ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن: همه گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است

وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شد که ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نیابد. او موضع دولت بایدن را مبنی بر این‌که ایران تهدیدی جدی برای اسرائیل است، تکرار کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دو‌شنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن در سخنرانی خود در برابر «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) گفت از نظر آمریکا ایران همچنان بزرگترین خطر برای اسرائیل است و تهران اجازه نخواهد یافت به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. بلینکن گفت:

روابط آمریکا و اسرائیل با تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تضمین شده است. این تعهد غیرقابل مذاکره و پایدار است.

بلینکن درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت:

ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با راستی‌آزمایی مؤثر و پایدار است.

با این حال وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود:

اگر ایران مسیر دیپلماسی را رد کند، همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن بارها به صراحت گفته است، همه گزینه‌ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد به شورای حکام آژانس گفت که ایران تنها به «بخشی» از الزامات بازرسی هسته‌ای طبق توافق به‌دست آمده در ۴ مارس (۱۳ اسفند سال گذشته) عمل کرده است. گروسی گفت:

آژانس قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مستمر بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است. به ویژه دوره زمانی پس از ژوئن ۲۰۲۲ که هیچ تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام فعال نبود.

او سپس گفت گزارشی که به هیئت مدیره ارائه کرده است «نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک‌چهارم افزایش یافته است. این شامل ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد می‌شود که نزدیک به نیم تن و همچنین ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.»

عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل

آنتونی بلینکن عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل را برای واشنگتن بسیار مهم خواند و گفت:

ایالات متحده منافع امنیت ملی واقعی در پیشبرد عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی دارد. ما معتقدیم که می‌توانیم و در واقع باید نقشی اساسی در پیشبرد آن ایفا کنیم.

او که ساعاتی پیش از عزیمت به ریاض و جده سخن می‌گفت اعلام کرد که دولت جو بایدن به توافق‌نامه ابراهیم متعهد است؛ ابتکاری که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای متقاعد کردن کشورهای عربی به برقراری روابط رسمی با اسرائیل آغاز شد. ریاض تاکنون از پیوستن به این توافق‌نامه خودداری کرده است، هرچند که آسمان خود را به روی پروازهای تجاری اسرائیل باز کرده و تماس‌های زیادی با اسرائیل داشته است.  بلینکن گفت:

ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه به ایجاد منطقه‌ای باثبات‌تر، امن‌تر و مرفه‌تر و همچنین اسرائیلی امن‌تر کمک خواهد کرد.

او تأکید کرد که دولت بایدن «هیچ توهمی» در مورد عادی‌سازی سریع، کامل و راحت روابط عربستان سعودی و اسرائیل ندارد با این حال به‌گفته او آمریکا همچنان متعهد به کار برای دستیابی به این نتیجه است و سفر این هفته او به جده و ریاض برای تعامل با همتایان سعودی و خلیج فارس است.

انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسرائیل

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به گسترش شهرک‌‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین هشدار داد و گفت چنین اقدامی بر سر راه صلح مانع ایجاد می‌کند.

او گفت حرکت به سمت الحاق کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل یا برهم زدن وضعیت موجود در اماکن مقدس به چشم‌انداز راه‌ حل دو کشور مستقل آسیب می‌زند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.