ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب دانشگاه: پرونده‌سازی، ضرب‌وشتم، و احضار دانشجویان و استادان «هنرهای زیبای» دانشگاه تهران

مأموران حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران، شماری از دانشجویان و استادان دانشکده هنرهای زیبا را با بهانه‌گیری بر سر پوشش اجباری، کتک زدند. پیش از این برخورد، دو ویدئوی مخفیانه و مشکوک از دانشجویان ضبط شده بود. این گزارش روایتی از خشونت آن روز در گفت‌و‌گو با دانشجویان است.

صبح شنبه ۲۳ اردیبهشت، تقریباً همه چیز از بروز یک تشنج میان نیروهای حراستی و دانشجویان در ساعات آینده خبر می‌داد. از گشت‌های موتوری که دوباره به بهانه حجاب به صحن دانشگاه راه پیدا کرده بودند، تا تهدید دانشجویان دختر توسط مأموران حفاظت فیزیکی درب‌های ورودی دانشگاه تهران، همه از آرایش تهاجمی آن‌ها در برابر دانشجویان حکایت داشت.

این‌ها بخشی از مشاهدات دانشجویان دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران درباره ضرب و شتم خود به دست نیروهای حفاظت فیزیکی در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت است که در گفت‌وگو با زمانه طرح شد.

یک دانشجوی حقوق دانشگاه تهران در مورد برخورد بی‌ادبانه مأموران حفاظت فیزیکی هنگام ورود او به دانشگاه در آن روز به زمانه می‌گوید:

روز شنبه مدام به بهانه‌های مختلف، دانشجویان را به دانشگاه راه نمی‌دادند. مرتب یک جمله را تکرار می‌کردند، و آن این که لباست مناسب نیست. کوتاهی مانتو و دکمه لباس و حتی لاک ناخن را هم برای اجازه ورود ندادن به دانشجویان بهانه می‌کردند. برخوردها هم بیشتر سلیقه‌ای بود و مأموران جوان‌تر، ایرادهای سخیفی‌تری از پوشش ما می‌گرفتند. با تهدید می‌گفتند، کاری نداریم، فقط یک شماره دانشجویی است و یک تماس با خانواده...

در این میان دست‌کم شش استاد، که دو نفر آن‌ها هم مدیران گروه موسیقی و هنرهای نمایشی این دانشگاه بودند، یعنی داریوش پیرنیاکان و مریم دادخواه تهرانی، در کنار آذین موحد، رضا پرویز زاده، ساسان فاطمی و کوروش متین، هم زمان با حمله به دانشجویان در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت مورد ضرب و شتم مأموران حفاظت فیزیکی قرار گرفتند.

به گفته شاهدان عینی، آذین موحد، استاد مستعفی موسیقی دانشگاه تهران که در میانه درگیری برای وساطت به میان مأموان رفته بود، از سوی آن‌ها هول داده شد.

در این گزارش با تعدادی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت‌وگو شده است که برای حفظ هویت از آوردن نام آنها و حتی استفاده از اسم مستعار حذر شده است.

لباس شخصی‌های مجازی، موتورهای محرک حمله به دانشجویان

تصاویر زیادی از هجوم نیروهای حفاظت فیزیکی به داخل یکی از کلاس‌های دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران در فضای مجازی منتشر شده است.

سه دانشجوی دانشکده‌های هنرهای زیبای این دانشگاه که با زمانه گفت‌وگو کردند، می‌گویند بهانه ضرب و شتم آن‌ها، دو ویدئوی مشکوک و مخفیانه بود که روزهای قبل از آن‌ها گرفته و در فضای مجازی پخش شده بود. آخرین خبر هم این که به‌جای برخورد با نیروهای حفاظت فیزیکی مهاجم، دو دانشجوی خواهر و برادر که کتک زدن آن‌ها از سوی نیروهای حفاظتی شعله این شبیخون را روشن کرد، به کمیته انضباطی احضار شدند.  

