ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجازات اعدام: شما چه فکر می‌کنید؟

نظر شما در مورد اعدام‌های ماه‌های اخیر چیست؟ این اعدام‌ها چه تاثیری بر روند اعتراضات خواهد گذاشت؟ واکنش مردم به اعدام‌ها چه خواهد بود؟ نظرسنجی زمانه این بار مجازات اعدام را موضوع پرسش قرار می‌دهد.

موضوع نظرسنجی جدید زمانه «مجازات اعدام» است.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید

بنا به گزارش کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال جاری میلادی تاکنون (از دی ماه ۱۴۰۱) به طور میانگین هر هفته ۱۰ نفر را اعدام کرده است. تنها در بازه‌ دو روز، از بامداد شنبه ۲۳ اردیبهشت تا بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، دست‌کم ۱۴ زندانی در زندان‌های شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. پیشتر نیز مقامات قضایی، در دو روز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت حکم اعدام ۲۷ نفر را به اجرا درآورده بودند. طبق گزارش عفو بین‌الملل، حدود ۳۰ درصد از اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۲ بلوچ هستند، درحالی که بلوچ‌ها تنها ۵ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

اخیرا دو نفر به نام‌های یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام «سب النبی» یا توهین به مقدسات و نیز حبیب اسیود، رهبر گروه «حرکه النضال» به اتهام «دست داشتن در حمله به رژه نظامی در اهواز» اعدام شدند. همچنین، دیوان عالی کشور با رد فرجام‌خواهی سه «متهم» پرونده‌ی موسوم به «خانه‌ی اصفهان»‌ حکم اعدام آنان را تأیید کرد و صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی را بامداد ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعدام کرد. این نظرسنجی پیش از اعدام متهمان خانه اصفهان تهیه شده است.

از زمان آغاز قیام ژینا، بیش از ۴۵۰ معترض، از جمله ده‌ها کودک در خیابان کشته و هزاران نفر دستگیر و زندانی شدند. چندین نفر از این زندانیان تاکنون با برپایی دادگاه‌های نمایشی و فرمایشی اعدام محکوم شده‌اند، حکم چند نفر از آنان اجرا شده است و بیم آن می‌رود که افراد بیشتری را به پای چوبه‌ی دار بفرستد.

نظر شما در مورد اعدام‌های ماه‌های اخیر چیست؟ این اعدام‌ها چه تاثیری بر روند اعتراضات خواهد گذاشت؟ واکنش مردم به اعدام‌ها چه خواهد بود؟ نظرتان درباره‌ مجازات اعدام به طور کلی چیست؟ 

در نظرسنجی جدید «زمانه» می‌خواهیم آراء و نظرهای شما را در این مورد جویا شویم.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید

تا عصر جمعه ۵ خرداد برابر با ۲۶ مه فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.