ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم معترض به حکم اعدام سه نفر از معترضان در اصفهان بار دیگر در مقابل زندان این شهر جمع شدند

نگرانی‌ از احتمال اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» همچنان ادامه دارد. خبرگزاری قوه قضائیه اجرای حکم اعدام آن‌ها را تکذیب کرد.

با فراخوان روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت خانواده‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» و زندانیان محکوم به اعدام در اصفهان؛ در آخرین ساعات چهارشنبه گروهی از مردم این شهر بار دیگر در مقابل زندان دستگرد گرد هم آمدند تا مانع از اعدام این معترضان شوند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردم با وجود فضای امنیتی و بستن راه‌های ورودی به سمت زندان دستگرد در این گردهمایی شرکت کردند. برخی از گزارش‌ها نیز از حمله نیروهای امنیتی به مردم خبر دادند.

یکشنبه شب ۲۴ اردیبهشت نیز با انتشار خبر اعدام قریب‌الوقوع مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، مردم اصفهان در مقابل زندان دستگرد تجمع کرده و شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» سر داده بودند. در آن شب هم خبرهایی مبنی بر حمله نیروهای امنیتی به مردم گزارش شد.

این در حالی است که خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر اعدام سه معترض شهر اصفهان را تکذیب کرد. این خبرگزاری نوشت:

از ساعاتی پیش خبرهایی در رابطه با اجرای حکم سه متهم پرونده خانه اصفهان که به اعدام محکوم شده‌اند، منتشر شده که بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده، این اخبار صحت ندارد.

«میزان» همچنین تهدید کرد که «با افرادی که اقدام به انتشار شایعات و اخبار کذب می‌کنند و یا مقابل زندان اقدام به تجمع و اغتشاش کنند و نظم و امنیت را به‌هم بزنند، برخورد قانونی خواهد شد».

قوه قضائیه جمهوری اسلامی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را به قتل دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد کریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی متهم کرده است. این رویداد در اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله خانه اصفهان رخ داد. هر سه معترض اتهامات منتسب را رد کرده‌اند.

در دادگاه بدوی، صالح میرهاشمی به دو بار اعدام و مجید کاظمی و سعید یعقوبی هر کدام به یک بار اعدام و ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند و شعبه نهم دیوان عالی کشور با رد درخواست فرجام‌خواهی حکم یک بار اعدام هر یک از آن‌ها را تأیید کرد.

این پرونده از جمله مهم‌ترین پرونده‌های قضایی مرتبط با اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ ایران است که با توجه به تأیید نهایی حکم، ابراز نگرانی گسترده سازمان‌های مدافع حقوق بشر را در پی داشته است.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت بخش‌هایی از اعترافات اجباری این سه معترض را پخش کرد. روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت یک فایل شنیداری از مجید کاظمی منتشر شد که در آن گفته بود اعترافات اجباری آن‌ها تحت شکنجه و تهدید گرفته شده  و او مدام زیر شکنجه بوده است.

روز گذشته (چهارشنبه) جمعی از خانوادەهای جان‌باختگان سنندج، پشتیبانی خود را از خانواده‌های سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی اعلام و صدور حکم اعدام علیه این معترضان را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در این روز با انتشار بیانیه‌ای نوشت:

جامعه بین‌الملل باید اقدامات جسورانه‌ای را برای جلوگیری از اعدام سه معترض در ایران که به‌شدت شکنجه شده‌اند به‌عمل آورد.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، در این‌باره گفت:

شیوه تکان‌دهنده‌ای که نظام قضائی ایران در محاکمه و صدور حکم برای این معترضان به‌کار گرفته است شامل استفاده از اعترافات آلوده به شکنجه، نقض‌های جدی در رویه و عدم وجود شواهد، نمونه‌ای دیگر از بی‌اعتنایی وقیحانه مقامات ایرانی است. این وضعیت نشان‌دهنده بی‌توجهی به حقوق زندگی و عدالت در محاکمه‌هاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.