ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل خواستار اعلام آتش‌بس برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه شدند

چندین گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای با این هشدار خواهان آتش‌بس فوری شدند:‌ «ما بر این باوریم که مردم فلسطین با خطر عظیم نسل‌کشی رویارو هستند. زمان برای اقدام همین حالاست. متحدان اسرائیل هم مسئول هستند.»

کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند که زمان برای جلوگیری از نسل‌کشی و فاجعه‌ی انسانی در غزه رو به اتمام است.

بنا به گزارشی که در وبسایت دفتر حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است، کارشناسان سازمان ملل پنجشنبه دوم نوامبر / ۱۱ آبان در بیانیه‌ای مشترک نوشتند:

ما بر این باوریم که مردم فلسطین با خطر عظیم نسل‌کشی رویارو هستند. زمان برای اقدام همین حالاست. متحدان اسرائیل هم مسئول هستند و باید همین حالا برای متوقف کردن مسیر فاجعه‌بارش دست به اقدام بزنند.

پدرو اروچو آجودو، گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره آب آشامیدنی سالم و پساب‌زدایی، مایکل فخری، گزارشگر ویژه حق غذا، تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه حق همگان به بهره‌مندی از بالاترین استاندارد قابل دسترسی سلامت جسمی و روانی، پائولا گاویریا بیتانکور، گزارشگر ویژه حقوق بشر اشخاص آواره‌ی داخلی، ایرنه خان، گزارشگر ویژه ترویج و حفاظت از حق آزادی بیان و عقیده، فراچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از ۱۹۶۷ به این سو، و بالاخره آشوینی کا. پ. گزارشگر ویژه درباره شکل‌های معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، دگرستیزی و دیگر نارواداری‌های مربوطه امضاکنندگان این بیانیه هشدارآمیز هستند.

این گزارشگران ویژه درباره حمله‌های هوایی اسرائیل نیز چنین گفتند:

حمله‌ی هوایی اسرائیل به مجتمعی مسکونی در اردوگاه جبالیا، نقض فاحش قانون بین‌الملل و جنایتی جنگی است. حمله به اردوگاهی که سرپناه غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان است، نقض کامل قواعد تناسب حمله و تمییز قایل شدن بین جنگجویان و غیرنظامیان است.

آنها از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس و حفاظت از غیرنظامیان استقبال کردند اما گفتند زمان عمل کردن «همین حالاست».

آنها همچنین هشدار دادند که «تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که ... وضعیت در غزه به یک نقطه عطف فاجعه‌بار رسیده» و از نیاز فوری و شدید ساکنان غزه به غذا و آب و دارو و سوخت و دیگر کالاهای اساسی خبر دادند.

کارشناسان سازمان ملل نسبت به خطرهایی که وضعیت موجود در غزه برای سلامت عمومی ایجاد کرده، هشدار دادند.

آنها از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمایت کردند و همزمان خواهان آزادی فوری تمام غیرنظامیانی شدند که شبه‌نظامیان حماس پس از حمله به شهرک‌های اسرائیلی در هفتم اکتبر به اسارت گرفتند:

همه‌ی طرفین باید به تعهدهای خودشان ذیل قوانین حقوق بشر و انسان‌دوستانه‌ی بین‌المللی عمل کنند. ما خواهان آتش‌بس انسان‌دوستانه هستیم که رسیدن کمک به کسانی را که بیش از همه به آن نیاز دارند، تضمین کند.

آنها نسبت به امنیت کارمندان سازمان ملل هم به شدت ابراز نگرانی کردند و از حمله به بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها در غزه انتقاد کردند.

بنا به تخمین‌ها، ۱,۴ میلیون تن در غزه آواره شده‌اند. ۶۲۹ هزار تن از آنها در ۱۵۰ سرپناه متعلق به آژانس امدادرسانی سازمان ملل (UNRWA) حضور دارند. به گزارش UNRWA، در حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه تاکنون ۷۰ کارمند سازمان ملل کشته شده‌اند.

به گزارش مقام‌های بهداشتی غزه، تاکنون بیش از ۹ هزار و ۶۱ تن در این باریکه تحت محاصره در حمله‌های اسرائیل کشته شده‌اند که سه هزار و ۷۶۰ تن از آنها کودک بودند. به گزارش مقام‌های بهداشتی اسرائیل، تاکنون دست کم ۱۴۰۵ تن در اسرائیل کشته شده‌اند و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.