به گفته دانشجویانی که با زمانه گفت‌وگو کرده‌اند، عصر روز شنبه ۲۳ اردیبهشت و بعد از پایان درگیری، نیروهای حفاظت فیزیکی مقابل درب‌های دانشگاه تهران کارت دانشجویی تعداد زیادی از دانشجویان را اسکن کرده و از روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، برای شناسایی دانشجویان حاضر در درگیری در حال احضار آن‌ها به ساختمان حراست هستند:

تا امروز دست‌کم ۱۳ دانشجو با همین هدف به ساختمان حراست مرکزی دانشگاه تهران احضار شده‌اند. یک جلسه تفهیم اتهام کمیته انضباطی هم برگزار شده است.

به گفته دانشجویان از سوی دیگر مسئولان حراست دانشگاه بعد از پایان درگیری به دانشجویان گفته‌اند: «هر چند ورود مأموران به داخل ساختمان دپارتمان موسیقی و هنرهای نمایشی تخلف است، اما اگر دانشجویان مدرکی درباره تخلفات نیروهای زیر دست آن‌ها دارند، باید به‌طور رسمی شکایت کنند.»

لباس شخصی‌هایی که مأمور حفاظت شدند

یکی از سه دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که با زمانه گفت‌وگو کرده، توضیح دادند مسئولان دانشگاه دو ویدئوی کوتاه را که برای تخریب هم کلاسی‌های آن‌ها درست روز قبل از این درگیری شنبه ۲۳ اردیبهشت در فضای مجازی پخش شده بود، بهانه این حمله قرار داده بودند و در ادامه می‌گوید:

تقریباً یک ساعت از ضرب و شتم دانشجویان دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران و حضور بقیه دانشجویان در مقابل درب کلاس و شعار دادن آن‌ها گذشته بود، که بالاخره مدیران حراست مرکزی دانشگاه تهران وارد شده و تلاش کردند فضا را آرام کنند. حاج ابراهیمی، ناظر حراست دانشگاه تهران، منصوری عضو نهاد نمایندگی رهبری، و چند مسئول حراست دانشگاه، از بین جمعیت چند دانشجو را برای گفت‌وگو به داخل یکی از کلاس‌ها فراخواندند. به بچه‌ها گفتند، برای شناسایی مأمورانی که آن‌ها را کتک زدند، به داخل ساختمان حراست دانشگاه تهران بروند. بچه‌ها گفتند ما امنیت نداریم و همین‌جا باید ماموران متخلف شناسایی شوند. داستان داخل کلاس هم با این بهانه که شما شکایت رسمی نمی‌کنید، تمام شد. از دانشجویان شاکی بودند که چرا شکایت رسمی نمی‌کنید، تا ما رسیدگی کنیم.

باید اشاره کرد ماجرای ضرب و شتم دانشجویان و مطرح شدن ایده شکایت از نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران برای دانشجویان دانشکده‌های هنرهای زیبا، به روز ۴ اردیبهشت برمی‌گردد، زمانی که مأمور کد ۱۹۰ حفاظت فیزیکی که دانشجویان بارها از فحاشی و تحقیرهای جنسی شدید او شکایت کرده بودند، در نقطه کور دوربین‌های مداربسته، و در حالی که کد حفاظتی روی سینه نداشت، به همراه دو مأمور دیگر به ضرب و شتم یک دانشجوی پسر پرداخته و بعد با پیچاندن دست، او را با چرخاندن دور دانشگاه، به اتاقک حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران در مقابل درب ورودی خیابان قدس کشاندند. دانشجویان حاضر در آن صحنه می‌گویند، مأمور ۱۹۰ در لحظات رسیدن به اتاقک حفاظت فیزیکی به یک باره کد خود را روی سینه نصب کرد.

