ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ترکیه: انصراف یکی از نامزدها احتمال پیروزی قلیچداراوغلو بر اردوغان را بالا برد

محرم اینجه، نامزد حزب کوچک «مملکت» و یکی از چهار کاندیدای نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انصراف داد. این اقدام در نظرسنجی‌ها آراء قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان را بیشتر کرد.

در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کمال قلیچداراوغلو، رقیب رجب طیب اردوغان با انصراف یکی از نامزدهای نهایی انتخابات تقویت شد و پیش از انتخابات روز یکشنبه آینده از اردوغان بیشتر پیشی گرفت.

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه با انصراف ناگهانی محرم اینجه، نامزد مستقل از «حزب مملکت» آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی در ترکیه داغ‌تر شد.

پس از اعلام انصراف محرم اینجه در مقابل مقر حزبش در آنکارا، شاخص اصلی سهام ترکیه ۶ درصد بالا رفت. با توجه به این‌که کمال قلیچداراوغلو متعهد شده است سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان را معکوس کند، بازارهای مالی پرتنش شده‌اند.

آخرین نظرسنجی انجام‌شده توسط مؤسسه «کوندا» حاکی از آن بود که میزان آراء اردوغان ۴۳,۷ درصد و قلیچداراوغلو ۴۹,۳ درصد است. با این آرا آن‌ها از اکثریت لازم برای پیروزی در دور نخست انتخابات برخوردار نیستند و رقابت به دور دوم انتخابات در ۲۸ مه خواهد کشید.

این نظرسنجی شنبه و یکشنبه گذشته، ۶ و ۷ مه و پیش از اعلام انصراف اینجه انجام شد. بکیر آغیردیر، مدیر مؤسسه «کوندا»، پس از اعلام خبر انصراف محرم اینجه در وب‌سایت خبری «تی‌۲۴» گفت:

احتمال پیروز شدن کمال قلیچداراوغلو با انصراف محرم اینجه افزایش یافته است. اگر او (قلیچداراوغل)  ۵۱ درصد را کسب کند، تعجب نمی‌کنم.

یافته‌های نظرسنجی مؤسسه «کوندا» تا حد زیادی با برخی دیگر از نظرسنجی‌ها همخوانی داشت که قلیچداراوغلو را پیشتاز می‌دانستند. او رهبری حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) را برعهده دارد و نامزد «ائتلاف ملت» متشکل از این حزب، حزب خوب، حزب سعادت، حزب آینده، حزب دموکراسی و پیشرفت و حزب دموکرات ترکیه است.

رجب طیب اردوغان نیز رهبر حزب عدالت و توسعه ((AKP) و نامزد «ائتلاف جمهور»، شامل این حزب، حزب حرکت ملی، حزب اتحاد بزرگ و حزب رفاه دوباره است. این احزاب، ناسیونالیست، راست‌گرا و اسلام‌گرا هستند.

تلاش اردوغان برای انتخاب مجدد به‌دلیل بحران افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از کاهش ارزش لیر و تورم فزاینده، و همچنین زلزله ویرانگر در فوریه گذشته که بیش از ۵۰ هزار نفر را در ترکیه کشت و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد، پیچیده شده است.

محرم اینجه که در آخرین نظرسنجی مؤسسه «کوندا» از ۲,۲ درصد آرا برخوردار بود گفت هدف کارزاری قرار گرفته است که قصد بدنام کردن او را داشته است. اینجه گفت «من از نامزدی انصراف می‌دهم و این کار را برای کشورم می‌کنم» اما او از نامزد دیگری حمایت نکرد و از مردم خواست در انتخابات پارلمانی به حزب او رأی دهند.

اردوغان در واکنش گفت از انصراف اینجه «متأسف» است.

حضور محرم اینجه در میان نامزدهای ریاست جمهوری خشم بسیاری از حامیان قلیچداراوغلو را به دلیل پراکنده‌کردن احتمالی آرا برانگیخته بود.

اینجه با اشاره به چنین ادعاهایی گفت برای این‌که مخالفان بهانه‌ای برای شکست در انتخابات نداشته باشند و نتوانند تقصیر را به گردن او بیندازند، کناره‌گیری می‌کند.

نظرسنجی مؤسسه «کوندا» حمایت از سنان اوغان، نامزد چهارم ریاست جمهوری را ۴,۸ درصد نشان می‌دهد. این مؤسسه گفته بود که اکثریت رأی‌دهندگان به اوغان و اینجه به رأی دادن به قلیچداراوغلو در دور دوم تمایل دارند.

نظرسنجی مؤسسه «متروپول» نیز نشان می‌دهد که انتخابات به دور دوم خواهد کشید. بر اساس نظرسنجی این مؤسسه قلیچداراوغلو ۴۹,۱ درصد و اردوغان ۴۶,۹ درصد آرا را به‌دست می‌آورند اما در دور دوم قلیچداراوغلو با ۵۱,۳ درصد پیروز می‌شود.

همچنین نظرسنجی «کوندا» حاکی از آن است که در انتخابات پارلمانی ۴۴,۰ درصد از «ائتلاف جمهور»، متعلق به طرفداران اردوغان و ۳۹,۹ درصد از «ائتلاف ملت»، ائتلاف اصلی اپوزیسیون حمایت می‌کنند. با این حال انتظار می‌رود که حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزب پشتیبان کُردها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی ایفا کند.

«کوندا» اعلام کرد که حزب دمکراتیک خلق‌ها، به‌دلیل تهدید به ممنوعیت از سوی دادگاه، در چارچوب کارزار انتخاباتی حزب سبزِ چپ (YSP) فعالیت می‌کند و ۱۲,۳ درصد آرا را می‌تواند کسب کند. این نتیجه موجب می‌شود که اردوغان و متحدانش در پارلمان در اقلیت بمانند.

«کوندا» برای این نظرسنجی با سه هزار و ۴۸۰ نفر در ۳۵ مرکز استان مصاحبه حضوری انجام داده و کوندا گفته است این نظرسنجی با حاشیه خطای +/- ۲,۲ درصدی و با سطح اطمینان ۹۹ درصدی انجام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.