ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

‌چه‌طور حکومت تجاوز و خشونت جنسی را به ابزار سرکوب معترضان تبدیل کرد؟

گفت‌و‌گو با رها بحرینی

فرزاد صیفی‌کاران ــ رها بحرینی به «زمانه» می‌گوید سیستم قضایی جمهوری اسلامی، علی‌الخصوص دادستان‌ها، دست نیروهای امنیتی در اعمال خشونت جنسی علیه معترضان قیام ژینا را کاملاً باز گذاشتند. این اتفاق با روش‌های مختلفی مانند پیگیری نکردن پرونده‌های خشونت و آزار جنسی، ممانعت از طرح شکایت، و بستن پرونده‌ها ممکن شد.

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در گزارشی تحقیقی به استفاده سیستماتیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از «تجاوز و خشونت جنسی» برای سرکوب معترضان در جریان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ پرداخته است.

عفو بین‌الملل گفته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از «تجاوز و انواع خشونت‌های جنسی» به عنوان ابزاری برای سرکوب و «معادل شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، برای ارعاب و مجازات» معترضان مسالمت‌جو استفاده کرده‌اند.

در این گزارش، عفو بین‌الملل اسناد و مدارکی را درباره ۴۵ نفر از معترضان که «مورد تجاوز، تعرض یا خشونت جنسی» قرار گرفته‌اند جمع‌آوری کرده و روایت آنها را نیز منتشر کرده است. روایت‌های معترضان آسیب‌دیده، شامل ۲۶ مرد، ۱۲ زن و هفت کودک در شهرهای مختلف ایران را در بر می‌گیرد.

زمانه برای بررسی این گزارش با رها بحرینی، حقوقدان و پژوهشگر ارشد عفو بین‌الملل در امور ایران گفت‌وگو کرده است.

گفت‌وگوی زمانه با رها بحرینی را بشنوید:

گفت‌وگوی زمانه با رها بحرینی در ساندکلاد نیز در دسترس است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.