ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله ادبی؛ هفتاد و یکمین زادروز اورنگ خضرایی، از شاعران جنگ اصفهان

خضرایی در شعرش اهل اندیشه بود در حال و هوای دلدادگی‌هایی نه چندان پایدار در روزگار ما. شعر «سوار سبز» در بیان گذر زمان از شعرهای به‌یادماندنی اوست.

اورنگ خضرایی به نسلی از معلمان تبعیدی و شهرستانی تعلق دارد که ادبیات را با تدریس در روستاها و شهرهای دورافتاده آغاز کردند: نویسندگان و شاعرانی مثل، صمد بهرنگی، علی اشرف درویشیان، محمد کلباسی، محمد حقوقی و هوشنگ گلشیری.

محمدعلی سپانلو درباره شعرهای خضرایی گفته: اورنگ خضرایی یکی از شاعران نسل پیشین است که کم‌تر شناخته شد. آثار مفصلی ندارد و در کارهایی که از او باقی مانده، جنبه‌های ابداعی و یک تخیل جذاب به چشم می‌خورد. او در واقع شاعر طبیعت بود، اما نه یک طبیعت بی‌زمان؛ بلکه طبیعت مربوط به زندگی امروز.
اما آنچه که سپانلو درباره خضرایی می‌گوید، فقط مختصات بخشی از شعر او در دوره‌ای معین را مشخص می‌کند. خضرایی در آذر ۱۳۷۷، در اوج قتل‌های زنجیره‌ای در صدمین شماره نشریه کلک شعر خطابه در تدفین شاعران را منتشر کرد. او سروده بود: مقدر شاعران/بالیدنِ بر خاک است/تاریخ را بگذارید ورق بخورد
اورنگ خضرایی از اعضای کانون نویسندگان ایران بود و در شب‌های شعر انستیتو گوته در سرآغاز بهار آزادی هم شعرخوانی کرد. او همچنین از بنیان‌گذاران جُنگ اصفهان بود.

خضرایی در شعرش اهل اندیشه بود در حال و هوای دلدادگی‌هایی نه چندان پایدار در روزگار ما. شعر «سوار سبز» در بیان گذر زمان از شعرهای به‌یادماندنی اوست.
اول تیرماه مصادف است با زادروز اورنگ خضرایی، از شاعرانِ جُنگ اصفهان و از اعضای کانون نویسندگان ایران. مجله ادبی زمانه به این مناسبت به خضرایی اختصاص دارد. برای آشنایی با شعر این شاعر و فعالیت‌های فرهنگی‌اش از شما دعوت می‌کنیم مجله ادبی زمانه را بشنوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.