ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزینه‌های محتمل روحانی برای منصب‌های اقتصادی

حمید مافی- واکنش بازار ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مثبت بوده اما همچنان چشم انتظار تعیین تیم اقتصادی دولت جدید است.

واکنش بازار ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مثبت بوده اما همچنان چشم انتظار تعیین تیم اقتصادی دولت جدید است.

در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری گمانه‎زنی‎های بسیاری در باره اعضای هیئت دولت صورت گرفته اما از سوی دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران تکذیب شده است.

حسن روحانی چندین سال است که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در اختیار دارد. این مرکز در یک دهه پیش به پایگاهی برای تدوین برنامه‎های بلندمدت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی تبدیل شد اما دولت احمدی‎نژاد نتیجه پژوهش‎های این مرکز را به بهانه غرب‎گرا بودن نادیده گرفت.

حال روحانی و همراهانش در این مرکز فرصت یافته‎اند تا به صورت دسته‌جمعی به هیئت دولت کوچ کنند و پژوهش‎ها و برنامه‎های تدوین شده بایگانی شده خود را به کار گیرند.

ستاد تبلیغاتی روحانی نیز در ماه‎های گذشته بیشتر در اختیار این گروه از مدیران جمهوری اسلامی بود که پس از به قدرت رسیدن دولت احمدی‎نژاد از چرخه مدیریتی کشور حذف شدند.

اسباب‌کشی از مجمع به دولت

محمدباقر نوبخت نزدیک‎ترین فرد به حسن روحانی  در ماه‎های گذشته به شمار می‎آید. او دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را برعهده دارد و معاون دفتر پژوهش‎های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در چهار دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم رشت بوده و اقتصاد خوانده است.

تجربه همکاری میان او و روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و حمایت همه جانبه حزب اعتدال و توسعه از رئیس جمهور منتخب ایران، نوبخت را به یکی از گزینه‎های اصلی کابینه روحانی تبدیل کرده است.

آن‎گونه که رسانه‎های نزدیک به جریان میانه‎رو ایران گزارش داده‎اند، او احتمالا مسئولیت وزارت‎ اقتصاد ایران را عهده دار خواهد شد. چنانچه او در راس وزارت اقتصاد قرار بگیرد آن‎گاه باید رئیس‎کل بانک مرکزی همسو با او انتخاب شود.

محمدحسین عادلی

از مجید قاسمی و محمدحسین عادلی به عنوان دو گزینه اصلی برای تصدی مسئولیت بانک مرکزی نام برده می‎شود. عادلی پس از پایان جنگ تا سال ۱۳۷۳ در کابینه هاشمی رفسنجانی مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده داشت و پس از آن به عنوان سفیر ایران در لندن مشغول به کار شد. او یک اقتصاددان و دیپلمات است که در دوره‌ای مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه را عهده‎دار بوده است.

در دوره حضور عادلی،  انتشار اوراق مشارکت در بانک‎ مرکزی ایران آغاز شد. سیاست‎های بانک مرکزی در دوران پس از جنگ به جذب نقدینگی سرگردان در بازار ایران کمک کرد. عادلی همچین برنامه‎های وزارت امورخارجه ایران برای بازسازی افغانستان و عراق را پیش برده است.

محمدحسین عادلی از گزینه‌های جدی برای مدیرکلی بانک مرکزی است. او یک راست میانه به شمار می‎آید که به اقتصاد بازار آزاد اعتقاد دارد و خواستار کاهش تصدی‌گری دولت است.

در تقسیم‎بندی‎های درون نظام جمهوری اسلامی ایران، او یک راست میانه به شمار می‎آید که به اقتصاد بازار آزاد اعتقاد دارد و خواستار کاهش تصدی‌گری دولت است.

مجید قاسمی

مجید قاسمی هم پیش از عادلی مسئولیت بانک مرکزی را برعهده داشته و هم اکنون رئیس کمیته اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام است. قاسمی در سال‎های ۱۳۶۵  تا ۱۳۶۸ در دولت میرحسین موسوی ریاست بانک مرکزی را عهده دار بود.

