ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی

این اولین‌بار نیست که خانواده‌های دادخواه در ایران به دلیل دادخواهی بازداشت و زندانی می‌شوند. در طی یک سال گذشته فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان بی‌وقفه ادامه داشته است، اما در روزهای گذشته با نزدیک شدن به سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی، موج تازه‌ای از سرکوب این خانواده‌ها آغاز شده است.

هم‌زمان با نزدیک شدن به ۲۵ شهریور، نخستین سالگرد کشته شدن ژینا (مهسا) امینی به دست گشت ارشاد جمهوری اسلامی و آغاز اعتراض‌های سراسری، فشارها بر خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان از جانب نیروهای امنیتی و سیستم قضایی جمهوری اسلامی افزایش یافته و تعدادی از آنها در روزهای گذشته بازداشت شدند.

آغاز دور جدید سرکوب خانواده‌های دادخواه در تیر

تهدید، احضار، بازداشت، صدور احکام سنگین و زندانی کردن تنها بخشی از آزار و اذیت نظام‌مند خانواده‌های دادخواه در ماه‌های گذشته است.

در یک سال گذشته برخی خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی با فعالیت‌هایی از جمله برگزاری مراسم و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند یاد و خاطره عضو کشته شده خانواده خود را زنده نگه دارند.

همین فعالیت‌ها باعث شده نیروهای امنیتی بارها آنها را تحت بازجویی و بازداشت قرار دهند. 

دور جدید بازداشت و برخورد با این خانواده‌ها اما از اوخر تیرماه و با بازداشت زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو در تهران آغاز شد. زهرا سعیدیان‌جو که پیش‌تر از محل کارش به دلیل فشارهای امنیتی اخراج شده بود، پس از بازداشت ابتدا به زندان اوین و سپس اهواز منتقل شد.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق در ایران(هرانا)، زهرا سعیدیان‌جو یک ماه پس از بازداشت توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود.

میلاد سعیدیان‌جو، ۲۶ساله، در جریان اعتراضات ۲۵ آبان سال گذشته در شهر ایذه بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

بازداشت‌های گسترده در مرداد

با رسیدن به هفته آخر مرداد و نزدیک‌شدن به سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، ماموران امنیتی چندتن از اعضای خانواده‌های دادخواه را بازداشت کردند.

خبرگزاری حال‌وش گزارش داد سه‌شنبه ۳۱ مرداد، فرامرز آبیل (براهویی)، نوجوان ۱۵ ساله و برادر اسماعیل آبیل (براهویی)، یکی از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان به دست نیروهای امنیتی در تربت حیدریه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اسماعیل آبیل (براهویی) ۲۳ ساله در جریان وقایع هشتم مهر ۱۴۰۱ در مصلی زاهدان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

زمانه از طریق منابع خود مطلع شد که مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال گذشته در ساری، چند روز قبل از برگزاری مراسم تولد فرزند کشته‌شده‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

این مادر دادخواه همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

برخی خانواده‌های دادخواه از جمله سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در کرمانشاه، از بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی یکی از معترضان اعدام‌شده خبر دادند.

بنا بر این گزارش‌ها ماشاالله کرمی سه‌شنبه ۳۱ مردادماه توسط مأموران امنیتی در خانه‌اش بازداشت شد. در جریان این بازداشت ماموران امنیتی لپ‌تاپ و تلفن همراه تمامی اعضای خانواده کرمی را با خوده برده‌اند.

گفته می‌شود امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی نیز بازداشت شده است.

محمدمهدی کرمی به همراه محمد حسینی، ۱۷ دی سال گذشته به اتهام مشارکت در کشتن روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج، اعدام شدند.

هرانا گزارش داده‌ که کوروش وزیری و نسرین علیزاده همسر و خواهر شیرین علیزاده نیز در روزهای اخیر بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی روز چهارشنبه یکم شهریور، نسرین علیزاده را در چالوس بازداشت کردند. در تاریخ ۲۶ مرداد نیز کوروش وزیری، همسر شیرین علیزاده در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان دستگرد این شهر منتقل شد.

شیرین علیزاده، شهروند اهل اصفهان در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در سلمان‌شهر، در حال تصویربرداری از اعتراضات، از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی، یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراض‌های ۱۴۰۱ در شهر سقز، روز ۳۱ مرداد بازداشت و البته یک روز بعد با قرار تامین آزاد شد. 

گزارش‌های تایید نشده‌ای هم از بازداشت حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، نوجوان ۱۵ ساله کشته شده در پیرانشهر منتشر شد.

هرانا گزارش داده نیروهای امنیتی خانواده درافتاده را تهدید کرده‌اند که در سالگرد اعتراض‌های سراسری از شرکت در مراسم‌ها و فعالیت در فضای مجازی خودداری کنند.

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، در تاریخ ۲۸ مرداد نیز مادر ابوالفضل مهدی‌پور، در روز تولد فرزندش به مدت چند ساعت بازداشت شد.

ابوالفضل مهدی‌پور ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در بابل کشته شد.

خواهر مهران بصیر توانا هم پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در فومن بازداشت شد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشته مهسا بصیر توانا هنگام خروج از بیمارستانی که مادرش به‌دلیل سکته مغزی در آن بستری بود بازداشت شده است.

مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا نیز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در فومن بازداشت شد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده مهسا بصیر توانا هنگام خروج از بیمارستانی که مادرش به‌دلیل سکته مغزی در آن بستری بود بازداشت شده است.

مهران بصیر توانا، جوان ۲۹ ساله اهل فومن در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با اصابت گلوله مستقیم ماموران کشته شد.

هرانا همچنین گزارش داده در تاریخ ۲۴ مرداد پدر مهرشاد شهیدی توسط نهادهای امنیتی احضار و تهدید شده است.

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی آشپز و دانشجوی ۱۸ ساله، ۵ آبان ۱۴۰۱ بر اثر ضربات متعدد باتوم به سرش در‌ اراک کشته شد.

همچنین بنا بر گزارش هرانا چهارشنبه یکم شهریور، منزل لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در تهران، توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی او از جمله تلفن همراهش ضبط شد. لیلا مهدوی هم‌زمان به دادسرای اوین احضار شده و باید روز شنبه چهارم شهریورماه، به این مرجع قضایی مراجعه کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.