ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز بیست‌ودوم جنگ اسرائیل و غزه: حمله‌های همه‌جانبه اسرائیل در پی قطع ارتباط غزه با جهان همچنان ادامه دارد

نیروهای پیاده‌نظام، زرهی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل با حمایت آتش هوایی در حال حمله به شمال نوار غزه و شهر رفح در جنوب این منطقه هستند. ارتباط ‌سازمان‌های بین‌المللی با کارکنانشان در نوار غزه قطع شده است.

هانی محمود، خبرنگار الجزیره از خان یونس، شب گذشته را «دشوارترین و خونبارترین» شب مردم غزه از آغاز جنگ خواند.

همه چیز وقتی شروع شد که سخنگوی ارتش اسرائیل جمعه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان نقشه‌ای منتشر کرد و مدعی شد بیمارستان الشفا در غزه دفتر مرکزی رهبری حماس است. حماس این ادعا را تکذیب کرد اما چند ساعت بعد ارتباط غزه با دنیا قطع شد.

حوالی ساعت هفت صبح به وقت محلی، ارتش اسرائیل حمله‌ای گسترده از دریا و زمین را آغاز کرد که تمرکزش بر بخش شمالی نوار غزه و حوالی بیمارستان الشفا بود.

گزارش‌هایی که قطره‌چکانی از غزه می‌رسد حاکی از کشته‌شدن صدها نفرند. دسترسی آمبولانس‌ها و دیگر خدمات اضطراری به مناطق شمالی غزه بسته شده است.

حملات اسرائیل با تمرکز بر نوار غزه با شدت جریان دارد و احتمال گشوده‌شدن جبهۀ دوم جنگ نیز همچنان بالاست.

جبهۀ غزه

دنیل هگری، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح شنبه ۲۸ اکتبر / ۶ آبان اعلام کرد که «نیروهای اسرائیل هنوز در میدان‌اند و جنگ ادامه دارد.»

هگری همچنین ادعا کرد که اسرائیل قرار است اجازۀ ورود غذا، آب و دارو به غزه را بدهد. این ادعا در صورت تحقق به معنای توقف بمباران دست‌کم در نواحی مرزی غزه با مصر خواهد بود.

همچنین نیر دینار، دیگر مقام ارتش اسرائیل گفته است که «نیروهای پیاده‌نظام، زرهی، مهندسی و توپخانه‌ای، با پشتیبانی آتش هوایی، در حال انجام عملیات هستند.»

الجزیره همچنین به نقل از سفیر فرانسه در اسرائیل نوشته که به او در جلسه‌ای خصوصی گفته‌اند که اسرائیل در حال آماده‌شدن برای «فاز دوم» جنگ است. با این‌حال، مشخص نیست که آیا معنای «فاز دوم» آغاز تجاوز زمینی به غزه باشد یا چیز دیگر.

در عین حال، صفحۀ رسمی ارتش اسرائیل در ایکس (توییتر سابق) فیلمی از چند تانک منتشر کرده و مدعی شده که این تانک‎ها در حال انجام عملیات درون خاک غزه‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش الجزیره، اسرائیل همزمان با بمباران نواحی شمالی نوار غزه، مشغول شلیک توپخانه‌ای به شرق رفح در جنوب نوار غزه است. استمرار بمباران رفح در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل وعدۀ اجازۀ ورود اقلام کمکی را داده بود؛ این اقلام باید از گذرگاه رفح وارد شوند.

در مقابل، رسانه‌های اسرائیل از بلند شدن آژیر موشک در جنوب اسرائیل خبر دادند. هیچ گزارشی از تلفات احتمالی وجود ندارد.

سازمان دفاع مدنی غزه اعلام کرد که در جریان حملات دیشب تا امروز صدها ساختمان و خانه به طور کامل تخریب شده و هزاران خانۀ دیگر نیز به شدت آسیب دیده‌اند. به گفتۀ سخنگوی این سازمان بمباران دیشب چشم‌انداز شمال نوار غزه را به کلّی تغییر داده است.

بمباران اماکن غیرنظامی امروز صبح هم ادامه داشته است. تصاویری که الجزیره منتشر کرده نشان می‌دهد حوالی بیمارستان الاندونسی هدف حملات موشکی قرار گرفته و بدن‌های کشته‌شدگان روی زمین گسترده است.

جبهۀ کرانۀ باختری

هم‌زمان خشونت اشغالگران در کرانۀ باختری نیز جریان دارد. اسرائیل هفت نفر از جمله یک کودک را در اردوگاه پناهجویان الجلزون در کرانۀ باختری دستگیر کرده است. 