نزدیکی او به نوبخت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نزدیکی هر دو آن‎ها به نهادگرایان، شانس قاسمی را برای ریاست بر خزانه و بانک مرکزی ایران افزایش داده است. جلال رسول‌اف از مدیران با سابقه نظام بانکی ایران از دیگر گزینه‎های پیشنهادی برای تصدی ریاست بانک مرکزی به شمار می‎آید.

محمد‎علی نجفی و مسعود روغنی زنجانی دو گزینه اصلی «کمیته انتصابات ستاد حسن روحانی» برای سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی به شمار می‎آیند. نجفی در دولت خاتمی برای دوره‎ای مسئولیت سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده داشت و روغنی زنجانی نیز در دولت میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده است.

نجفی عضو رسمی حزب کارگزاران سازندگی است که از سیاست‎های لیبرالی دفاع می‎کند. روغنی زنجانی هم از مدافعان اقتصاد بازار آزاد است. بر خلاف نجفی، او تحصیل‎کرده و استاد اقتصاد در دانشگاه علامه تهران است.

مسعود روغنی زنجانی

روغنی زنجانی در سال‎های ۶۷ و ۷۴ از ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور استعفاء کرده است. او در یک گفت‌وگو گفته است: اختلاف‎های فراوانی به لحاظ دیدگاه‎های اقتصادی با میرحسین موسوی داشته چرا که میرحسین موسوی به اقتصاد دولتی معتقد بود در حالی که روغنی خود را یک مدافع بازار آزاد می‎داند.

اگر چه حزب کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه هر دو همسو و هم‎جهت هستند اما به نظر می‎رسد تجربه یازده ساله روغنی زنجانی در برنامه‎ریزی و بودجه‌نویسی یک‎بار دیگر او را به این سازمان بازگرداند.

بازگشت مردان هاشمی

وزارت نفت از دیگر وزارت‎خانه‎های حیاتی دولت به شمار می‎آید. در دولت احمدی‎نژاد، رستم قاسمی از قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیاء به راس وزارت نفت رسید.

اما آن‎گونه که رسانه‎های نزدیک به حسن روحانی می‎گویند؛ از میان بیژن نامدار زنگنه، اکبر ترکان و محمدرضا نعمت‎زاده یک نفر وزیر نفت خواهد شد. ترکان تا چهارسال قبل، معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت و در دولت هاشمی نیز وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری بود.

 او نیز از اعضای کادر علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است که قائم مقام ستاد تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات را برعهده داشت.

نعمت‎زاده نیز سابقه حضور در وزارت نفت را دارد. او در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود و در دولت خاتمی و احمدی‎نژاد نیز معاونت پالایش و پخش وزارت نفت را بر عهده داشت.

محمدرضا نعمت زاده

بیژن نامدار زنگنه در هشت سال دولت خاتمی وزیر نفت دولت خاتمی بود. در دوران حضور او میزان سرمایه‎گذاری در صنعت نفت ایران افزایش یافت. همچنین قراردادهای بیع متقابل وزارت نفت ایران با سرمایه‎گذاران بین‎المللی در این دوره با انتقادهای فراوانی در داخل ایران روبرو شد.

از اسحاق جهانگیری و غلامرضا شافعی و یحیی آل‎اسحاق به عنوان دیگر نامزدهای تصدی وزارت‎خانه‎های اقتصادی در دولت روحانی نام‎ برده می‎شود. هر سه نفر سابقه وزارت در دولت هاشمی رفسنجانی را دارند. آل اسحاق هم اکنون رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو حزب موتلفه است.

علاوه بر او محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران از دیگر گزینه‎های تصدی وزارت‎ در دولت جدید است. نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی ولایتی در تبلیغات انتخاباتی معرفی شده بود.

