ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی کشور حکم قصاص محمد قبادلو را تأیید کرد

محمد قبادلو یک بار به اتهام قتل و بار دیگر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است. حکم قصاص به اتهام قتل به تأیید دیوان عالی کشور رسیده اما وکیل او می‌گوید اعاده دادرسی درباره حکم دیگر مفتوح است.

شعبه یکم دیوان عالی کشور روز سه‌شنبه دوم خرداد حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری را صادر و قصاص (اعدام) او را تأیید کرد.

بر اساس حکم صادره، قصاص محمد قبادلو در پرونده دادگاه کیفری یک استان تهران، تأیید شده است.

محمد قبادلو، ۲۲ ساله و کارگر آرایشگاه است. او پیش از بازداشت ساکن شهر پرند بود.

قبادلو را متهم کردند که در جریان اعتراضات شامگاه ۳۰ شهریور سال گذشته با خودروی سواری به مأموران موتوری حکومتی زده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می‌گوید یک مأمور به نام استوار فرید کرم‌پور حسنوند در این حادثه به دلیل «ضربه به سر» کشته شده است.

اتهام رسمی قبادلو اما «افساد فی ‌الارض» است که بر اساس آن قاضی ابوالقاسم صلواتی، ۲۵ آبان برای او حکم اعدام صادر کرد.

پس از اعلام شکایت اولیای دم کرم‌پور، پرونده‌ای در دادگاه کیفری یک تهران برای محمد قبادلو تشکیل شد که به صدور حکم قصاص منتهی شد.

پدر فرید کرم‌پور نیز در گفت‌وگو با «شبکه شرق» خبر تأیید حکم قصاص از سوی دیوان‌عالی کشور را تأیید اما از زمان اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو در این‌باره گفت:

اعاده دادرسی ما در رابطه با پرونده اعدام آقای قبادلو که در دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده بود، هنوز مفتوح است و هنوز شعبه اول دیوان تصمیمی در مورد آن نگرفته اما اعاده دادرسی در مورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران حکم بدوی داده شده بود، رد شده است.

رئیسیان افزود حکمی که ابلاغ شده به امضای رئیس دیوان عالی کشور نرسیده و تنها امضای دو عضو معاون را پای خود دارد.

به ‌گفته وکیل محمد قبادلو، در دادنامه‌ای که دیوان عالی کشور به او و موکلش ابلاغ کرده، گفته شده ایرادهایی که در پرونده وجود داشته از جمله مسائل مربوط به پزشکی قانونی و سلامت روان و همین‌طور مباحث تحقیقاتی مانند تصاویر دوربین‌های مدار بسته، موضوعاتی «ماهیتی» است و به مرحله دادرسی بدوی و فرجامی مرتبط بوده و به این دلیل که از زمره دلایل اعاده محسوب نمی‌شود، به این موارد رسیدگی نکرده‌اند.

این در حالی است که به گفته رئیسیان حتی در مرحله دادرسی بدوی و فرجامی هم این موارد مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است.

با تأیید حکم قصاص محمد قبادلو، اکنون وکیل و خانواده او باید منتظر «گذشت» خانواده فرید کرم‌پور باشند تا او از مجازات مرگ رهایی یابد.

رئیسیان پیش از این گفته بود پرونده موکلش نواقص تحقیقاتی و ایرادهای فنی دارد و موضوع «سلامت روان» قبادلو و این‌که مبتلا به اختلال دوقطبی است باید در نظر گرفته شود.

مادر محمد قبادلو و رئیسیان اسناد بیماری اختلال دو‌قطبی او را هم منتشر کرده بودند.

محمد قبادلو هفت سال سابقه درمان بیماری اختلال دوقطبی دارد.

معین خزائلی، حقوقدان و روزنامه‌نگار، روز سه‌شنبه دوم خرداد در توئیتر خود در واکنش به تأیید حکم قصاص محمد قبادلو نوشت:

محمد قبادلو متهم به محاربه و قتل عمد از طریق زیرگرفتن مأموران یگان ویژه با خودرو است. انتساب این اتهام به محمد از اساس محل تردید جدی است و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهند اساساً هیچ تصادف منجر به فوتی رخ نداده است. پرونده پر از تناقض است. گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد مأمور پلیس در نتیجه اصابت جسم سخت به سر و مسلماً در یک درگیری کشته شده نه تصادف. روایت کشته شدن مأمور در درگیری در روز تشیع جنازه او نیز توسط فرماندهان پلیس تأیید شده بود. دادستان اما اصرار داشته که محمد در تصادف عمدی مأمور یگان ویژه را کشته است. چرا؟ چون ضابطان قضائی نتوانسته‌اند کشف کنند مأمور جان‌باخته کجا و در درگیری با چه کسانی کشته شده.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خزائلی افزود:

تأیید حکم قصاص صادره از سوی دادگاه بدوی علیه محمد قبادلو در دیوان عالی کشور نشان دیگری از نفوذ کامل ضابطان در عالی‌ترین مرجع قضائی کشور است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.