ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت و بی‌خبری از سجاد شهرابی، برادر شیما شهرابی، سردبیر ایران‌وایر

به گفته شیما شهرابی برادرش تنها به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری او بازداشت شده است و اکنون در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برذ.

سجاد شهرابی، برادر شیما شهرابی، سردبیر وب‌سایت ایران‌وایر بیش از ۲۲ روز پیش، به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خواهرش بازداشت شده است و در حال حاضر اجازه تماس با خانواده را ندارد.

به گزارش ایران‌وایر، صبح روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، شش مأمور وزارت اطلاعات به منزل پدری سجاد و شیما شهرابی هجوم برده و پس از ضرب‌و‌شتم سرایدار ساختمان، وارد خانه آنها شدند و سجاد شهرابی را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی همچنین منزل پدری سجاد و شیما شهرابی را مورد تفتیش قرار داده و وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه و همچنین کارت‌های بانکی و بخشی از اموال شخصی شامل مقداری دلار را ضبط و با خود بردند.

نیروهای وزارت اطلاعات گفته بودند عصر همان روز سجاد شهرابی را باز خواهند گرداند و تنها به منظور «چند سوال و جواب کوتاه همراه آنها» است، اما عصر همان روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، سجاد شهرابی طی تماسی با خانواده اطلاع داد که به زندان اوین منتقل شده است.

شیما شهرابی، سردبیر ایران‌وایر گفته است که از زمان بازداشت برادرش، دیگر اعضای خانواده از جمله پدر و برخی دیگر از نزدیکان آنها از سوی وزارت اطلاعات به‌صورت تلفنی احضار شده‌اند و در آنجا سوالاتی درباره فعالیت‌های روزنامه‎‌نگاری او، رابطه‌اش با برادرش و نیز فعالیت‌های وب‌سایت ایران‌وایر از آنها پرسیده شده است.

به گفته شهرابی تلفن همراه پدرش نیز ضبط شده است و یکی از نزدیکان آنها به دلیل «سناریوهای ساختگی و وحشتناک نیروهای اطلاعاتی، تمام راه‌های ارتباطی خود با خانواده آنها را مسدود کرده است».

ایران‌وایر همچنین گزارش داده است که از ۷ روز پیش تماس‌های سجاد شهرابی با خانواده قطع شده است و او در آخرین تماس اعلام کرده که در اعتصاب غذا بوده و از سلول انفرادی به یک سلولی بزرگ‌تر در زندان اوین منتقل شده است.

شیما شهرابی درباره بازداشت برادرش و وعده‌های دروغین نیروهای امنیتی گفته است:

من ۲۲ روز درباره این بازداشت سکوت کردم، چون تصور می‌کردم نهادهای امنیتی به‌زودی متوجه عدم ارتباط کاری ما می‌شوند و او را آزاد می‌کنند. اما دروغ‌های مکرر، عدم پاسخگویی، طولانی شدن بازداشت و قطع تماس‌های برادرم، ظن پرونده‌سازی نیروهای امنیتی علیه برادرم را قوی می‌کند. من بار دیگر تأکید می‌کنم او هیچ ارتباط کاری و اطلاعی از کارهای رسانه‌ای اینجانب ندارد. من از تمام صنف‌های مرتبط با روزنامه‌نگاری و نهادهای حقوق‌بشری تقاضا دارم تا صدای ما باشند و فشارهای نهادهای امنیتی به فعالان رسانه‌ای داخل و خارج از ایران را روایت کنند.

بازداشت و تحت فشار قرار دادن اعضای خانواده روزنامه‎‌نگاران و فعالان رسانه‌ای که خارج از ایران هستند امری مسبوق به سابقه است. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته با تهدید، بازداشت و تحت فشار قرار دادن خانواده و نزدیکان روزنامه‌نگاران تلاش کرده است در فعالیت‌های رسانه‌های آنها اخلال ایجاد کند و مانع از اطلاع‌رسانی آزاد شود.

 آذرماه ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته که به جنبش «زن، زندگی، آزادی» شناخته می‌شود، وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی در راستای اعمال فشار بر رسانه‌های ایرانی خارج از کشور و روزنامه‌نگاران شاغل در آنها، رادیو زمانه و رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد) را تحریم و همه کارکنان آن را ممنوع المعامله کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.