ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با تشدید خشونت‌ها در سودان ده‌ها نفر کشته شدند

دست‌کم ۳۰ نفر در گلوله‌باران یک بازار در سودان کشته شدند. شاهدان می‌گویند که بیشتر قربانیان در شهر اُم‌دورمان کودکان و زنان بودند. تحقیقات جدید در مورد جنایت‌های جنگی در سودان آغاز شده است.

به‌گزارش نشریه گاردین بریتانیا در جریان بمباران بازاری در شهر اُم‌ دُرمان توسط ارتش سودان، دست‌کم ۳۰ نفر کشته شدند. شاهدان عینی گفته‌اند در این حمله که سه‌شنبه ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه صورت گرفت بیشتر قربانیان کودکان و زنان بودند.

منابع پزشکی گفته‌اند که گلوله‌ها در جریان درگیری شدید ارتش سودان با شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) از پایگاه نظامی «کری» متعلق به ارتش شلیک شد.

یک فروشنده سبزیجات گفت افرادی که قصد سرقت محصولات را داشتند در میان قربانیان بودند.

قیمت مواد غذایی در سودان در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است و بسیاری از مردم ساکن اُم‌ دُرمان، خارطوم و بحری درآمدی ندارند.

این سبزی‌فروش گفت: «اکثر قربانیان افرادی بودند که برای غارت بازار آمده بودند. بازار بسیار خطرناک شده است، به‌ویژه در بعد از ظهر. شما به‌راحتی می‌توانید هدف گلوله قرار بگیرید و بمیرید.»

یکی دیگر از فروشندگان سبزیجات گفت تا روز پنج‌شنبه اجساد برخی از قربانیان هنوز بدون پوشش بود و اجساد کودکان تنها با جعبه‌های خالی پوشانده شده بود.

پس از عقب‌نشینی «نیروهای پشتیبانی سریع» از مواضعی که از زمان آغاز درگیری‌ها در دست داشتند، جاده‌های اطراف بازار توسط تک‌تیراندازان ارتش اشغال شده است.

شنبه گذشته در یکی از مرگبارترین حملات هوایی نیز ۳۸ نفر در محله دارالسلام اُم‌دورمان کشته شدند و «نیروهای پشتیبانی سریع» ارتش را مسئول آن دانستند.

روز پنج‌شنبه سازمان ملل اعلام کرد اجساد حدود ۹۰ نفر که گفته می‌شود توسط «نیروهای پشتیبانی سریع» کشته شده‌اند در یک گور دسته‌جمعی در دارفور غربی کشف شده است.

تحقیقات جدید در مورد جنایت‌های جنگی در سودان

تشدید خشونت‌ها در سودان باعث نگرانی شدید شده است. کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، از تحقیقات جدید درباره جنایت‌های جنگی مطرح‌شده در سودان خبر داد.

بر اساس گزارش خان به شورای امنیت سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ، گزارش‌های متعددی از جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در سودان ارسال شده است. او گفت جنایت‌ جنسی در کانون تحقیقات جدید دیوان کیفری بین‌المللی قرار دارد.

از اواسط ماه آوریل، سودان با جنگ قدرت بین نیروهای ارتش به‌رهبری عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» به‌رهبری معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، روبه‌روست. از آن زمان تاکنون کشته‌شدن تقریباً سه هزار نفر ثبت شده است اما تعداد واقعی قربانیان احتمالاً بسیار بیشتر از این‌هاست. به‌گفته سازمان ملل متحد در جریان این جنگ بیش از سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه از سال ۲۰۰۵ درباره جنایت‌ها در منطقه دارفور سودان تحقیق کرده است. در نتیجه این تحقیقات بود که عمر البشیر حاکم سودان که در سال ۲۰۱۹ برکنار شد، به چندین جنایت از جمله نسل‌کشی متهم شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.