ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن: بدون وقفه بشردوستانه، اسرائیل در آینده شریکی برای صلح نخواهد داشت

نتانیاهو می‌گوید مصمم به ادامه جنگ است و بی آنکه سرنوشت اسرای در دست حماس روشن نشود خبری از وقفه در جنگ نیست. بلینکن اما به نخست‌وزیر اسرائیل گفت که آینده‌نگر باشد و بداند که بی‌توجهی به وضعیت بشردوستانه در غزه درهای مذاکرات صلح را برای همیشه خواهد بست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به اسرائیل هشدار داد که اگر به سرعت برای بهبود شرایط بشردوستانه در غزه برای غیرنظامیان فلسطینی گامی برندارند خطر نابودی احتمالی، «فرایند صلح» را تهدید می‌کند.

بلینکن روز جمعه ۳ نوامبر/ ۱۲ آبان صراحتاً از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی در غزه را موقتا متوقف کند تا امکان ارسال فوری اقلام حیاتی و افزایش کمک‌ها فراهم شود. او گفت که تداوم وضعیت کنونی، فلسطینی‌ها را به سمت رادیکالیسم بیشتری سوق می‌دهد و به طور مؤثر به چشم‌انداز از سرگیری مذاکرات صلح برای پایان دادن به درگیری پایان می‌دهد.

بلینکن گفت: «هیچ شریکی برای صلح وجود نخواهد داشت، چنانچه آنها در معرض فاجعه انسانی قرار گیرند و ببینند طرف مقابل نسبت به وضعیت اسفناکشان توجهی ندارد.»

صحبت بلینکن واکنشی بود به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که گفت نیروهای نظامی‌اش «با تمام قوا پیش خواهند رفت.»

این اظهارات در جمع خبرنگاران در تل‌آویو، پس از دیدار با نتانیاهو و سایر مقام‌های ارشد، به عنوان شدیدترین هشدارهای دولت بایدن به اسرائیل از زمان آغاز جنگ در روز ۷ اکتبر تعبیر می‌شود. اما این اظهارات همچنان آمیخته با حمایت مستمر بلینکن است از «حق اسرائیل برای دفاع از خود، دفاع از مردمش و انجام اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه هرگز چنین اتفاقی تکرار نمی‌شود».

بلینکن در سخنان روز جمعه‌اش در تل‌آویو گفت که هم از تصاویر کشتار غیرنظامیان اسرائیلی و هم کشتار غیرنظامیان فلسطینی متاثر شده است.

بلینکن و دیگر مقام‌های ایالات متحده درخواست روز چهارشنبه بایدن را برای «وقفه» در نبردها برای آزادی اسرا را تکرار کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه به آسوشیتد پرس گفت که ایالات متحده بر این باور است که برای آزادی بیش از ۲۰۰ اسیری که در اختیار حماس است باید یک «وقفه نسبتاً قابل توجه» ایجاد شود. اسرائیل اما تاکید کرده است که آزادی اسرا باید قبل از هر گونه توقف در جنگ باشد.

سفر بلینکن به خاورمیانه در حالی انجام شد که نگرانی ایالات متحده در مورد گسترش درگیری غزه به سراسر منطقه افزایش یافته است.

بلینکن در تل‌آویو گفت که برای اسرائیل، کشورهای منطقه، ایالات متحده و سایرین ضروری است که در صورت نابودی حماس، آینده غزه چگونه خواهد بود. او گفت: «نمی‌توان و نباید وضع آینده بازگشت به وضعیت قبل از ۷ اکتبر باشد.»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هم در اولین سخنرانی عمومی خود از زمان آغاز جنگ در همان روز جمعه گفت که حزب‌الله از هفته‌های گذشته «وارد نبرد» با اسرائیل شده است. وی با بیان اینکه تشدید بیشتر تنش ممکن است، گفت: «ما به این (حملات فعلی) محدود نخواهیم شد». با این حال، نصرالله از این که حزب الله به طور کامل در جنگ شرکت می‌کند، سخنی به زبان نیاورد.

در حالی که نصرالله در سخنان روز جمعه‌اش گفت که بقای حماس و پیروزی در غزه از اهداف او و گروه‌های همسو با حزب‌الله است، بلینکن هم گفت که ایده بقای حماس در قبال خروجشان از حکومت غزه به معنای وجود «تهدیدی مستمر برای اسرائیل» و «غیرقابل قبول است.» اما او همچنین گفت که اسرائیل نمی‌تواند غزه را دوباره اشغال کند.

بلینکن گفت: «در چارچوب این پارامترها، ما به گفتگو در منطقه و شرکای خود در مورد آنچه که پس از شکست حماس باید دنبال شود، ادامه خواهیم داد.»

اما پیچیدگی وضعیت - و فشار بلینکن بر اسرائیل برای ایجاد وقفه در جنگ همان روز جمعه خود را نشان داد و نتانیاهو، پس از پایان دیدار با این مقام آمریکایی، احتمال آتش‌بس را رد کرد که «بدون بازگشت گروگان‌هایمان، آتش‌بسی در کار نیست.»

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «برای کمک به اسرائیل در یافتن این گروگان‌ها، ایالات متحده پهپادهای MQ-9 را بر فراز غزه به پرواز در می‌آورد تا اطلاعات جمع‌آوری کند و به مکان‌یابی این افراد کمک کند.»

بلینکن روز شنبه ۱۳ آبان در منطقه با وزرای خارجه برخی از کشورهای عربی مذاکره خواهد کرد. شاید در تلاش برای به دست آوردن امتیازی که بتواند با آن تل‌آویو را راضی به وقفه بشردوستانه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بی رو در واسی

    این اقا فیلم بازی میکنه!!! اینا ژستاشه که جلو دروبین به نتانانیاهو میگه یه کم مراعات کن. پشت درهای بسته میگه تو با قدرت عمل کن ما هر چند صدهزار تن بمب خواستی فورا تو تلاویو تحویلت میدیم. کی به کیه!!!