ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان سودان در شبکه‌های اجتماعی از خشونت‌های جنسی در جنگ سخن می‌گویند

تنها ۳۰ مورد تجاوز جنسی در جنوب خارطوم گزارش شده است. پزشکان و فعالان سودانی در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا به زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند کمک‌های فوری برسانند اما منابع پزشکی محدود است.

گزارش‌های متعددی از تجاوز جنسی توسط شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) در سرتاسر سودان منتشر شده است. فعالان و متخصصان پزشکی در رسانه‌های اجتماعی به دیگران هشدار می‌دهند. آن‌ها یک شبکه حمایتی برای زنان در معرض خشونت جنسی ایجاد کرده‌اند.

در حالی که جنگ بین نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و «نیروهای پشتیبانی سریع» به رهبری محمد حمدان داگلو، معاون سابق او وارد هفته پنجم می‌شود سازمان‌ها و افراد با وجود مشکلات اتصال به اینترنت تصویری نگران‌کننده از خشونت‌های فزاینده علیه زنان ترسیم می‌کنند و جزئیاتی از آن‌ها را به‌شکل آنلاین به اشتراک می‌گذارند.

شبکه الجزیره به نقل از منابعی که مایل نبودند نامشان فاش شود نوشته است که در ابتدا زنان خارجی هدف خشونت‌ها قرار گرفتند اما اکنون حملات به زنان سودانی گسترش یافته است.

از زمان وقوع جنگ در ۱۵ آوریل، شبکه‌های غیرنظامی در پشتیبانی از آسیب‌پذیرترین افراد، اطلاعات حیاتی در مورد پست‌های بازرسی، راه‌های گریز و تهیه و خرید تجهیزات پزشکی فوری و ضروری که به‌شدت کمبود آن‌ها احساس می‌شود، ارائه می‌کنند.

در پاسخ به گزارش‌هایی درباره خشونت‌های جنسی، بسیاری از زنان به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. در همین حال، متخصصان پزشکی و روان‌شناسان توصیه‌ها و حمایت‌هایی را به افراد آسیب‌دیده ارائه می‌کنند، از جمله انتشار فهرست‌هایی از شماره‌هایی که قربانیان می‌توانند بر اساس محل زندگی‌شان از طریق آن‌ها درمان فوری دریافت کنند.

سازمان ملل متحد در این‌باره گفته است که کمبود حیاتی منابع مورد نیاز برای رسیدگی بالینی به تجاوز جنسی وجود دارد، زیرا ذخایر آن غیرقابل دسترس است.

امیره (نام مستعار)، زن جوانی از نیالا در دارفور جنوبی، به الجزیره گفت زنان در خانه‌های خود پنهان شده‌اند، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی منتشر می‌شود. اتصال ضعیف اینترنت و تلفن نیز ارتباطات را با مشکل مواجه کرده است. او گفت:

ما تلاش می‌کنیم اطلاعات در مورد داروخانه‌ها و کلینیک‌هایی که می‌توانند به قربانیان تجاوز جنسی کمک کنند به اشتراک بگذاریم، اما به دلیل این‌که به گروه‌ها و مخاطبان شبکه واتس‌آپ برای ارائه اطلاعات تکیه می‌کنیم، این اقدام عملاً ناقص انجام می‌شود.

گفته می‌شود که خارطوم پایتخت سودان و الجنینه در دارفور غربی بیشترین موارد خشونت جنسی را شاهد بوده‌اند. امیره وضعیت الجنینه را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت:

اتفاقی که در این شهر در حال رخ دادن است با غارت، آدم‌ربایی، درگیری و تجاوز به مراتب بدتر است.

نعمت ابوبکر عباس، مشاور ارشد نهاد «ابتکار راهبردی برای زنان در شاخ آفریقا» (SIHA) گفت:

گزارش‌های تأییدشده‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که ماه گذشته حدود ۲۴ زن و دختر از اردوگاه آوارگان اوتاش در دارفور جنوبی ربوده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

عباس افزود که آن‌ها توانسته‌اند ۳۰ مورد تجاوز جنسی را در جنوب خارطوم بررسی کنند. به‌گفته او به‌ویژه پناهجویان و زنان آواره در داخل کشور هدف این تجاوزها قرار گرفته‌اند.

به گزارش «ابتکار راهبردی برای زنان در شاخ آفریقا» از زمان شروع درگیری‌های نظامی در سودان، شش مورد تجاوز به زنان پناهنده وجود داشته است.

پیش از این، روزنامه گاردین بریتانیا نیز در گزارشی نوشته بود که مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که گزارش‌های متعددی از تجاوز به غیرنظامیان توسط مردان مسلح در خارطوم دریافت کرده‌اند؛ از جمله چهار زن و یک دختر که سه نفر از آن‌ها پناهنده‌اند.

نیروهای امنیتی در سودان پیش از این نیز مرتکب خشونت‌های جنسی شده بودند.

در سال ۲۰۱۹، گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز «نیروهای پشتیبانی سریع» و دیگر سربازان به ده‌ها زن پس از در هم شکستن کارزار تحصن معترضان در خارطوم منتشر شد. معترضان هفته‌ها تحصن کرده و خواستار کناره‌گیری ارتش از قدرت شده بودند.

براساس گزارش‌های سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ در دارفور نیز از تجاوز جنسی به‌عنوان سلاح جنگی استفاده شده بود.

امیره می‌گوید: «تجاوز جنسی برای ما در دارفور تازگی ندارد. ما قبلاً این را تجربه کرده‌ایم و پشت سر گذاشته‌ایم.»

در اکتبر سال ۲۰۱۴ نیز ۲۲۱ زن و دختر در دارفور شمالی توسط نیروهای ارتش سودان در خانه‌ها و خیابان‌ها مورد تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.