ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاسم آبسته، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد را اعدام کردند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد پس از ۱۴ سال حبس سحرگاه یکشنبه در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قاسم آبسته، زندانی سیاسی کُرد را سحرگاه یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در زندان قزل‌حصار اعدام کرد.

این زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد پیش‌تر در یک روند ناعادلانه دادرسی به همراه شش شهروند کُرد دیگر در یک پرونده مشترک به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده بودند.

قاسم آبسته یکشنبه هفتم آبان، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، به نقل از یک منبع آگاه نوشته که خانواده او امروز یکشنبه با یک تماس تلفنی از سوی مسئولان زندان از اعدام او باخبر شده‌اند.

خانواده این زندانی عقیدتی پس از اطلاع از اعدام این زندانی برای تحویل پیکرش از شهر مهاباد به کرج حرکت کرده‌اند.

قاسم آبسته، ۴۴ ساله ، پدر دو فرزند و اهل مهاباد در ۱۶ آذر ۸۸ به همراه شش شهروند کُرد دیگر اهل شهرهای سقز و مهاباد به نام‌های داود عبداللهی، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، خسرو بشارت، انور خضری و ایوب کریمی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، این هفت زندانی عقیدتی به مدت حدود هشت ماه در این بازداشتگاه امنیتی تحت بازجویی قرار گرفتند.

با پایان دوران بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه هر هفت زندانی عقیدتی به زندان اوین تهران منتقل و به مدت شش ماه در سلول‌های انفرادی بندهای۲۴۰ ، ۲۰۹ زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفتند. پس از پایان دوران بازجویی در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه این هفت زندانی عقیدتی را در اسفندماه ۹۴ از بابت اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» محاکمه کرد. پنجم خردادماه سال ۹۵ صدور حکم اعدام به آن‌ها در زندان به صورت رسمی ابلاغ شد.

در روزهای اخیر، جمعی از زندانیان سیاسی زندان قزل‌حصار، طی نامه‌ای برای جلوگیری از اعدام قاسم آبسته فراخوان عمومی داده بودند.

در بخشی از این نامه آمده است:

روز گذشته با خبر شدیم که قاسم آبسته زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت از دیار‌ کردستان را، که بیش از ۱۴ سال زیر حکم اعدام در بند بوده است، برای اجرای این حکم غیرانسانی و غیرقانونی به انفرادی‌های بند امن واحد‌ سه زندان قزل‌حصار منتقل کرده‌اند.

زندانیان سیاسی در این نامه هم‌چنین نوشته بودند که بنا بر اطلاع موثق، صدور حکم اعدام برای قاسم آبسته با نقض فاحش «حق دادرسی منصفانه» در جریان رسیدگی به پرونده او همراه بوده است:

صدور این حکم ضد حقوق‌بشری تنها برای ارعاب بوده و هیچ مبنای حقوقی و قضایی ندارد؛ و جلوگیری از اجرای آن تنها در سایه همراهی همه نهادها، رسانه‌ها، فعالان‌ حقوق‌بشری و به ویژه همدلی‌ عموم هموطنان ممکن خواهد شد.

‏قاسم آبسته در تمام طول دادرسی از داشتن وکیل محروم بوده و پرونده او مملو از ابهامات و ایرادات است.

در سال ۱۳۹۵، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور رد، و دوباره به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد. اما این بار در یک همکاری دو جانبه میان قاضی صلواتی و نهادهای امنیتی، اتهام قاسم آبسته از «افسادفی‌الارض» به «محاربه» تغییر کرد و حکم اعدام او صادر و قطعی شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    خدا رحمتش کنه بعد 14 سال حبس واقعا چقدر دردناک