ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازتاب جهانی وضعیت بحرانی آرمیتا گراوند: امکان تکرار فاجعه ژینا (مهسا) امینی

بستری شدن آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله‌ای که پس از بی‌هوش شدن در مترو، اکنون در تهران در بیمارستان فجر با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند، در رسانه‌های جهان بازتاب داشته است. همچنین برخی از مقامات سیاسی درباره این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به اینکه فیلم‌های این حادثه نشان می‌دهد که این دختر توسط دختران دیگر در ایستگاه مترو از قطار خارج شده و روی سکو قرار می‌گیرد و در آنجا بی‌هوش می‌ماند، به تردیدهای افکار عمومی و امکان تکرار فاجعه ژینا (مهسا) امینی پرداخته است.

در گزارش گاردین آمده که هرچند رسانه‌های دولتی که فیلم ویرایش شده را منتشر کردند، ادعا کردند این دختر پس از افت فشار خون بی‌هوش شده و باعث شده او به کنار واگن قطار برخورد کند، تصاویر منتشر شده نشان نمی‌دهند چه اتفاقی در داخل قطار افتاده است. همچنین ویدیوی با کیفیت پایین به وضوح نشان نمی‌دهد که او چه نوع پوششی بر سر داشته است.

این رسانه با اشاره به انتشار فیلم مصاحبه والدین این دختر در فارس، خبرگزاری رسمی حکومت، که در آن می‌گویند او مورد حمله قرار نگرفته، اشاره کرده که مقامات ایرانی در گذشته مصاحبه‌های اجباری با اعضای خانواده افراد دیگر از جمله ژینا (مهسا) امینی را منتشر کرده‌اند که منجر به این اتهام در فضای مجازی شده که والدین آرمیتا مجبور به صحبت کردن شده‌اند.

بازداشت مریم لطفی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق که با مراجعه به بیمارستان قصد داشت این ماجرا را پوشش دهد و محدودیت دسترسی به بیمارستان از آن زمان توسط پلیس، از نکات دیگری است که این گزارش به آن پرداخته است.

این گزارش می‌گوید در شبکه‌های اجتماعی این ادعا مطرح است که تاریخ در حال تکرار است و مقامات ایرانی درگیر یک داستان ساختگی هستند.

گزارش‌های مشابهی در سایر رسانه‌های خارجی منتشر شده از جمله رسانه انگلیسی تلگراف که به نقل از سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشته آرمیتا در حمله فیزیکی شدید مأموران گشت ارشاد در متروی تهران به شدت آسیب دیده است.

این رسانه نوشته احساسات مردم ایران در پی این حادثه جریحه‌دار شده و این حادثه مشابه اتفاق سال گذشته درباره ژینا (مهسا) امینی است .

ای‌بی‌سی‌نیوز، بیلد، اشپیگل و ان‌تی‌وی رسانه‌های دیگری هستند که به این موضوع پرداخته‌اند.

واکنش‌ مقامات بین‌المللی

وضعیت بحرانی آرمیتا گراوند واکنش مقامات سیاسی جهان را هم برانگیخته است. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک بار دیگر زن جوانی در ایران برای زنده ماندن می‌جنگد؛ تنها به این دلیل که در مترو موهایش بیرون بود. این غیرقابل تحمل است.»

او در ادامه با اشاره به مصاحبه اجباری پدر و مادر آرمیتا نوشت: «آن‌ها نباید جلوی دوربین حرف بزنند بلکه حق‌شان این است که بر بالین دخترشان باشند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا هم در پست شبکه اجتماعی ایکس نوشته: «روزنامه‌نگار دیگری به خاطر گزارش این موضوع تهدید شد. یکی دیگر از اعضای خانواده به دلیل صحبت کردن زندانی شده. چقدر زمان نیاز است تا جوزپ بورل در سیاست اتحادیه اروپا درباره ایران تجدیدنظر کند؟»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در میان سازمان‌های حقوق بشری، سازمان حقوق بشر ایران خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره این دختر نوجوان شد.

در اطلاعیه این سازمان آمده از آن‌جا که جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در پنهان‌کاری جنایت مأمورانش دارد، آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره این ماجرا ضروری است.

این سازمان حقوق بشری از جامعه جهانی خواسته تا جمهوری اسلامی را برای پذیرش هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل تحت فشار بگذارند.

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه آرمیتا گراوند متولد بهمن‌ماه ۱۳۸۵ است. پیش‌تر منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که صبح یکشنبه در مترو شهدای تهران «بی‌هوش» و به بیمارستان فجر نیروی هوایی منتقل شده بود، همچنان در «کُما» به سر می‌برد.

به گفته یک منبع آگاه فضای بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بیمارستان فجر تهران به شدت امنیتی است و شمار زیادی «نیروی امنیتی تمام وقت آنجا» حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سلامت آرمیتا از همه چیز دیگه در این زمینه مهم تر هست

    درود من نمیدانم واقعا چرا آرمیتا عریز کارش به بیمارستان کشیده وواقعا نمیدانم که کسی او را کتک زده یا کسی رفتاری یا کاری کرده که باعث شده کار او به بیمارستان برسد من واقعا نمیدانم چگونه اینجوری شده است؟ البته احتمال بسیار بالا میدهم که روایاتی که میگه افرادی باعث این موضوع شدند درست باشد ولی میبنم برخی افراد میگن نگرانیم ایشون بیهوش بیاد وبگه کسی باعث این کار نشده درصورتی که به نظر من این ترس ونگرانی بی مورد ونابه جا واشتباه هست چون اکثر افراد میدونن اگر افرادی باعث بیهوش شدن او شده باشند نمیگذارن که او بعد از بهوش اومدن واقعیت رو بگوید اما جان وسلامت یک انسان از تمام این مسائل مهم تر هست وحق حیات بالاترین حق هست ومن از خداوند یکتا میخواهم به این دختر گرامی آرمیتا عزیز طول عمر وسلامتی واخلاق نیکو عطا کند واقعا خداوند یکتا بهش رحم کند