ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدگاه

پرونده رضا ثقتی: استاندارد دوگانه نظام برای حفظ خودی‌ در مقابل خبررسان مجرم

مقام‌های جمهوری اسلامی خود را مظهر سلامت اخلاقی معرفی می‌کنند اما وقتی مانند «ثقتی» ریاکاری جنسی‌شان افشا می‌شود، تلاش می‌کنند تا حامی «خودی» باشند و خبررسان را مجرم معرفی کنند.

دیدگاه

در گذر سرکوب معترضان جنبش سبز، بازجو به یک بازداشتی همجنسگرا گفته بود که «همه‌چیز را در موردت می‌دانیم» و افزود که «پرونده تو مثل یک قابلمه پر از گُه است که ما نمی‌خواهیم درش را برداریم و بوی گندش همه جا را بگیرد».

اکنون بوی گندکاری مقام‌های جمهوری اسلامی در پرونده رضا ثقتی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان همه جا را گرفته است. این بوی گند از ناتوانی‌شان در درک پیچیدگی‌های روابط جنسی انسان‌ها بلند می‌شود؛ در اینکه نمی‌گذارند در موضوع سکس، گرایش و هویت جنسی و جنسیتی در جامعه آزادانه صحبت شود یا در موردش آگاهی ایجاد شود. این تلاش برای مقابله با آگاهی جنسی و جنسیتی تبدیل به سیاست‌‌شان شده است.

در گستره این بی‌سوادی همه مقام‌های حکومت در یک موضوع توافق داشته‌اند: جایگزین کردن مجرم با قربانی. آنان خود را مثال بارز سلامت اخلاقی و مذهبشان را برنامه موفق زندگی معرفی می‌کنند. در مثال اعتراض‌های جنبش ژینا آن‌ها جای سرکوب‌گر را با قربانی عوض می‌کنند. ژینا (مهسا) امینی در ذهن بیمار آنان «مجرم» و مامور گشت ارشاد «قربانی» است. در این دیدگاه آن‌ها می‌گویند «معترضان» خواسته‌هایی مانند «لختی» دارند و تلویحا می‌گویند اگر جمهوری اسلامی از ایران برود سنگ بر روی سنگ باقی نمی‌ماند و اخلاق دیگر باقی نخواهد ماند. اخلاق اینجا برای آنها دال تهی‌ای است که آن را با انواع قوانین احکام‌محور جنسی و جنسیتی‌شان پر می‌کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

استفاده از کلمه «لواط» در پرونده ثقتی: رابطه رضایتمندانه مشکلی ندارد

رضا ثقتی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان است که از جمله خواستار نظارت گسترده‌تر بر نقض حجاب اجباری بود. ویدئوی رابطه جنسی او را کانالی به نام «رادیو گیلان» در تلگرام منتشر کرد و آن را انجام «لواط‌» نامید. انتخاب کلمات برای هر خبررسانی مهم است؛ وقتی در این کانال تلگرامی از کلمه «لواط» استفاده و برآن تاکید می‌شود، اشاره به یک برداشت عمومی بر پایه سنت و مذهب شیعه دارد.

در این برداشت فردی که «رابطه با همجنس» برقرار می‌کند، البته اگر «مرد» باشد، «لواط‌ کار» خوانده می‌شود. در اسلام با قرائت جمهوری اسلامی، اگر فرد متهم «توبه نکند» و «گناهش را ترک نکند» چند راه جلوی او باز است. او را باید به شیوه‌ای متمایز کشت: دیوار بر رویش خراب کرد، او را به آتش کشید یا از کوه به پایین پرتابش کرد. خواسته‌ای که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به‌دنبالش هستند: آن‌ها می‌خواهند ثقتی اعدام شود تا نظام اسلامی ثابت کند به اصول خود پایبند است.

در واقعیت رابطه «رضایتمندانه دو یا چند فرد عاقل و بالغ» با همدیگر مشکل اخلاقی‌ای ندارد، خواه رابطه با همجنس باشد یا نباشد. اهمیت در «رضایت» افراد برای آمیزش به شیوه‌ای است که صلاح می‌دانند. در استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی ثقتی «قربانی» انتشار «بدون اجازه قاضی» ویدیویی شده که «آبرو برای مومن باقی نگذاشته» است و در این بیان جمهوری اسلامی اصل رابطه مهم نیست، موضوع اصلی حفظ خودی یا به قول خودشان «حفظ نظام» است.