 او نیز دارای گرایش بازار آزاد است. اگر چه از نقش حداقلی دولت برای تسهیل تجارت خارجی و بهبود شرایط تولید و کسب و کار دفاع می‎کند. چنانچه او در شمار اعضای هیئت وزیران قرار گیرد، نماینده پارلمان بخش خصوصی ایران در دولت نیز به شمار خواهد آمد.

وزارت‎خانه بیکاران

حسن روحانی گفته است جشن ملی را روزی برگزار خواهد کرد که نرخ بیکاری تک رقمی شود. یکی از چالش‎های دولت او کنترل و کاهش نرخ بیکاری است. بر اساس آمارهای رسمی بیش از هفت و نیم میلیون نفر کارگر در ایران زندگی می‎کنند و افزون بر سه میلیون نفر بیکار وجود دارد.

سهیلا جلودارزاده

همچنین به دلیل بحران در صنایع تولیدی ایران، بسیاری از کارگران با مطالبات معوق و خطر بیکاری روبرو هستند. سیاست‎گذاری برای حل مساله بیکاری بیش از هر چه به یک تیم اقتصادی هماهنگ نیاز دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد از علی ربیعی، سهیلا جلودارزاده، مرتضی لطفی، مرتضی بانک و غلامرضا انصاری به عنوان گزینه‎های احتمالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام برده است. ربیعی، لطفی و جلودارزاده از اعضای نزدیک به خانه‎ کارگر و حزب اسلامی کار به شمار می‎آیند و اختلاف دیدگاه‎های فراوانی با تیم اقتصادی روحانی دارند.

انصاری در دولت خاتمی ریاست سازمان بهزیستی کشور را بر عهده داشته و مرتضی بانک از اعضای حزب اعتدال و توسعه ومعاون پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به نظر می‎رسد چنانچه رهبری تیم اقتصادی کابینه به محمدباقر نوبخت سپرده شود، همکاران او در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شانس بیشتری برای نشستن بر مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داشته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • payman

    کلمه- گروه خبر: سخنگوی جبهه پایداری که حامی صد در صدی احمدی نژاد و سعید جلیلی در انتخابات بوده است، مدعی است که اگر روحانی مواضع فعلی اش را قبلا بیان کرده بود، حتما به او رای می دادیم!!!

  • kiana

    انتخابات را آزادکنند و فیلنر شورای نگهبان را بردارند و ببینید باز از صندوق شیخ و احمدیان در میاید؟           

  • javad

    امام جمعه موقت تهران امروز فرمودند: "دشمن" قصد داشته "موفقیت نسبی سال ۸۸" خود را دوباره تکرار کند، اما "برگزاری یک انتخابات محکم و برنامه‌ریزی شده و عالی توسط دست اندرکاران انتخابات" !! جلوی این کار را گرفته و "یک تودهنی به دشمنان نظام و القای تقلب در انتخابات ۸۸ بود." او خطاب به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ و رهبرانشان گفته "هنوز فرصت باقی است، به دامن رهبری رئوف ملت و نظام برگردید! آمار انتخابات اعتدال : اين آمار غير طبيعي بنظر نميايد ؟ ------------------------------------------------- استانی : گلستان - از 1,056,000 واجد شرايط فقط 118,000 نفر رای نداده اند. مازندران- از 2,068,843 واجد شرايط فقط 199,134 نفر رای نداده اند. اين آمار فقط 10-11 % رای ندادن غير متعارف نيست ؟! ------------------------- تعداد راي روحاني -شهرهای مرزی: شهرستان سرباز: ۸۶.۲۵% معادل ۵۳۷۰۲ رای خاش: ۸۴.۰۴% معادل ۵۶۱۳۸ رای ماکو:۷۵.۵۰% معادل ۳۵۲۶۹ رای پیرانشهر: ۷۸.۹۶% معادل ۳۷۶۰۴ رای پاوه: ۷۵.۴۸% معادل ۲۰۶۶۹ رای مریوان: ۷۳.۱۷% معادل ۴۲۸۴۷ رای تایباد: ۶۶.۳۷% معادل ۳۰۶۲۵ رای

  • ساسان

    اینها اکثرا مردودی کابینه های قبلی هستند. از جمله عادلی شروع بفروش دلار کرد و مثل حالا افتضاحی بالا زد. 

