ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معلولان، بی‌هیچ کمک‌هزینه‌ی معیشتی، تنها ۶۵۵ هزار تومان مستمری دارند

فقدان حمایت کافی از معلولان سبب شده افراد دارای معلولیت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف تجمع‌های اعتراضی برگزار کنند اما اعتراض‌هایشان تا کنون ثمری نداشته است.

بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان، در اعتراض به وضعیتِ بدِ معیشتیِ افراد دارای معلولیت درباره عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، یکم خرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که معلولان امسال تمرکز خود را روی اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان گذاشته‌اند.

قانون جامع حمایت از معلولان در اسفند سال ۱۳۹۶ تصویب شده، اردیبهشت ۱۳۹۷ ابلاغ شده اما هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است. طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان دولت باید برای معلولان کمک هزینه‌ معیشتی به میزانِ حداقل دستمزدِ مصوب در شورای عالی کار در نظر بگیرد و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. 

به گفته مروتی با وجود تصویب این قانون، مجلس موازی‌کاری انجام داد و مصوبه‌ای طرح کرد که بر اساس آن دولت مکلف بود ۵ میلیون تومان کمک هزینه معیشتی به معلولان بدهد که البته این مصوبه در شورای نگهبان رد شد و مجلس این مصوبه را به هیئت دولت سپرد.  

بنا بر سخنان مروتی، دولت در لایحه بودجه سال جاری افزایشِ ۲۰ درصدی برای مستمری در نظر گرفت اما مجلس این را به ۴۰ درصد افزایش داد. با وجود این، قانون مجلس هنوز پس از گذشت دو ماه از سال اجرایی نشده است.

بهروز مروتی افزایش ۴۰ درصدی را نیز به شدت ناکافی توصیف می‌کند: 

در حال حاضر مستمری معلولان ۶۵۵هزار تومان است. این درحالی‌ است که خرج خانواده‌های دارای معلولیت چندین برابرِ خانواده‌های عادی است. حتی اگر همان ۴۰درصد را هم اعمال کنند باز هم ما کم می‌آوریم. با خط فقر ۱۵ میلیون تومانی و سبد معیشت ۲۰ میلیون تومانی، یک خانواده عادی با درآمد هم به سختی زندگی می‌کند، چه برسد به معلولی که ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار تومان درآمدِ دولتی دارد! 

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف اختصاصی بودجه معلولان را حذف و این مبلغ را به ادعای مقام‌های حکومتی به ردیف بودجه سازمان بهزیستی منتقل کرد. بهروز مروتی حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان را اعمال «آپارتاید» از طریق بودجه دانسته و بهمن سال گذشته گفته بود:

ما با یک آپارتاید بودجه‌ای مواجه هستیم که از سطح تبعیض معمولی هم گذشته است. واقعیت این است که با این آپارتاید بودجه‌ای، افراد دارای معلولیت دارند سرکوب و طرد می‌شوند.

فقدان حمایت کافی از معلولان سبب شده افراد دارای معلولیت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف تجمع‌های اعتراضی برگزار کنند اما اعتراض‌هایشان تا کنون ثمری نداشته است و با بی‌توجهی، گاه وعده و وعید‌های توخالی یا سرکوب روبه‌رو شده‌اند.

از تجمع‌های اعتراضی که بگذریم، حتی دورهمی‌های افراد دارای معلولیت نیز خاطر مسئولان را آشفته کرده است. ۱۵ اردیبهشت جمعی از افراد دارای معلولیت می‌خواستند در پارک قائم تهران جمع شوند و دور هم باشند. هدف گردهم آمدن آنها نیز برگزاری تجمعی اعتراضی نبود. ولی بر اساس ویدئو و خبری که کانال تلگرامی «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» منتشر کرد، مأموران نیروی انتظامی از برگزاری «دورهمی شاد» معلولان در پارک قائم تهران جلوگیری و «نداشتن مجوز» را بهانه کردند. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.