ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زن‌کشی: پدری در ایلام جان دخترش را به‌خاطر درگیری لفظی گرفت و برادری در دیواندره خواهر نوجوانش را کشت

دو زن در ایلام و دیواندره به دست خویشاوندان درجه یک به قتل رسیدند. نام این زنان و نام قاتلانشان اعلام نشده است.

 

خبرگزاری‌های رسمی ایران روز شنبه ۱۳ خرداد/سوم ژوئن از قتل یک دختر جوان در ایلام به‌دست پدرش خبر دادند. پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس استان ایلام به نقل از سردار جمال سلمانی، فرمانده انتظامی این استان نوشت که نیروی انتظامی یک مرد ۶۸ ساله را دستگیر کرده که «به‌دلیل درگیری لفظی» جان دخترش را با ضربات آجر گرفته است.

او افزود: «ماموران انتظامی با حضور در محل با پیکر خون‌آلود و بی‌جان دختری جوان که از ناحیه سر و گردن به شدت دچار جراحت شده بود روبرو شدند که مصدوم توسط عوامل امدادی به بیمارستان اعزام شد ولی به دلیل شدت جراحات وارده و وخامت حال فوت کرد.»

فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: «متهم در تحقیقات انجام شده انگیزه خود را درگیری لفظی و عدم کنترل خشم و اختلاف خانوادگی عنوان کرد».

همزمان منابع محلی در آخکند، یکی از روستاهای تابعه شهرستان دیواندره از مورد دیگری از زن‌کشی خبر دادند. طبق گزارش‌ها یک مرد جوان «که خودش ساکن سنندج بوده، به دلایلی نامعلوم خواهر نوجوانش با ضرب و شتم به قتل رسانده است».

طاهر حسینی، فرماندار دیواندره در گفتگو با خبرگزاری «رکنا» گفت: هنوز اخبار دقیق این حادثه برای ما گزارش نشده است و بعد از بررسیهای لازم، جزئیات دقیق این حادثه را اطلاع رسانی میکنیم. 

منابع محلی از دستگیری این مرد جوان به همراه پدرش بعد از این اتفاق خبر داده‌اند. برخی خبرگزاری‌ها هم به نقل از مقام‌های محلی نوشته‌اند که این قتل «خانوادگی» بوده.

سالانه تعداد نامعلومی از زنان در ایران و در سراسر جهان به‌دست مردان نزدیک، به‌ویژه پدر، برادر، شریک زندگی و شریک زندگی سابقشان کشته می‌شوند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی، صورت می‌گیرد اما نام و تصویر قاتل یا قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود. درصد بالایی از آن‌ها هرگز تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرند و حتی با تشکیل پرونده، دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، پرونده‌های قتل زنان به‌دست مردان نزدیکشان را می‌بندند.

در ایران در هیچ سطحی نقش زن‌ستیزی به‌عنوان محرک خشونت علیه زنان و زن‌کشی به‌رسمیت شناخته نمی‌شود. «اختلافات خانوادگی» و «قتل خانوادگی» عنوان‌هایی هستند که در ادبیات رسمی مقام‌های مسئول و رسانه‌های جمهوری اسلامی برای اشاره به خشونت خانگی علیه زنان و زن‌کشی و قتل‌های ناموسی استفاده می‌شوند.

مجازات‌های سبک و نادیده‌گرفتن نقش زن‌بیزاری در خشونت علیه زنان، به بستری برای افزایش موارد زن‌کشی در ایران بدل شده‌اند.

مجلس شورای اسلامی اخیراً کلیات لایحه‌ موسوم به «ارتقای امنیت زنان» را تصویب کرد. طبق گزارش‌های رسمی این لایحه بر «بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع» متمرکز است و برخی از رسم‌هایی را که به خشونت پایدار علیه زنان منجر می‌شوند جرم‌انگاری کرده است.

گرچه تا اجرا شدن مفاد آن هنوز راه زیادی باقی‌ست، این قوانین می‌تواند شروعی برای تغییر قانون در مسیر مقابله با خشونت علیه زنان باشد. با این‌حال هنوز دیدگاه‌های زن‌ستیزانه موجود در مجلس ممکن است تصویب نهایی و اجرا شدن آن‌ را به تعویق بیندازند. این وقت‌کشی جان زنان بیشتری را خواهد گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.