  • karim

    سند؛ عکس مزدور بسیجی در حال جنگیدن در سوریه به گزارش تریبون مستضعفین عکس منتسب به حمید علیمی مداح مشهور اصفهانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر گردیده است که وی را در قامت مدافعان حرم حضرت زینب (س) نشان می‌دهد. وی پس از ۲۰ روز تلاش توانست از طریق کشور ثالث خود را به سوریه رسانده و در میان مدافعان حرم حضرت زینب برساند.!!

  • hasan

    هشت سال بدبختي ميكشيم كه يك شب در خيابان برقصيم!!! با لجبازي از هاشمي بسيار پرشور به خاتمي راي داده شد!! وقتي از بي كفايتي اصلاح طلبان خسته شديم لج كرديم و به احمدي نژاد راي داديم. حالا هم روحاني!! در اين كشور انتظار از مقام بالادست بي معني است. فقط بايد منتظر بود كه چه كسي كمتر آزار ميرساند!!! وگرنه هيچ چيز عوض نشده!!

  • neda

    عادلی هموست که بخاطر ناکارمدی سفیرش در کانادا کردند و آنجا با صرف میلیونها دلار بریز وبپاش  در ساختمان سازی سفارت از کار برکنار شد؟ 

  • nader

    خامنه‌ای: توقعات را نباید زیاد دامن زد!!

  • فرهاد - فریاد

    اگر چه گمانه زنی ها همچنان ادامه دارد اما روحانی خود پس مانده ی سیاست رفسنجانی ست اگر چه شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و دنیا تغییر کرده است اما هنوز سیاستمداران و دولت مردان ایران در رویاهای گذشته سیر می کنند آنها مدتهاست یخ زده اند . احمدی نِژاد هر چند سیاستهای عقب مانده ای را دنبال میکرد و این شرایط بودند که به او مسائل را تحمیل میکردند نه او . اما پی برده بود که سیستم نیاز به یک تغییر اساسی و خانه تکانی دارد . این ضرورت همچنان پا برجاست دولت روحانی نیاز به تئوریهای جدید کشورداری در همه ی زمینه ها دارد اینکه فلانی در فلان موقع مسئول بوده و موفق عمل کرده برای آن روز دیگر امروز جواب نخواهد داد . سیاستهای سوداگرایانه و ضد دولتی و طرفداری از بازار آزاد برای اقتصاد ایران کافی نیست اعتقاد به تولید و جذب سرمایه گذار خارجی مهمترین تصمیم اقتصاد آینده ی ایران است . احیای سازمان برنامه و بودجه و کاهش تصدی گری دولت نه با حراج سرمایه های دولتی بلکه با برابر کردن امکانات دولتی و غیر دولتی امکان پذیر است اقتصاد ایران نیاز به تزریق سرمایه ی تولیدی و کالاهای سرمایه ای خارجی برای افزایش تولید دارد . چشم انداز مدیریت ولخرج و بدون برنامه باید جای خود را به مدیریت علم جدید بدهید کارمندان عالی رتبه باید تغییر کنند و تبدیل به کارمنداندان با دانش روز مدیریت شوند . برنامه های دوران رفسنجانی و روحانی و ... همه باید به روز شوند بانک مرکزی باید استقلال خود را بدست آورد و ... از اینرو باید به این امر توجه شود که نیازها و ضرورتهای این دوران حتی با دو سال قبل هم قابل مقایسه نیست دولتمردان جدید برنامه های جدید ضرورت امروز ایران است .