در این ماجرا ثقتی مجرم است، نه برای رابطه با همجنس بلکه او مجرم است چون بخشی از نظام تزویر، ریا و دروغگویی حاکم بر ایران است. البته دیگر امیدی نسبت به تغییر در جمهوری اسلامی وجود ندارد، در این میان اما آنچه نگران‌کننده‌تر است رفتار اپوزیسیونی‌ست که خود بخشی از امید برای تغییراند: آن‌ها در گفتمانشان در رابطه با همجنس و تقلایشان برای مجازات افراد همجنسگرا، همجنسگراهراسی و جرم‌انگاری غالب در نگاه فقهی شیعه را بازتولید می‌کنند و چندان تفاوتی با مقام‌های جمهوری اسلامی ندارند.

همجنسگراهراسی اپوزیسیون: انتخاب اشتباه واژگان در «رادیو گیلان»

سایت دیده‌بان به‌نقل از مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که حتی پیش از انتشار ویدیوی ثقتی، «اطلاعات داشتیم و تذکر داده بودیم». آیا انتشار ویدیوی آمیزش جنسی ثقتی، امتداد جنگ قدرت درون طرفداران «آتش به اختیار» نظام اسلامی است؟ جوابش را نمی‌دانیم.

پیمان بهبودی، سردبیر کانال تلگرامی «رادیو گیلان» که در برلین پایتخت آلمان زندگی می‌کند، می‌گوید اسناد بیشتری از روابط جنسی ثقتی دارد. او در ویدیویی که در هنگام رانندگی در تلگرام منتشر کرد، اشاره به ۱۳ ویدیو می‌کند که تنها بخش‌ کوچکی از آن‌ها منتشر شده است. بهبودی وعده می‌دهد چهره افراد در رابطه با ثقتی را منتشر خواهد کرد و دقایقی بعد «رادیو گیلان» در تلگرام می‌نویسد:

«سردبیری رادیو گیلان، طی ۷۲ ساعت گذشته، با بررسی دقیق فیلم‌ها توانست هفت نفر از این ۹ نفر نقش‌آفرینان فیلم سینمایی (عمار زمان و کون چون تانک) را شناسایی و برای سهولت در انجام امور تحقیقات قضایی تصاویر آنها را منتشر نماید!»

کلام او همجنس‌گراستیز است وقتی با عبارت «کون چون تانک» افراد در عکس را به سخره می‌گیرد؛ یا هنگامی که از کلمه «لواط» به شکل مکرر استفاده می‌شود. با یک وضعیت انگ دانستن رابطه جنسی با همجنس در میان اپوزیسیون طرف هستیم. وضعیتی که باید در میان اپوزیسیون پیشرو تغییر کند و حق افراد برای انتخاب شریک جنسی از همجنس رسمیت یابد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهبودی چند ساعت بعد با «صدای آمریکا» و سپس «۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی فارسی» صحبت می‌کند. او به صدای آمریکا می‌گوید «با هدف روشنگری مردم» این ویدیو را منتشر کرده است و انتشار «بخشی از ۱۳ ویدئو» تصمیم گروهی «رادیو گیلان» است. بهبودی همچنین می‌گوید:

یک ساعت از پخش ویدئو نگذشته بود که اطرافیان ثقتی به ما وصل شدند و گفتند "آماده‌ایم هرگونه مذاکره‌ای با شما داشته باشیم و هر خواسته‌ای داشته باشید انجام دهیم" و "هر مقدار بخواهید بیت‌کوین برایتان می‌فرستیم" به شرط این که "ویدئو را حذف" کنید.

بهبودی درنهایت می‌گوید هفت نفری که تصویرشان منتشر شده، «همگی آنها بازداشت شده و اعتراف کرده‌اند و یکی از آنها می‌خواسته در دستشویی دادگاه خودکشی کند که فهمیده‌اند و مانع شده‌اند».

مانند مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی فارسی، بهبودی می‌گوید ویدیوی منتشر شده در «مهمانسرای وزارت ارشاد»‌ نبوده و در گذر اسباب‌کشی، در خانه سابق ثقتی و ۱۰ روز پس از خاکسپاری هوشنگ ابتهاج ضبط شده است. بهبودی همچنین می‌گوید فردی که «در فیلم هنرنمایی می‌کند»، فیلم منتشر شده را در اختیارش قرار داده است.

