ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یافته‌های یک پژوهش: دریاچه ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت قرار دارد

سطح آب و تراز دریاچه ارومیه به کمترین مقدار خود در ۶۰ سال اخیر رسیده است. رئیس سابق ستاد احیای این دریاچه می‌گوید ممکن است تا شهریور ۱۴۰۲ دریاچه خشک شود.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی از کاهش شدید تراز دریاچه ارومیه در خرداد ۱۴۰۲ و کاهش حجم آب آن به پایین‌ترین رقم حکایت دارد.

این پژوهش که در دانشگاه شریف تهران انجام شده است، می‌گوید: «تراز دریاچه ارومیه در ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ کمترین تراز ثبت‌شده در این روز برای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۳ تاکنون بوده است.»

یکی دیگر از نتایج این پژوهش کاهش سطح آب دریاچه است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد: «تا پیش از سال جاری کمترین میزان حجم ثبت شده آب برای خردادماه در دریاچه ارومیه مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده است. ولیکن با توجه به‌شدت افت تراز دریاچه ارومیه در دوسال اخیر، حجم کنونی آب داخل دریاچه ارومیه کمتر از میزان آن در تاریخ مشابه سال ۱۳۹۴ شده است.»

عیسی کلانتری، دبیر پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در پیوند با این موضوع به روزنامه اعتماد گفت: «در دو سال گذشته یعنی روزهایی که دولت جدید سر کار آمده است، ارتفاع دریاچه ۹۷ سانتی‌متر پایین آمده است. دو سال پیش دریاچه ارومیه ۳٬۹۳ میلیارد مترمکعب آب داشت اما الان حجم آب آن به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. علاوه‌براین سطح آب دریاچه دو سال پیش در همین موقع ۳۱۰۰ کیلومتر مربع بوده و الان به۹۲۰ کیلومترمربع رسیده است؛ یعنی با این حساب تا پایان تابستان در دریاچه آبی نخواهد بود و دریاچه احتمالا تبدیل به باتلاق خواهد شد».

خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی میلیون‌ها تن از جمعیت ساکن در شهر و روستاهای اطراف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کلانتری پیامد خشکیدن دریاچه ارومیه را ترسناک توصیف کرد: ««اگر دریاچه خشک شود اولین قربانیان مردم تبریز و حاشیه شرقی دریاچه هستند. کشاورزی از بین خواهد رفت، به اختلاف درجه حرارت تابستان و زمستان ۷ درجه اضافه می‌شود که ژنتیک انسان، حیوان، گیاه و میکروب را دچار تغییر و جهش می‌کند. این جهش یعنی سرطان و ده‌ها بیماری و مساله دیگر.»

پیشتر نیز فعالان محیط زیست در باره پیامدهای انسانی، گیاهی و حیوانی خشکیدن دریاچه ارومیه هشدار داده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.