ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب اعتراضات مردم آبدانان ایلام پس از مراسم هفتم دانشجوی جان‌باخته، بامشاد سلیمان‌خانی

بامشاد سلیمان‌خانی بر اثر جراحات وارده بر او جان خود را از دست داد. رئیس کل دادگستری ایلام به روال مرسوم حکومت می‌گوید او «خودکشی» کرده. مردم معترض به این سخنان باور ندارند.

شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ خرداد شهر آبدانان استان ایلام شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود. گروهی از مردم این شهر پس از مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی، دانشجوی آبدانانی به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سر دادند. آن‌ها با این حرکت به مرگ مشکوک بامشاد سلیمان‌خانی اعتراض کردند.

براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای امنیتی به مردم معترض حمله و شماری از آن‌ها را به‌شدت زخمی کردند.

مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی در آبدانان ـ قبل از آغاز درگیری‌ها ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

گفته می‌شود که مأموران از سلاح ساچمه‌زن، گاز اشک‌آور و حتی گلوله‌های جنگی استفاده کرده‌اند و بیش از ۱۰ نفر با گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند.

 با حمله نیروهای امنیتی شعارهای مردم نیز تندتر شد و کل حکومت را نشانه گرفت. این درگیری‌ها تا ساعاتی از شب ادامه یافت و نیروهای امنیتی در میدان اصلی آبدانان و خیابان‌های این شهر مستقر شدند.

روز گذشته شماری زیادی از مغازه‌های آبدانان نیز در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی بسته بودند.

پس از این سرکوب، جمعه ۱۲ خرداد بیانیه‌ای از سوی «کنشگران اهل آبدانان» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن خواهان پایان دادن به اقدامات غیرانسانی نیروهای بسیجی و سپاهی شدند. آن‌ها نوشته‌اند:

قساوت نیروهای سرکوبگر سپاە پاسداران و بسیج بەحدی بود کە حتی مستقیماً بە سوی عابران پیادە نیز شلیک کردە و با خودرو از روی مجروحان رد شدەاند.

آن‌ها با بیان این‌که «بەهیچ‌وجە» خواستار ادامە خشونت نیستند و خواستار «پایان دادن بە این اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی از طرف نیروهای نظامی و امنیتی» هستند، خواسته‌های خود را از جمله چنین عنوان کرده‌اند: تشکیل کمیتە حقیقت‌یاب برای بررسی مرگ مشکوک بامشاد سلیمانخانی و برداشتن تمام فشارهای امنیتی از روی خانوادە او؛ پایان دادن بە فضای رعب و وحشت در شهر، عدم ورود غیرقانونی بە منازل شهروندان و تعقیب جوانان و همچنین آزادی بدون قیدوشرط محمد دانیالی و ناصر رضایی (دو تن از معترضان آبدانان)؛ پایان دادن بە تهدید بە ترور و ربایش فرزندان معترضان در اروپا، ترکیە و اقلیم کردستان؛ برگرداندن نیروهای سرکوبگر بە شهرهای خود و عدم پیگیری قضایی مجروحان؛ پایان دادن به فشارها بر کاسبکان و مغازەدارانی کە اعتصاب عمومی کردند.

بر پایه اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بامشاد سلیمان‌خانی، دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ایلام که گرایش‌های سیاسی داشت روز چهارشنبه سوم خرداد در حالی‌که کتک خورده بود و جای آتش سیگار بر روی دست‌اش بود به خانه می‌آید و ساعاتی بعد به کُما فرومی‌رود. سه روز بعد پزشکان مرگ او را بر اثر جراحات وارده اعلام می‌کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نیروهای امنیتی خانواده سلیمان‌خانی را تهدید کرده بودند که خبر مرگ او را علنی نکنند.

عمران علی‌محمد رئیس کل دادگستری استان ایلام این خبرها را تکذیب کرد و ضمن بیان این‌که نهادهای امنیتی هیچ‌گاه بامشاد سلیمان‌خانی را احضار نکرده بودند، گفت این جوان ۲۱ ساله «بنا برانگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرده که پس از اعزام به مرکز استان نهایتاً در بیمارستان رازی ایلام فوت کرده است».

دانشجوی جان‌باخته بامشاد سلیمان‌خانی ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

این در حالی است که در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» نیروهای امنیتی بارها سناریوی «خودکشی» معترضان را با هدف کتمان کشتار مخالفان تکرار کرده‌اند.

یکی از پزشکان ارتوپد، شکستگی استخوان ترقوه، شکستگی دنده و فرو رفتن در ریه و در ادامه عدم رسیدن اکسیژن به مغز را علت اصلی ورود ایشان به این وضعیت ناپایدار اعلام کردند.

پدر بامشاد

پدر بامشاد: خودکشی نبود

شب ۱۱ خرداد، تابناک ایلام مصاحبه‌ای با پدر بامشاد سلیمان‌خانی منتشر کرد که فرضیه خودکشی او را هر چه بیشتر رد می‌کرد. به گفته پدر بامشاد، او به خاطر بدحالی تنها یک قرص مسکن مصرف کرده بود و پزشک بیمارستان هم علت نارسایی قلبی و ریوی پیش‌آمده برای او را جراحت‌های واردآمده بر بدن‌اش دانسته بود:

در کمال ناباروری یکی از پزشکان ارتوپد، شکستگی استخوان ترقوه، شکستگی دنده و فرو رفتن در ریه و در ادامه عدم رسیدن اکسیژن به مغز را علت اصلی ورود ایشان به این وضعیت ناپایدار اعلام کردند. همه اینها در حالیست که پسر من هیچ سابقه بیماری نداشته و درسال ۱۴۰۱ کلهم چند بار به پزشک مراجعه کرده که آن هم پزشک عمومی برای درمان بیماری‌های عادی همچون سرماخوردگی و یکبار هم برای دندانپزشکی مراجعه کرده بود.

پدر بامشاد همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک ایلام ــ «اینکه دادگاه در بیانیه ای اعلام کرده که علت مرگ خودکشی بوده است چه حرفی دارید؟» ــ صراحتاً این امکان را رد کرد: «تعجب می کنم، امکان خودکشی مردود است، چرا که موضوع خودکشی صرفا به خاطر طرح مصرف قرص ناپروکسن به فرضیه ای در مراکز درمانی تبدیل شد.»

به‌گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیش از ۷۵۰ دانشجو در جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و بسیاری نیز از تحصیل محروم شدند و یا مورد تهدید و آزار قرار گرفته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.