ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجاب اجباری یک زن کارگر را کُشت

شال زن کارگر ۲۶ ساله‌ای در نیشابور هنگام کار به دستگاه گیر کرد. دستگاه او را به داخل کشید و کُشت. حادثه‎ای که دو سال قبل جان مرضیه طاهریان را گرفته بود، تکرار شد.

در یک کارگاه در شهر نیشابور حجاب اجباری جان یک زن کارگر ۲۶ ساله را گرفت.

علیرضا علیزاده، فرمانده انتظامی نیشابور در باره چگونگی این حادثه مرگبار گفت:

با حضور ماموران در محل مشخص شد خانمی حدودا ۲۶ ساله در حین کار با دستگاه دکل(تزریق پلاستیک) متاسفانه شال او گیر کرده و باعث کشیده شدن خانم به داخل دستگاه و در نهایت باعث مرگ دلخراش وی شده است.

او به جزئیات بیشتری از این حادثه اشاره کرد بدون اینکه در باره نقش مرگبار اجبار به رعایت حجاب در هنگام کار توضیحی بدهد. او بر آنچه که «رعایت اصول ایمنی کار» نامید، تاکید کرد و گفت: «پرونده قضائی تشکیل شده است و با دستور مقام قضایی، تحقیقات تخصصی و کارشناسی در خصوص سایر ابعاد این حادثه تلخ ادامه دارد.»

هویت این زن کارگر و کارگاه محل وقوع حادثه هنوز اعلام نشده است.

این نخستین بار نیست که حجاب اجباری جان زنان کارگر را می‌گیرد. ۱۵ آبان ۱۴۰۰ مرضیه طاهریان، کارگر کارخانه «نساجی کویر سمنان» هم در وضعیتی مشابه، به علت گیر کردن مقنعه در دستگاه رینگ ریسندگی و کشیده شدن سر به داخل دستگاه جانش را از دست داد. طاهریان در زمان مرگ ۲۱ ساله بود.

سازمان پزشکی قانونی ایران شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما تنها ۷۱۱ مرگ بر اثر حوادث کار را تایید کرده است. تفاوت نزدیک به ۱۲۰۰ نفری آمار کارگران فوت شده در گزارش دو نهاد حکومتی یک واقعیت تلخ را آشکار می‌کند: شمار زیادی از کارگران در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار در شرایط کاری سخت و جانفرسا حین انجام کار کشته می‌شوند.

در آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی شمار زنان کارگری که قربانی حادثه کاری شدند، ۳۰ نفر اعلام شده است که با توجه به ثبت نشدن حوادث کاری رخ داده در مشاغل خانگی بدون مزد، کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و کارگران بدون قرارداد و بیمه به دلیل فرار کارفرمایان از تعهدات قانونی نمی‌تواند بیانگر واقعیت باشد.

سهم زنان در اشتغال رسمی به سختی به ۱۵ درصد می‌رسد. آنها در محل کار نیز مجبورند با حجاب اجباری حاضر باشند. پوششی که علاوه بر ایجاد شرایط سخت جسمی در هنگام کار، نرخ حادثه مرگبار را هم بالا می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.