یک روز بعد از این رخداد تلخ بود که منصوری، عضو نهاد نمایندگی خامنه ای در دانشگاه تهران، در جلسه عمومی با دانشجویان دانشکده‌های هنرهای زیبا گفت «از آن مامور شکایت رسمی کنید، تا ما هم رسیدگی کنیم». منصوری همچنین وعده داده بود که همه مأموران حفاظت فیزیکی روی لباس خود کد حفاظتی نصب کرده تا قابل شناسایی شوند.

دانشجویی که با زمانه گفت‌وگو کرده، توضیح می‌دهد مشکل دانشجویان این بود که نیروهای حفاظت فیزیکی که از سال جدید لباس حفاظتی به تن کرده‌اند، در سال قبل با لباس شخصی در دانشگاه حاضر می‌شدند و چنین ادامه می‌دهد:

آن‌ها از سال جدید نه از کد حفاظتی استفاده می‌کنند و نه به کسی نام خود را می‌گویند. یکی از دانشجویان وقتی در میانه یکی از درگیری‌ها از آن‌ها پرسیده شما که هستید و چرا کد را روی سینه خود نصب نمی‌کنند، پاسخ گرفته: من نیاز به کد ندارم. من از جایی می‌آیم که پدر تو نامش را بشنود، تب می‌کند.

یک دانشجوی دیگر درباره همین مشاجره منصوری، عضو نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه تهران به همراه ناظر حراست با دانشجویان در پایان درگیری روز شنبه همین هفته به زمانه می گوید: «این دو مسئول به صراحت اعلام کردند، هجوم مأموران به دانشکده در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت به دلیل انتشار ویدئو از دانشجویان این دانشکده در شبکه‌های اجتماعی انجام شده.»

یک دانشجوی حاضر در این گفت‌وگو به زمانه می‌گوید:

حتی قبل از این گفت‌وگو در کلاس هم، چندین بار آن‌ها در اوج درگیری لفظی با دانشجویان در محوطه بیرونی این دپارتمان، این ویدئوها را بهانه حمله اعلام کردند. در آخر هم نرفتن بچه‌ها به ساختمان حراست دانشگاه برای شناسایی مأموران متخلف را بهانه کرده و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، محل را ترک کردند.

ماجرای ویدئوها چه بود؟

در روزهای گذشته، بارها دانشجویان دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران گزارش کرده‌اند، عده‌ای از محوطه بیرون دانشگاه، از لای نرده‌های در ورودی دانشگاه، با خیال راحت از دانشجویان این دانشکده فیلم‌برداری می‌کنند. 

اما ماجرای دو ویدئویی که در جریان درگیری روز شنبه ۲۳ اردیبهشت منصوری، عضو نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه تهران و نیروهای حفاظتی آن را بهانه ضرب و شتم دانشجویان قرار دادند، چه بود.

در یکی از این دو ویدئو که برخی اکانت‌های حکومتی توییتری و شماری از کانال‌های تلگرامی امنیتی منتشر کردند، فردی از لای نرده‌های درب ورودی دانشگاه، با فیلم‌برداری مخفیانه از دانشجویان دانشکده هنر و صدای تغییر یافته، آن‌ها را به مصرف مواد مخدر متهم می‌کند. تاریخ نوشته شده روی این ویدئو یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد.

در ویدئوی دیگری که احتمالاً فردی غیر دانشجو و احتمالاً با مجوز حراست به دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شده، به صورت مخفیانه صحنه‌های دست دادن دانشجویان دختر و پسر و بی‌توجهی آن‌ها به حجاب اجباری را به تصویر کشیده و با کنایه از رئیس دانشگاه، مسئول نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه، و رئیس حراست خواسته که با دانشجویان برخورد شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روایت شنبه سیاه دانشکده‌های هنرهای زیبا

یکی از دانشجویان حاضر در صحنه، در مورد جزئیات آغاز حمله نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران به دانشجویان هنر این دانشگاه در روز شنبه هفته جاری می‌گوید، بهانه آغاز این حمله دخالت یکی از نیروها در پوشش یکی از دانشجویان دختر بود که به دخالت برادرش که او هم از دانشجویان همین دانشکده است، منجر شد.