نیروهای اسرائیلی همچنین در رام‌الله یک خانۀ دوطبقه را به این بهانه که جواز ساخت نداشته تخریب کردند. این خانه به یکی از فعالان سیاسی سالخوردۀ سازمان حماس تعلق داشته است.

همچنین در شهر الساویه در جنوب نابلس در کرانۀ باختری اشغالی، یک شهرک‌نشین اسرائیلی با شلیک گلوله، یک فلسطینی به نام بلال محمد صالح، چهل ساله را به قتل رساند.

در روزهای گذشته ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که وزیر امنیت ملّی اسرائیل، ایتمار بن‌گویر که یک صهیونیست افراطی است را در حال توزیع سلاح میان شهرک‌نشینان نشان می‌داد.

جبهۀ لبنان

با شدت گرفتن جنگ در غزه، نگرانی‌ها از گشوده شدن جبهه دوم جنگ در مرز لبنان و اسرائیل افزایش یافته است.

ارتش اسرائیل صبح امروز همچنین از خنثی‌کردن یک حملۀ موشکی زمین به هوا از طرف لبنان خبر داد. این حمله یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی را هدف گرفته بود.

در بیانیۀ ارتش آمده که «در پاسخ، ارتش اسرائیل به مبدأ حملۀ موشکی حمله می‌کند.»

کمی پس از این خبر، ارتش اسرائیل در توییتی اعلام کرد که پهپادهایش به «یک هستۀ تروریستی» در داخل خاک لبنان حمله کرده‌اند.  

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت ملل متحد، در نتیجۀ تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان تاکنون حدود ۲۹هزار نفر در جنوب لبنان از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا نیز از شهروندانش خواسته به دلیل «غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت» لبنان را ترک کنند. سفارت آمریکا در بیروت در پیامی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «وزارت خارجه به شهروندان آمریکایی پیشنهاد می‌کند که همین حالا، تا وقتی پروازهای تجاری در دسترس باقی مانده‌اند، به دلیل وضعیت امنیتی غیرقابل پیش‌بینی لبنان را ترک کنند.» این سفارتخانه هشدار داد که «تضمینی وجود ندارد» آمریکا بتواند در بحران شهروندانش را از بیروت تخلیه کند.

آتش‌بس: خواستی همگانی که شنیده نمی‌شود

 شب گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع قعطنامه‌ای «غیرالزام‌آور» را تصویب کرد که خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» بود. ۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و اتریش به این قطعنامه رأی مخالف دادند.

نخست‌وزیر قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی در گفتگویی تلفنی با وزیر خارجۀ بریتانیا، جیمز کلورلی دربارۀ اوضاع جنگ اسرائیل و غزه گفتگو کردند. نخست‌وزیر قطر «مجازات جمعی» مردم غزه را محکوم کرد و خواستار گشایش فوری راه کمک‌های بشردوستانه شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از اسرائیل خواست «فوراً از این وضعیت جنون بیرون بیاید و حملاتش را متوقف کند.»

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» نیز بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری شد. صفحۀ این سازمان در ایکس نوشت: «از غیرنظامیان باید حفاظت شود. جنگ هیچ برنده‌تای ندارد. آسیب‌پذیرترین‌ها هزینۀ سنگینی می‌دهند.

تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیر «سازمان بهداشت جهانی» نیز گفت این سازمان موفق نشده با کارکنان خود در غزه تماس بگیرد. او همچنین افزود: «تخلیۀ بیماران از محل و یافتن سرپناهی ایمن در این شرایط ممکن نیست. قطع برق و ارتباطات دسترسی آمبولانس‌ها به مجروحان را ناممکن کرده است.»

سیندی مک‌کین، مدیر «برنامۀ جهانی غذا» نیز هشدار داد که وضعیت در غزه به «نقطۀ فوق بحرانی» رسیده است. او افزود: «سکوت گوش‌خراشی حاکم است. انسانیت باید فایق شود.» مک‌کین نیز مانند دیگر مقام‌های ملل متحد اعلام کرد که ارتباطشان با کارکنان این برنامه در داخل نوار غزه قطع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسننشار

    چی میگی گروه تروریستی تروریست اونه که بمب بر سر مردم میریزه اینقدر هم نگو اسرائیل تو غزه پیشروی کرده چندتا مزرعه گرفتن که این همه هارت و پورت نداره اگه نزدیک شهرها بشند همین مردم* سربازان اسرائیلی رو می می‌جویند