بهبودی می‌گوید این فرد قصد خودکشی داشته اما منصرف شده و به‌جایش این ویدیو را به «رادیو گیلان» داده تا منتشر کنند. این فرد بسیجی‌ای است که برای پارتی‌بازی برای سربازی به ثقتی معرفی می‌شود. ادعا می‌شود ثقتی به او کمک می‌کند تا در پایگاه‌های مقاومت بسیج در رشت بتواند خدمت کند. به همین بهانه او را «مدیون» خود می‌کند و درنهایت راه را برای رابطه جنسی باز می‌کند.

یا آنگونه که بهبودی به صدای آمریکا از قول این فرد گفت: «سال‌ها با ثقتی ارتباط نامشروع داشتم و دیگر خسته شدم».

استاندارد دوگانه: خودی «قربانی» در مقابل شهروند خبرنگار «مجرم»

اگر گفته‌های بهبودی به رسانه‌های فارسی حقیقت داشته باشد، بوی گند از سوءاستفاده از جایگاه قدرت ثقتی به‌نیت آزار جنسی بلند است. کانال تلگرامی «رادیو گیلان» هم همراه این موج گند جمهوری اسلامی به انتشار اسناد دیگری مشغول است.

رادیو گیلان ویدیویی منتسب به آمیزش جنسی یک قاری قرآن نظام اسلامی، سید شهاب الدین سید موسوی پخش می‌کند. این کانال در ادبیاتی «زن‌ستیز» در این پست می‌نویسد «این خانومه هم که پیششه یه زن شوهر داره.» و ادامه می‌دهد: «کار هر شبش تجاوز به نوامیس مردمه. همه رو هم با ارعاب و تهدید مجبور می‌کنه. بله عزیزان، ایشون قاری قرآن بیت خامنه‌ای هم بوده».

در پستی دیگر رادیو گیلان خودارضایی منتسب به ممد گلنار، قاری قرآن و محمد صفری، عضو شورای شهر انزلی را منتشر می‌کند. مشت نمونه خروار استاندارهای دوگانه افرادی که متشرع هستند، تبلیغ شریعت و احکام آن می‌کنند ولی همان احکام را خود رعایت نمی‌کنند و بر اساس این رعایت نکردن به زبان مذهبی اهل «مفسده» هستند. اما موضوع تنها درگیری با خدا و قانون خدا نیست. آنها به واسطه اجرای این شرع در زندگی شخصی و اجتماعی، وصل به مسندهای قدرت و ثروت در جمهوری اسلامی می‌شوند و در بخشی از این مسندهای سیاسی ادعا می‌کنند با «مفسده‌» می‌جنگند اما در واقعیت خود به آن اوج می‌دهند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس می‌گوید که در جلسه شورای عالی امنیت ملی هم در مورد پرونده ثقتی صحبت شده اما تاکید می‌کند که «تشهیر این موضوع در صورت اثبات نیازمند حکم قاضی است». تشهیر یعنی رسواسازی مجرم در اسلام یا در مثال ثقتی، پخش ویدیوی فیلم است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یا آن‌گونه که مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس در جلسه عمومی می‌گوید: «جرم کسانی که ویدیوی فحشای مدیرکل ارشاد گیلان را منتشر کرده‌اند بیشتر از فحشاکنندگان است». فحشاکنندگان از کاربران شبکه‌های اجتماعی تا مقام‌های جمهوری اسلامی را به یاد سعید طوسی هم می‌اندازد. قاری قرآن محبوب علی خامنه‌ای که توسط شاگردان کلاس‌های قرآن‌خوانی‌اش به تجاوز و آزار جنسی متهم شد.

بهرام پارسانی، نماینده مجلس در توییتر در همین زمینه می‌نویسد:  

پرونده سعید طوسی در کمیسیون اصل نود موجود است. اگر این پرونده با وجود چند شاکی خصوصی برخلاف قانون، شرع و شرافت بایگانی نمی‌شد و متهم طبق قانون مجازات می شد اکنون شاهد ظهور ثقتی‌ها نبودیم. گشت ارشاد برازنده ی این افراد است.