درگیری تقریباً از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح روز شنبه ۲۳ اردیبهشت با همین تذکر بی‌ادبانه مأمور حفاظت فیزیکی به دانشجوی دختر در مورد پوشش او آغاز شد و تا تقریباً یک ساعت بعد که مسئولان حراست دانشگاه در محل حضور پیدا کنند، ادامه یافت:

برادر این دانشجوی دختر به داد و فریاد مأمور بر سر خواهر خود اعتراض کرد که در مقابل این مامور با لحن بسیار کثیفی گفت، حالا می‌بینی با خواهرت چه کار خواهیم کرد. مأمور حفاظت دانشجوی دختر را هول داد که این کار به عصبانیت بیشتر خود او و برادرش انجامید. بچه‌ها فوری جمع شدند و در همان محوطه رو به روی دپارتمان موسیقی و هنرهای نمایشی با شعار خواستار پایان این بی‌حرمتی شدند.

این دانشجو توضیح می‌دهد در همین حین به یک باره و تنها با یک بیسیم مأمور حاضر در صحنه، تقریباً بیست مأمور حفاظت فیزیکی از دانشکده و حتی دیگر دانشکده‌های دانشگاه به همراه شخص ایزدیار، رئیس حفاظت فیزیکی دانشگاه به صحنه وارد شدند و تقریباً نیم ساعت به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند:

انگار که اصلا برای چنین صحنه‌ای آماده بودند. نیروهای حفاظت فیزیکی هم به جای پایان دادن به درگیری، دانشجویان را به طرز وحشیانه‌ای کتک زدند و فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند. یک دانشجوی دختر را با شدت به روی زمین پرت کردند، که تا چند لحظه نفس او بند آمده بود. گلوی یکی دیگر را فشار دادند. دانشجوی پسری که در حمایت از خواهر خود وارد با مأمور حفاظت فیزیکی درگیری لفظی پیدا کرده بود، با چنان شدتی از آن‌ها کتک خورد که آثار کبودی، روی گردن و دست و چند نقطه دیگر بدن او تا بعد از درگیری مانده بود.

به گفته منابع زمانه، فیلم‌برداری از دانشجویان حاضر در صحنه هم یکی از مأموریت‌های همیشگی مأموران تازه از راه رسیده بود. 

احضار خواهر و برادر زخمی به کمیته انضباطی

یک مأمور با ریش بلند و هیکلی درشت در تمام طول این نیم ساعت درگیری، در میان در ورودی دپارتمان موسیقی و هنرهای نمایشی ایستاده و اجازه پیوستن دانشجویان داخل ساختمان را به هم کلاسی‌های بیرونی نمی‌داد. 

تقریباً نیم ساعت بعد، چشمان خشمگین همین مأمور به سمت دانشجوی دختری که از کریدور دپارتمان موسیقی و هنرهای نمایشی که تازه می‌خواست از ضرب و شتم هم کلاسی‌های خود فیلم‌برداری کند، دوخته شد.

دانشجویی که شاهد این درگیری‌ها بود ادامه می‌دهد:

در حالی که خود مأموران از دانشجویان حاضر در صحنه فیلم‌برداری می‌کردند، این مأمور با فشار و تهدید از این دانشجوی دختر خواست که تلفن همراه‌اش را تحویل بدهد، که همین مساله به فرار او به کلاس نزدیک و بستن در آن منجر شد. در کلاس مقابل درب ورودی دپارتمان، غیر از آن دانشجوی دختر، دست‌کم سه دانشجوی دیگر حبس شده بودند. سه مأمور به دنبال این دانشجو به کلاس حمله ور شدند. همین‌جا بود که مأموران درگیر در محوطه بیرونی هم به داخل دپارتمان هجوم بردند. داریوش پیرنیاکان، مدیر دپارتمان را که در راه پله در حال گفت‌وگو با یک دانشجو بود، هول دادند. در مسیر کلاس، چنان مشتی به شکم یک دانشجوی دختر زدند که بعد از تجمع تازه کبودی آن مشخص شد. وارد کلاس که شدند، یک دانشجو را چنان هول دادند که روی صندلی کلاس افتاد. بعداً دیدیم کاشی‌های دور آن کلاس شکسته شده‌اند. با مشت هم به شکم یک دانشجوی دختر که در مقابل آن کلاس ایستاده بود کوبیدند.

