویژه رفتند. این دیدار همراه بود با وعده‌های پوچ برای بهبود وضعیت کارگران و به حضور پذیرفتن عناصر نزدیک به حکومت.

۱۱ اردیبهشت، احمد محمدی زاده استاندار بوشهر از تصمیم به استخدام ۱۰ هزار کارگر متخصص در پارس جنوبی خبر داد. خبرگزاری امنیتی فارس در این باره نوشت:

وی با بیان اینکه به زودی زمینه به‌کارگیری ۱۰ هزار نفر کارگر ماهر در شرکت‌ها و صنایع پارس جنوبی فراهم می‌شود، افزود: برای تأمین نیروی تخصصی شرکت‌ها و صنایع مختلف گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی، اقدامات مهمی از سوی مراکز فنی و حرفه‌ای در حال اجرا است.

یک کارگر اعتصابی پارس جنوبی، در نامه‌ای که در روز جهانی کارگر در زمانه منتشر شد، پس از برشمردن خواسته‌های اعتصاب نوشت: کارگران پروژه‌ای «برای سال‌ها در زاویه‌های ناپیدا و تاریکخانه‌های مناطق دور افتاده، در بدترین شرایط آب و هوایی و محل اسکان موقت کار و زندگی کرده‌اند»

به نوشته‌ی این کارگر، دورافتادگی محل کار کارگران پروژه‌ای نفت میدان را برای جولان سلسله مراتبی از شرکت‌ها و گروهای پیمانکاری و واسطه‌ها و کارچاق کن‌ها و نیرو رسان‌ها فراهم کرده و کانون مرکزی بحران در عسلویه یا همان میدان گازی پارس جنوبی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.