پرونده طوسی به نتیجه‌ای نرسید و مسکوت باقی ماند. به جز ثقتی، پرونده دیگری هم برای مداحان نظام اسلامی باز است. پرونده تجاوز جنسی علیه ابوذر روحی، خواننده و خالق ترانه «سلام فرمانده». پدران سه کودک بسیجی در استان گیلان می‌گویند که او به این دانش‌آموزان پایگاه مقاومت انصار لنگرود تجاوز کرده است. در پرونده این دو سندی مانند ویدیو وجود ندارد یا اگر دارد پخش عمومی نشده است.

در پرونده ثقتی فعلا مقام‌های جمهوری اسلامی به سراغ خانواده بهبودی رفته‌اند و خانه خواهر او را در رشت بازرسی کردند و برای چندین ساعت‌، خواهر و خواهرزاده‌های او را بازداشت کردند. بیانیه وزارت ارشاد در اعلام خبر برکناری ثقتی می‌گوید «شائبه فساد را هم برنمی‌تابیم». اما فساد از نگاه آنان پخش ویدیوی ثقتی در فضای مجازی است نه آن ریا، آزار و سوءاستفاده از قدرتی که ثقتی به آن متهم است. واکنش جمهوری اسلامی می‌تواند این مرتبه متفاوت باشد اما قربانی آنان افرادی خواهند بود که از ثقتی آزار جنسی دیده‌اند، البته اگر ادعاها در مورد رضایتمندانه نبودن روابط صحت داشته باشد.

نتیجه پرونده‌های فسادهای اخلاقی مقام‌های جمهوری اسلامی هرچه باشد، جای نبود دانش کافی در سطح جامعه و قانون در موضوع سکس، هویت و گرایش جنسی را پر نخواهد کرد. جمهوری اسلامی به صورت سیستمی برنامه‌های آگاهی‌رسانی در مورد وضعیت پیچیدگی روابط جنسی در جوامع ایران را تهدید و تحدید می‌کند. جامعه ایران مانند هر موضوع دیگر زندگی‌شان در راه یادگیری و ایجاد آگاهی جنسی و جنسیتی تنها مانده است. جامعه باید این خلاء را بدون سرمایه‌گذاری دولتی و حکومتی پر کنند. خود را آموزش دهند، یاد بگیرند و به بقیه بیاموزند. در این مورد خیری از جمهوری اسلامی نخواهد رسید و شر هم خواهد رساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    به نظر من نگارنده موضوع را از دیدگاه روانشناسی صرف بررسی کرده بدون در نظر گرفتن پس زمینه‌هایی که این واقعه در آن اتفاق افتاده نویسنده توضیح نداده که چگونه در این برهه زمانی خاص یعنی سالگرد انقلاب ژینا یکباره موضوعی این چنین سرگرم کننده با تمام ادله و بینه مطرح می‌شودموضوعی که با استقبال داغ تمام رسانه‌های داخل و خارج وهمین رادیو زمانه خودمان و تمامی مقامات جمهوری اسلامی از روسای سه قوه گرفته تا بسیجی‌ها بر علیه یا له آن موضع گرفته‌اند به البته جز خود حضرت آقا که شرط رفاقت را به جا آورده و با سکوت خود اعلام رضایت کرده! سابقه ۴۵ سال حکومت ننگین اسلامی نشان داده هر بار در بحران سخت فرو می‌رود با به راه انداختن جنجالی سعی در انحراف اذهان عمومی دارد از بن‌بست در انتخابات تا قیمت دلار و مرغ خوب بود نویسنده محترم حداقل به عنوان یک احتمال اشاره‌ای هم به سالگرد انقلاب ژینا و توسل به این نمایش های پشت پرده و زیر پتو برای رهایی ازاین واقعه بزرگ می‌کرد ناگفته نماند من خود نیز جوگیر شده در پاسخ نایب رئیس مجلس که گفته بود حکومت نباید عجولانه عمل می‌کرد گفتم چطور عجولانه ؟اجازه دادندحاج آقا شلوارشوبالا کشید بعد گرفتندش و یا خوب بود مثل رئیس اداره سلامت گیلان چند سال پیش وقتی با منشیش روی کار گرفتند آنچنان بهش حمله کردند که بیچاره لخت مادرزاد در ملأ عام زد توی خیابون حاجی این با عجله بود یا اون من فکر می‌کنم اگر دقیق به مقاله نگارنده بنگریم هاله‌ای از دیدگاه جمهوری اسلامی در آن پیداست