در کلاس به دانشجوی دختری که قصد فیلم‌برداری داشت، فشار آوردند که دوربین خود را پس دهد و از «سر تا پای او» فیلم‌برداری کردند:

در همین لحظات بود که رضا پرویز زاده، استاد موسیقی دانشکده وارد کلاس شده و به این رفتار مأموران حفاظت فیزیکی اعتراض می‌کند. او را هم هول دادند، ولی در نهایت شعارهای دانشجویان پشت در و اعتراض پرویز زاده، به ورود عضو نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و ناظر حراست این دانشگاه به صحنه برای گفت‌وگو دانشجویان معترض و عقب نشینی مأموران مهاجم منجر شد.

در ادامه منصوری، عضو نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، به همراه حاج ابراهیمی، ناظر حراست دانشگاه تهران و چند مسئول دیگر حراست، به محل درگیری آمدند و از دانشجویان خواسته بود برای گفت‌وگو به یکی از کلاس‌ها بروند. نهایتا کم‌کم جمعیت متفرق می‎‌شود و یکی دو ساعت بعد خواهر و برادر دانشجوی موسیقی که ضرب و شتم آن‌ها منجر به ورود بقیه دانشجویان شده بود، با پیامک به کمیته انضباطی احضار می‌شوند.

ادبیات رکیک مأموران حفاظت از دانشجو

به گفته دانشجویی که با زمانه گفت‌وگو کرده‌، در حمله روز شنبه ۲۳ اردیبهشت نیروهای حفاظت فیزیکی به جز دو مأمور، بقیه کد روی سینه خود نداشتند. آنها تاکید می‌کنند دو مسئول شناخته شده، شیرازی رئیس حراست و حسین ایزدیار، رئیس حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران در ضرب و شتم دانشجویان نقش بسیار پر رنگی داشتند.

این دانشجو در ادامه می‌گوید:

از روز بعد از این درگیری، نه تنها این دو دانشجوی خواهر و برادر به کمیته انضباطی احضار شدند، بلکه تا به حال ۱۳ دانشجو هم از سوی حراست برای شناسایی دانشجویان حاضر در صحنه درگیری فرخوانده شده‌اند. یک دانشجوی پسر هم که ظاهرا با مأموران درگیری لفظی پیدا کرده بود، موقع خروج از دانشگاه، از سوی همان مأمور تهدید جانی شد.

دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌گویند از روزهای بعد از آغاز سال جدید شمسی، توهین‌های رکیک جنسی، به ویژه بعد از شنبه معروفِ دستور سردار رادان که گفت «از این به بعد حجاب را کنترل می‌کنیم»، به دانشجویان این دانشکده چند برابر شده است.

دانشجویی که با زمانه درباره وقایع روز شنبه ۲۳ اردیبهشت گفت‌وگو کرده در مورد رفتار مأموران حفاظت فیزیکی با دانشجویان دانشکدگه‌های هنرهای زیبا از شروع سال جدید شمسی به بهانه حجاب، به نمونه ماموری اشاره می‌کند که رفتار خشن او با یک دانشجو در روز ۴ اردیبهشت خبر ساز شد:

همین مأمور با کد ۱۹۰ هر روز، با الفاظی رکیک دانشجویان را خطاب قرار می‌داد. خوشگل کردی اومدی دانشگاه، تو باید بری شوهر کنی، این چه وضع دانشگاه اومدنه، انگار اومدی عروسی، تنها بخشی از این ادبیات رکیک است که مأموران حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران، به ویژه مأمور ۱۹۰ خطاب به دانشجویان دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران به کار می‌برند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.