ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه پاسداران از موشک مافوق صوت «فتاح» رونمایی کرد

به‌گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران برد این موشک یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر است. رسانه‌های جمهوری اسلامی از «وحشت اسرائیل» از موشک جدید سپاه نوشتند.

سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد از موشک هایپرسونیک (مافوق صوت) «فتاح» رونمایی کرد. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسم رونمایی از این موشک سرعت آن را ۱۳ ماخ عنوان کرد و گفت: «موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود.»

حاجی‌زاده افزود: «موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست» و «هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین برد این موشک را یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر اعلام کرد.

حاجی‌زاده با بیان این‌که فعالیت‌های موشکی حکومت از ابتدا تاکنون مورد حمایت و تأیید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا بوده است افزود نام این موشک را خود خامنه‌ای «فتاح» گذاشته است.

او با تأکید بر این‌که فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، افزود: «این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.»

در مراسم رونمایی از این موشک، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و دیگر مقامات بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی حضور داشتند.

۱۹ آبان ماه سال گذشته، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آن‌ها را هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، موشک «فتاح» دارای یک نازل ثانویه متحرک است و از پیشرانه‌های جامد استفاده می‌کند که به آن امکان می‌دهد به سرعت‌های بالا دست یابد و «مانورهای مختلفی در داخل و خارج جو زمین انجام دهد».

جروزالم پست در گزارشی از رونمایی از موشک «فتاح» نوشته است: «در ماه نوامبر، سرلشکر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه مدعی شد که ایران یک موشک مافوق صوت جدید ساخته است که می‌تواند در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد.»

جروزالم پست افزود:

در آن زمان روزنامه صبح صادق ایران در صفحه اول خود تهدیدی را به زبان عبری منتشر کرد که در آن نوشت: \n۴۰۰ ثانیه: سرلشکر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که ایران به فن‌آوری موشک‌های مافوق صوت دست یافته است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی با انتشار تصویری از مطلب امروز جروزالم پست تیتر زدند: «وحشت اسرائیل از موشک جدید سپاه».

رویترز در خبری با بازتاب مراسم رونمایی از این موشک نوشت:

نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیک ایران به تصمیم سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای خارج‌شدن از توافق هسته‌ای تهران موسوم به برجام دامن زد.

العربیه نیز با اشاره به مراسم رونمایی از موشک «فتاح» نوشت: «انتشار رسمی این خبر احتمالاً نگرانی غرب درباره توانمندی‌های موشکی تهران را تشدید خواهد کرد.»

آمریکا و کشورهای غربی بارها نسبت به توسعه برنامه موشکی ایران هشدار داده‌اند.

موشک‌های هایپرسونیک از فن‌آوری‌های نظامی جدید جهان است. به غیر از روسیه، آمریکا و چین در مراحل پیشرفته توسعه موشک‌های هایپرسونیک خود در مسابقه تسلیحاتی مدرن هستند. کره‌ شمالی، استرالیا و هند هم اعلام کرده‌اند که موشک هایپرسونیک ساخته‌اند. فرانسه، آلمان و ژاپن هم گفته‌اند که به‌شدت بر روی توسعه این فن‌آوری نظامی متمرکز هستند.

روسیه در حمله به اوکراین عملاً تبدیل به نخستین کشوری شد که موشک‌های هایپرسونیک را در میدان نبرد مورد استفاده قرار داد. موشک هایپرسونیک هوا پرتاب کینژال مشهورترین سلاح هایپرسونیک روسیه است که بارها به اهدافی در اوکراین شلیک شده است.

چین نیز فن‌آوری بومی هایپرسونیک خود را توسعه داده و در موشک‌هایی چون دی‌اف‌۲۷ به‌کار گرفته است. ارتش چین به‌تازگی در نبردی شبیه‌سازی‌شده این موشک‌ها را علیه شناورهای رزمی آمریکا استفاده کرد.

وب‌سایت «خبرآنلاین» در ایران نوشته است در زمینه موشک‌های هایپرسونیک «روسیه، چین و ایران؛ آمریکا را پشت سر گذاشتند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.