ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق‌نامه روسیه و اوکراین برای صادرات غلات تمدید شد

توافق‌نامه صادرات غلات که نخستین‌بار در تیر / ژوئیه سال گذشته امضا شده بود دو ماه دیگر تمدید شد. اردوغان خبر این تمدید را داد و مسکو و کی‌یف آن را تأیید کردند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه از تمدید توافق‌نامه صادرات غلات خبر داد و دقایقی بعد کی‌یف و مسکو این خبر را تأیید کردند.

اردوغان گفت توافق‌نامه غلات به‌مدت دو ماه دیگر تمدید شده است. این توافق‌نامه قرار بود فردا (پنج‌شنبه) منقضی شود.

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه صادرات غلات از کشور همسایه را مسدود کرد.

مقام‌های روسیه و اوکراین ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه در استانبول و در حضور رجب ‌طیب اردوغان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرارداد انتقال غلات را امضا کردند.

این تفاهم‌نامه صادرات کنترل‌شده غلات از اودسا، چورنومورسک و پیودنیج (یوشنی)، بنادر دریای سیاه را ممکن می‌سازد. نمایندگان سازمان ملل، روسیه، اوکراین و ترکیه محموله‌های کشتی‌ها را در استانبول بازرسی می‌کنند. این بازرسی برای اطمینان یافتن از آن است که فقط مواد غذایی صادر می‌شود و نه هیچ سلاحی.

بر اساس گزارش سازمان ملل، از آغاز راه‌اندازی این گذرگاه حدود ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی صادر شده است. در سال ۲۰۲۲ بیش از نیمی از گندم مورد نیاز برای برنامه جهانی غذای سازمان ملل از اوکراین تأمین شد. علاوه بر این، توافقی نیز با روسیه برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه وجود دارد.

مسکو بارها با تأکید بر این‌که صادرات غلات و کود روسیه به‌دلیل تحریم‌های غرب همچنان با مشکل روبه‌روست، تهدید کرده است که این توافق‌نامه‌ها را لغو خواهد کرد. هفته گذشته مذاکرات مجدد درباره ادامه توافق بین نمایندگان مسکو، کی‌یف و آنکارا در ترکیه آغاز شد.

روسیه و اوکراین تقریباً یک چهارم صادرات غلات جهان را پیش از جنگ تأمین می‌کردند. این دو کشور تأمین‌کنندگان عمده گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر مواد غذایی کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا هستند.

پیش از شروع جنگ، روسیه همچنین بزرگترین صادرکننده کود در جهان بود. پس از حمله روسیه قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و ترس از بحران گرسنگی در کشورهای فقیرتر بیشتر شد.

به‌گفته سازمان ملل از زمان امضای این توافق‌نامه تاکنون بیش از یک‌هزار کشتی حامل غلات بنادر اوکراین را ترک کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.