ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماشین مرگ می‌تازد - جمهوری اسلامی در دو روز دست کم ۲۷ نفر را اعدام کرده است

در هفته‌ای که گذشت مدام خبر از اعدام رسید. در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت دست کم ۲۷ نفر در زندان‌های سراسر کشور اعدام شدند. همچنین از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت، ۱۶ نفر برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

صدور حکم یا انتقال به سلول انفرادی

بر اساس گزارش‌های هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران‌، از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت دو حکم اعدام صادر شده است. روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، دادگاه کیفری یک استان تهران جوانی به نام کوچک «قاسم» را به اتهام «قتل» به اعدام محکوم کرد. روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز دادگاه نظامی شهر قلعه گنج یک افسر پلیس را به اتهام «قتل» به اعدام محکوم کرد.

در این بازه سه روزه، همچنین ۱۶ شهروند برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. روز ۱۳ اردیبهشت سه زندانی زندان قزلحصار کرج در رابطه با اتهامات مربوط به مواد مخدر برای اجرای حکم به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند. در همان روز چهار زندانی دیگر که به خاطر همین اتهامات به اعدام محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان خورین شهرستان ورامین منتقل شدند.

روز پنجشنبه ۱۴ فروردین نیز پنج زندانی در زندان ارومیه و دو زندانی در زندان سلماس، هر هفت نفر به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر، برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

همچنین روز پنجشنبه اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که دو زندانی که به اتهام «سب النبی» در زندان اراک بازداشت هستند برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند. نام این دو زندانی عقیدتی یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع، زندانیان عقیدتی در زندان اراک، به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند.

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این زندانیان می‌نویسد: «خانواده‌ها به امید نجات فرزندان خودشان تاکنون سکوت اختیار کردند اما اکنون می‌بینیم شرایط برخلاف وعده‌های داده‌شده پیش می‌رود و نگرانی از سرنوشت آنان جدی‌تر شده است.» به گفته این منبع مطلع «هم‌بندی‌های آن‌ها خانواده‌ها را از انتقال این دو نفر به سلول انفرادی به هدف اجرای حکم مطلع کردند، رسما چیزی به خانواده ها یا وکلا در رابطه با اجرای حکم ابلاغ نشده است، همچنین خبری از ملاقات آخر نبوده است. اکنون خانواده‌های نگران نمی دانند در سایه عدم پاسخگویی زندان این انتقال نابهنگام را چطور معنی کنند. آن‌ها اکنون برای پی‌جویی سرنوشت عزیزان خود در راه زندان هستند.»

یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع به همراه پنج شهروند دیگر به نام‌های فرهاد چهره‌سا، محمد زهره‌وندی، اکرم صفایی توانا، علی محمد فلاح رشکلا، کبری ایمانی، در رابطه با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفته می‌شود یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع پس از دستگیری به مدت دو ماه در سلول انفرادی نگهداری شدند. یوسف مهراد اهل اردبیل و پدر ۳ کودک خردسال است. صدرالله فاضلی زارع نیز پیش از بازداشت به شغل کابینت‌سازی مشغول و سرپرستی مادر سالمند خود را بر عهده داشته است.

اجرای حکم اعدام

آمار اجرای احکام از این نیز بیشتر بوده است. تنها در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۰ نفر اعدام شدند. روزنامه «اعتماد» روز چهارشنبه از اعدام پنج زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج به اتهام «قتل» خبر داد. یکی از این زندانیان به اتهام قتل وحید مرادی در ۱۱ تیر ۱۳۹۷ اعدام شد. متهم دیگر همین پرونده با پرداخت دیه رضایت خانواده مرادی را جلب کرده بود.

وب‌سایت «حال‌وش» نیز از اعدام دو زندانی در زندان میناب، واقع در استان هرمزگان خبر داد. نام این دو نفر ال‌محمد شیرزایی‌ براهویی و حسن زارعی و اتهام آن‌ها مربوط به مواد مخدر اعلام شده است. سازمان حقوق بشر ایران نیز خبر داد که سحرگاه امروز (چهارشنبه) حکم اعدام دو زندانی به نام‌های شاهین فیروزکوهی و علی دفتری در زندان قزوین به اجرا درآمد. اتهام آن‌ها نیز مربوط به مواد مخدر می‌شد. همچنین روز چهارشنبه حکم اعدام یک زندانی به نام حنیف خسروی به اتهام «قتل» در زندان نیشابور به اجرا درآمد.

تنها در روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت حداقل ۱۷ زندانی در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند. به گزارش «حال‌وش» پنج زندانی در زندان یزد اعدام شده‌اند که هویت سه تن از آن‌ها صبور شه بخش، ۳۲ ساله و اهل زاهدان، امیر رامشک، ۳۴ ساله و اهل شهرستان ریگان و عبدالبصیر بژم (توتازهی)، ۲۹ ساله و اهل زاهدان اعلام شده است. یک زندانی دیگر به نام نوراحمد زاروزهی (نهتانی)، متاهل، صاحب فرزند و اهل زاهدان نیز در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شد. زندانی دیگری به نام جابر امینی‌فر، فرزند خان علی، متاهل، دارای فرزند و اهل روستای شغالک از توابع شهرستان دوست‌محمد در زندان بیرجند اعدام شد. گفته می‌شود امینی‌فر بدون اطلاع خانواده اعدام شده است. اتهام همه این اعدام‌شدگان مرتبط با مواد مخدر و «قتل» اعلام شده است.

همچنین روز پنجشنبه  حکم اعدام دو زندانی در رابطه با اتهامات مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. هرانا هویت این زندانیان را مهدی فروغی و محمد علی بنی ابراهیمی اعلام کرده است. حکم سه زندانی دیگر نیز که به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان‌های اردبیل، دستگرد اصفهان و تربت جام به اجرا درآمد.

زندان لاکان رشت نیز روز پنجشنبه شاهد اعدام چهار زندانی مرتبط با اتهامات مواد مخدر بود. هرانا هویتی یکی از آنان را جلال‌الدین رحیمیان آذر، ۲۳ ساله و اهل مهاباد اعلام کرده است. یک زندانی دیگر نیز به حمید امامی در زندان خرم‌آباد اعدام شد. رسانه‌ها اتهام او را «قتل» عنوان کرده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۵۷ گزارش به ثبت رسیده است، که شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، از جمله محکومیت ۶ نفر در ملاعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر است. از این تعداد دو حکم اعدام در ملاعام صورت گرفته است. همچنین پنج نفر که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند و در اصطلاح حقوقی آن‌ها را «کودک-مجرم» می خوانند نیز در میان اعدام‌شدگان امسال قرار داشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.